Terug

Misleidende verkooptechniek SFAM verzekering

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. B.

Naar: VANDEN BORRE

18/12/2021

Ik kocht op 7 november een GSM Motorola One vision voor de prijs van 277,95 euro bij Vanden Borre, Martelaarslaan 307 in Gent. Ik werd naar een verkoopster geleid die mij een zogezegd uitzonderlijk voordelig aanbod deed : bijkomend kreeg ik zo goed als gratis een SFAM-verzekering, beperkt tot 1 jaar. Kostprijs : 44 euro - 30 euro cashback = 14 euro. Ik zei dat ik geen verzekering nodig had voor een GSM van die prijs, maar gezien de bepaalde duur van één jaar en het aandringen van de verkoopster ging ik uiteindelijk toch in op het éénmalig aanbod (of dat dacht ik toch), en tekende op een tablet. Ik dacht dat daarmee de kous af was, tot mijn echtgenote vorige maand plots tussen onze domiciliëringen vaststelde dat er 24,99 euro per maand afgehouden werd door SFAM. Die naam zei ons beiden niets, tot ik 'SFAM' intikte in Google en viel op een verkoopssysteem dat in Frankrijk toegepast werd in de filialen van FNAC en dochteronderneming Vanden Borre, waarbij aan ouderen en minder weerbare personen onder voorwendsel van een nuloperatie een verzekeringscontract werd aangesmeerd aan het hoogste tarief, automatisch verlengbaar en met betaling door domiciliëring. Dit contract was zeer moeilijk op te zeggen : drie maand voor de vervaldag, mits aangetekend schrijven naar Romans sur Isère, een plaatsje in Zuid-Frankrijk. Speciaal opgeleide verkopers kregen premies om klanten het duurste contract te laten tekenen, zonder dat zij het beseften. SFAM werd in 2019 dan ook in Frankrijk veroordeeld tot betaling van een boete van 10 miljoen euro wegens fraude. SFAM is de tweede grootste aandeelhouder van de groep Darty, waartoe FNAC en Vanden Borre behoren. Bij nazicht bleek dat men ook mij een dergelijk contract had laten tekenen, inclusief domiciliëring, terwijl daar nooit sprake van was geweest in mijn gesprek met de verkoopster. Gezien het motto van Vanden Borre Uw akte van vertrouwen had ik geen reden om argwaan te koesteren. En op een tablet, met 3 andere klanten achter je, verwacht je niet 5 bladzijden te moeten scrollen voor de aankoop van een GSM. Van het contract, meerdere bladzijden kleine letters, zie ik nu dat het indertijd in mijn mailbox belandde van op een mailadres noreply@sfam.eu. Dit geeft uiteraard de indruk spam te zijn de mail bleef dan ook ongeopend. Ik had toen ook geen reden om mij te verwachten aan de toezending van een verzekeringscontract. Ik ben daardoor nu al 590 Euro kwijtgeraakt, en mijn vertrouwen in Vandenborre werd zwaar beschaamd. Ik stel hen hiervoor verantwoordelijk, want deze verkoopspraktijk gebeurde door hun personeel, op een ogenblik dat ze al als frauduleus bestempeld was door de Franse rechtbank.

Berichten (2)

VANDEN BORRE

Naar: J. B.

20/12/2021

Bonjour,Nous avons bien reçu votre email. Nous avons besoin d'un peu plus de temps pour vous répondre. Nous reprenons contact avec vous dès que nous avons plus d'informations.Merci pour votre patience.Bonne journée,L'équipe Vanden Borre_________________________Beste klant,We hebben jouw mail goed ontvangen.We hebben wat meer tijd nodig om je vraag te beantwoorden. Zodra wij meer nieuws hebben, contacteren we je opnieuw.Bedankt voor je geduld.Fijne dag verder,Het Vanden Borre-teamCe message et toutes les pièces jointes qu'il contient sont uniquement destinés aux personnes auxquelles ils sont adressés et sont strictement confidentiels. A moins qu'il en ait été explicitement convenu autrement, son contenu ne reflète que la pensée personnelle de son auteur et ne saurait donc représenter la vision officielle de l'Entreprise. Si vous avez reçu ce message par erreur, nous vous remercions de bien vouloir en informer l'expéditeur immédiatement par retour d'email et supprimer définitivement le message de vos répertoires. Toute utilisation de ce message non conforme à sa destination, toute diffusion ou toute publication, totale ou partielle, est interdite, sauf autorisation expresse. L'internet ne permettant pas d'assurer l'intégrité de ce message, l'Entreprise décline toute responsabilité au titre de ce message, dans l'hypothèse où il aurait été modifié.This message including any attachments is confidential and intended solely for the addressees. Unless explicitly mentioned, its content reflects only the personal thoughts of the author, and therefore cannot represent the official view of the Company. If received by error, please inform immediately the sender by return e-mail and delete definitely the message from any and all directories. Any use, dissemination or disclosure not in conformity with the intended purposes is strictly prohibited. The integrity of messages via Internet cannot be guaranteed and the Company accepts no liability for any changes which may occur.

VANDEN BORRE

Naar: J. B.

23/12/2021

Geachte,Het spijt ons te vernemen dat je niet tevreden bent.We hebben contact opgenomen met de SFAM-verzekering en kunnen bevestigen dat je contract geannuleerd werd.Zij zullen nog contact met je opnemen om dit verder af te handelen.Vriendelijke groeten,DominiqueConsumentendienst02 334 00 01www.vandenborre.be10 garanties voor 100% vertrouwen- Uw Akte van Vertrouwen -


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform