Voordat ik het gesprek aanging met tussenpersoon van traplift, heb ik duidelijk gemaakt dat ik mij aan het oriënteren was om een traplift te kopen voor mijn ouders en dat de eerste was die ik zag, later die week zou ik nog 3 producenten van trapliften zien. De vertegenwoordiger heeft mij een bestelbon laten tekenen toen ik vervroegd weg moest naar mijn volgende afspraak. De vertegenwoordiger was er toen al 2 uur! De vertegenwoordiger zei dat ik nergens toe verplicht was en nergens aan gebonden als ik zou tekenen en dat ik de tijd had tot 18 mei 2020 om te beslissen. In de haast die ik had heb ik niets nagelezen en snel getekend. Ik was ter goede trouw en geloofde de vertegenwoordiger. Bij dit bezoek waren de eigenaren van het appartement aanwezig en zij hebben inmiddels een getuigen verklaring ingevuld dat het inderdaad gezegd is door de vertegenwoordiger dat ik nergens aan vast zat en rustig in het weekend zou kunnen beslissen. De eigenaar van het appartement waar mijn ouders gaan wonen waren tijdens het hele gesprek met de vertegenwoordiger aanwezig, dat had ik gevraagd omdat zij nogal technisch onderlegd zijn en ik absoluut niet. Toen de eigenaar van mij hoorde dat de vertegenwoordiger er toch een bestelling van had gemaakt, heeft de eigenaar een bericht naar de vertegenwoordiger gestuurd en vriendelijk gevraagd om eerlijk zijn en niet te liegen. Hij antwoordde daarop dat hij verbaasd was van de annulering. De vertegenwoordiger heeft toen overgedragen aan de mobiliteitsadviseur, die vervolgens met argumenten komt dat een maat product niet kan worden geannuleerd, zelfs niet als je dat meteen doet. Mijn advocaat kan niet tot een overeenstemming komen. Hij zegt ook dat de getuigen verklaring ongeldig is, omdat de vertegenwoordiger zich aangevallen voelt, slachtofferhulp nodig heeft en hij zij gaan een klacht indienen tegen de eigenaar. De leverancier probeert ons onder druk te zetten en zoekt niet mee naar een oplossing. Hij wil dat ik de bestelling toch afneem bij hen, want annuleren daar doen zij niet aan. Wel kan ik een minnelijke schikking van 30 procent betalen, terwijl ik onmiddellijk heb geannuleerd toen ik hun mail een dag later binnen kreeg van mijn bestelling. Als ik de 30 procent niet betaal dan slepen ze mij voor de rechter en moet ik 50 procent + 10 procent betalen voor de kosten. De 30 procent is hun goede wil zeggen ze... Om 9 uur ´s ochtends kwam de vertegenwoordiger langs en om 11 uur had ik mijn volgende afspraak, de vertegenwoordiger is tot 11,35 uur gebleven bij de eigenaren van het appartement. Hij begon bij binnenkomst gelijk met opmeten van de trap, ik zei nog moet dat? Ja zei hij, want als je bij mij besteld en ik moet nog eens langskomen voor het opmeten van de trap dan kost jou dat 270 euro, dus daarom kan ik dat beter gelijk doen. Ik heb hem toen maar zijn gang laten gaan. Ik heb heel duidelijk gezegd dat ik die week nog een paar traplift bedrijven op bezoek zou krijgen en dat ik pas na het weekend een besluit zou nemen met wie ik in zee zou gaan. Daarbij moest ik deze investering ook met mijn ouders bespreken, voor wie de traplift is. Leverancier heeft misleidende verkoop technieken toegepast en nu willen ze mij een boete laten betalen die buiten alle proporties is. De eigenaren van het appartement zijn hier getuigen van geweest en hebben een getuigenverklaring afgelegd. Ikzelf heb nog een persoonlijke mail naar de vertegenwoordiger gestuurd dat hij eerlijk moest zijn en dat ik nog niet wilde beslissen. Als antwoord kreeg ik dat hij zeer verbaasd was dat ik wilde annuleren, omdat ik deze traplift toch voor 29 juni geplaatst wilde hebben en er dus haast was. Het contract wat hij mij heeft laten tekenen zit helemaal dicht. Hier kom je volgens mijn advocaat niet onderuit. Het specialisme van mijn advocaat is niet het consumentenrecht, daarom doe ik hier mijn verhaal en hoop ik hulp te kunnen krijg. Op de bestelbon staat stock korting reserveren tot maandag 18 mei, het is toch heel duidelijk door deze opmerking dat ik niet van plan was om die dag 12 mei te kopen? Ik wilde pas op 18 mei beslissen. Vertegenwoordiger liet mij zien `kijk ik heb 18 mei genoteerd, dus tot dan heb je de tijd zoals afgesproken´. Maar ook vanwege mijn haast heb ik dit niet goed gelezen, ik zag alleen 18 mei en dacht dat het OK was. Ik was volledig ter goede trouw. Deze verkoop technieken zijn heel normaal bij deze leverancier heb ik gelezen op internet. Ze zijn een tussenpersoon die liften verkoopt en zij hebben op de bestelbon een lift van een producent aangeboden, heel toevallig kwam deze producent een dag later bij mij op bezoek voor een offerte. Ik heb toen gevraagd hoe hun bestel proces werkte, hij zei dat zij NOOIT een bestelling aannemen als er geen voorschot is betaald, omdat ze dan te veel risico lopen. Ik heb geen voorschot betaald. Op de site van tussenpersoon staat: Als ik besluit een traplift te kopen, moet ik dan een aanbetaling doen? Indien de traplift op maat voor uw trap gemaakt wordt is een aanbetaling nodig. De aanbetaling hangt af van de uiteindelijke prijs van uw traplift. Deze aanbetaling is nodig vanwege de fabricage kosten die aan het maken van een traplift verbonden zijn. Deze aanbetaling is mij NOOIT gevraagd en toch zeggen ze dat het al in productie is genomen en dat ik besteld heb. Zij weten dat zij hun contract zo hebben dichtgetimmerd dat ze toch wel het geld krijgen. Met de praktijken van deze leverancier kan ik niet mee leven. Op internet zijn nog meer van dit soort praktijken te lezen, maar dan met oudere mensen. Leverancier weet dat ze heel sterk staan, vanwege dat contract wat ik door de verkoop list heb getekend. Ze gooien het op maatwerk, zeggen dat het het al in productie is genomen, terwijl ik onmiddellijk op 13 mei heb geannuleerd toen ik hun bestelmail binnenkreeg.