Op 28-7-2022 ging ik naar Media Markt Nieuwstraat met de bedoeling te zien of ze de smartphone Samsung Galaxy A32 in solden hadden, die ik dankzij een vriend op internet gezien had aan 249 € i.p.v. 263 €. En dit als vervanging van m'n oude I-phone. Ik zag dit toestel wel op de toonbank liggen, maar aan 299 € maar die lag niet tussen de dozen onder de toonbank. Ik vroeg daarom meer uitleg aan de verkoper. Hij bevestigde dat het toestel wellicht niet meer voorradig was, maar dat er misschien een andere mogelijkheid was en vraagt mij mee te komen naar zijn verkooptafel. Daarop gaat hij kijken in hun voorraad en brengt toch dat toestel mee. Dat toestel blijkt dus wel verkrijgbaar te zijn in combinatie met een abonnement bij Orange aan 21 €/md. Ik zeg hem dat ik al een abonnement heb bij Base aan 15 € dat mij voldoet. Hij spreekt mij dan eerst van een verzekering tegen breuk en oxydatie aan 88 € (79 € verzekering + 9 € voor toestel!). Ik begrijp niet waar zo'n voorstel vandaan komt en ik wijs dit af. Vervolgens heeft hij het over een andere formule aan 39 €, waarbij nog een supplement van 10 €/md komt gedurende 24 md., zonder expliciet duidelijk te maken dat dit om een verkoop op afbetaling gaat, wat ik trouwens niet vraag. Want ik interpreteer eerst dat die 10 € bij dat abonnement van 21 € komt en dus op 31 €/md komt de twee volgende jaren. Achteraf besefte ik dat het om 2 verschillende zaken gaat: enerzijds het toestel op afbetaling, anderzijds een Orange-abonnement. Hij probeert mij ook van een packabonnement bij Orange te verkopen (GSM + internet en TV) aan 69 €, maar ik zeg dat ik ook al een abonnement heb bij Telenet, maar herinner mij niet meer precies de prijs. Dat wijs ik ook af. Hij voelt mijn weerstand en probeert mij te overtuigen door over zichzelf te stoefen dat hij de beste verkoper van Brussel en België is en toont mij een document op z'n telefoon. Dit verhoogt alleen mijn irritatie. Een snelle berekening van de prijs brengt mij op 39 + (24 x 10 €) voor de smartphone (= 279 €) en een abonnement bij Orange van 21 € /md. Door zijn slinkse verkooptechnieken en snel handelen, brengt hij mij zover dat ik m'n akkoord geef. Dat betekent dat het abonnement bij Base moet opgezgd worden, wat hij dan ook meteen digitaal doet en hij brengt meteen de nodige gegevens in voor het abonnement bij Orange en drukt het contract af, dat ik teken. Hij vervangt de simkaart in m'n oude I-phone door de nieuwe simkaart en ik vertrek met gemengde gevoelens en een aantal onduidelijkheden. Thuisgekomen probeer ik verder duidelijkheid te krijgen over m'n irritaties, lees ik verschillende malen het contract, praat erover met vrienden, bel ik naar Test Aankoop, en vergelijk m'n abonnement bij Base en vooral m'n mobiel internetverbruik op m'n huidige oude I-phone, die ik vooral gebruik om te telefoneren. Voor de prijs van 15 € beschik ik over 5 GB, maar gebruik er slechts een klein deel van. In de voorbije 11 maanden verbruikte ik gemiddeld 63 MB en kom niet eens aan 1 GB! Ik gebruik immers m'n laptop voor m'n mailverkeer en opzoekingen op internet. Ook al zal ik met de nieuwe smartphone wellicht meer andere functies leren gebruiken, denk ik dat de 11 GB die Orange aanbiedt, een veel te groot volume is voor mij, dat ik niet nodig heb. Ik heb de verpakking van de smartphone nog niet geopend en hij werd dus nog niet in gebruik genomen.Bij het lezen van het contract en de Algemene Voorwaarden Abonnement lees ik:- Onderaan p. 2 van het contract lees ik dat 'je je abonnement kunt stopzetten (zonder specifiëring van termijn), maar dat je dan de korting die je op de aankoopprijs kreeg, moet terugbetalen volgens de aflossingstabel die op p. 3 staat. Als ik dat de 1ste maand opzeg zou dat 202,16 € betekenen.- In de Algem. Voorwaarden wordt dat bevestigd onder art. 9.2 'Beëindiging door de klant'.Als ik het toestel houd, ben ik bereid dit bedrag te betalen. Als m'n berekening correct is zal ik 39€ + 202,16 € = 241,16 € betaald hebben voor de smartphone. Maar ik kan ook het toestel teruggeven, vermits de verpakking nog niet geopend werd. Maar het abonnement van Orange wil ik stopzetten, want ik heb die veel te grote ruimte op internet niet nodig. En ik vind dat de slinkse combinatie -verkooptechniek van de verkoper mijn vraag niet respecteerde.Ik belde naar de juridische dienst van Test Aankoop en zij raadden mij aan m'n klacht en vragen op mail te zetten, wat ik hier dus doe. Zij spraken wel van een telecomwet dat bepaalt dat zo'n contract zonder schadevergoeding slechts kan opgezegd worden na 6 md. Ik las hierover echter niets in hun contract noch in de Algemene Voorwaarden. Ik voeg hierbij ook de scan van de 9 contractpagina's en de factuur. Mijn vragen zijn dus:1) Kan ik dat contract zo snel mogelijk opzeggen? Zijn daar voorwaarden kwa termijnen? Als dat kan, vermoed ik dat er 2 mogelijkheden zijn:- ofwel houd ik het toestel en betaal ik het bedrag van de korting volgens de aflossingstabel en koop ik het toestel dus zonder afbetalingstermijn zoals ik het vroeg. Dan moet de domiciëring van 10 € gedurende 24 md stopgezet worden .- ofwel geef ik het toestel terug, moet ik niets betalen en wordt bij het annuleren van het contract ook de domiciliëringsvraag van 21 € stopgezet. In het tweede geval zou de simkaart van Orange, die voorlopig op m'n oude I-phone geplaatst werd, opnieuw moeten vervangen worden door de Base-simkaart en zou dat abonnement moeten hervat worden. Ik ben deze week nog in Brussel, maar van 8 tot 21-8 zijn we in verlof buiten Brussel. Ik zou dus graag zo snel mogelijk een antwoord krijgen op m'n vragen zodat we die zaak nog deze week kunnen afronden.