Geachte mevrouw, geachte heer
Via deze communicatie wens ik een formele klacht in te dienen tegen Proximedia, met betrekking tot hun dienst Batibouw+, dit naar aanleiding van ernstige tekortkomingen in hun commerciële aanpak, onduidelijke contractvoorwaarden, en het gebrek aan correcte dienstverlening.
Op 16 januari 2025 heeft een vertegenwoordiger van Proximedia, de heer Arian, mij in persoon bezocht en voorgesteld om gebruik te maken van de dienst Batibouw+. Tijdens dit bezoek werd mij uitdrukkelijk meegedeeld dat het ging om een contract van 12 maanden, met een opstartkost van €99, gevolgd door een maandelijkse kost van €179, zonder indexatie. Bovendien werd vermeld dat ik het contract kosteloos kon opzeggen indien ik de samenwerking niet wens verder te zetten.
Op basis van deze mondelinge afspraken werd het contract ondertekend. Tot mijn verbazing werd er echter telkens €216,59 aangerekend via domiciliëring, wat in strijd is met het overeengekomen bedrag. Dit bedrag is bovendien nooit correct toegelicht noch vooraf transparant gecommuniceerd.
Reeds in februari 2025 heb ik – via WhatsApp – aan de vertegenwoordiger mijn intentie kenbaar gemaakt om het contract stop te zetten. Hierop kwam geen formele reactie, noch enige opvolging. Integendeel: de vertegenwoordiger verdween volledig van de radar, en was niet langer bereikbaar. Er zijn sindsdien meerdere pogingen ondernomen tot opzeg, zonder resultaat.
Pas later, toen ik Proximedia rechtstreeks contacteerde, werd mij meegedeeld dat het contract zogezegd een duur van 48 maanden zou hebben en dat een opzegvergoeding verschuldigd is. Bij de facturen ontbreken elke keer opnieuw de noodzakelijke algemene voorwaarden of duidelijke contractinformatie, waardoor ik hier dus ook niet van op de hoogte was.
Daarbovenop wil ik melding maken van structurele tekortkomingen in de geleverde dienst:
Ik ontvang geen enkele offerteaanvraag, terwijl dit een van de hoofdredenen was om het contract aan te gaan.
De aangemaakte “onepager” bevat onjuiste gegevens en ik heb hier zelf geen toegang toe om deze te wijzigen.
Ik weet niet wie mijn contactpersoon is binnen het bedrijf.
Een persoonlijk overleg of evaluatie is enkel mogelijk tijdens de kantooruren op hun locatie, terwijl het afsluiten van het contract bij mij thuis en buiten de kantooruren mogelijk was.
Zelfs als wij voorstellen om dit virtueel te doen is het antwoord negatief en kunnen ze ons enkel telefonisch te woord staan.
De nodige bewijsstukken (whatsapp berichten etc) werden reeds doorgestuurd naar Proximedia. Het contract kan enkel opgezegd worden mits het betalen van een hoge vergoeding. Wat vooraf nooit afgesproken werd.
Als startende zelfstandige is dit contract een doodsteek ondanks dat ik zeer hard werk. Ik ben vragende partij voor een oplossing zodat ik terug gemotiveerd kan verder werken en iets kan opbouwen.
Ik vraag dan ook een stopzetting van het contract, met terugwerkende kracht tot februari 2025, zonder vergoeding.