KLACHT AAN NESTLÉ BELGILUX NV – BETREFT TERUGBETALINGSVERZOEK NESCAFÉ DOLCE GUSTO-ACTIE
Johan Schandevyl
Driebek 11
1760 Roosdaal
België
johan.schandevyl@telenet.be
GSM: 0476 74 65 01
Aan
Nestlé Belgilux NV
Birminghamstraat 221
1070 Brussel
België
Datum: 18 juni 2025
Onderwerp: Vraag tot herziening van terugbetaling binnen de NESCAFÉ Dolce Gusto cashbackactie
Geachte heer/mevrouw,
Ik contacteer u naar aanleiding van mijn deelname aan de cashbackactie van NESCAFÉ Dolce Gusto, zoals gepubliceerd op uw website en communicatiekanalen.
Op 28 mei 2025 kocht ik via Bol.com België een deelnemend toestel, namelijk de NESCAFÉ Dolce Gusto Piccolo XS, aan de prijs van €49,99, evenals drie dozen capsules (16 stuks) voor een totaal van €24,75.
Conform de actievoorwaarden zoals gecommuniceerd op www.dolce-gusto.be, ging ik uit van een terugbetaling tot maximaal €30 voor het toestel, bovenop de terugbetaling van de capsules. Deze interpretatie leek logisch en gerechtvaardigd, aangezien nergens werd vermeld dat er een specifieke minimum aankoopprijs voor het toestel vereist is om van de actie te genieten.
Tot mijn verwondering werd het uiteindelijk toegekende terugbetalingsbedrag echter beperkt, op basis van het argument dat ik de machine reeds aan een "gunstige prijs" had gekocht. Ik begrijp dat u zich hierbij baseert op een zogenaamde referentieprijs van €59,99, maar deze was op geen enkel moment voorafgaand aan de aankoop zichtbaar of duidelijk vermeld.
Wat mij bovendien bijzonder verwondert, is dat een prijsverschil van slechts €10 ten opzichte van de vermeende richtprijs aanleiding zou geven tot het volledig wegvallen van het beloofde terugbetalingsbedrag van €30 voor het toestel. In mijn ogen is dit disproportioneel en niet in overeenstemming met de redelijke verwachtingen die gewekt werden via uw communicatiekanalen, inclusief banners, QR-codes, en deelnemende winkelpunten. Deze vermelden uitsluitend het modeltype en het maximumbedrag van de cashback, zonder voorbehoud omtrent de verkoopprijs.
Ik ben ervan overtuigd dat dit niet strookt met de geest van de actie, noch met de transparantie die een consument mag verwachten bij dergelijke promoties. Ik hoop dan ook dat u mijn verzoek tot herziening van de terugbetaling in overweging wilt nemen, en alsnog het voorziene voordeel voor het toestel toekent.
Bijgevoegd vindt u de nodige bewijsstukken van aankoop. Indien u bijkomende informatie wenst, bezorg ik die graag.
Met vriendelijke groet,
Johan Schandevyl