Terug

Misleid bij aankoop tickets

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. J.

Naar: VIAGOGO

16/12/2018

- via de eerste link die ik tegen kwam na het concert te googelen op mijn mobiel (ticketstarter.be) kwam ik op de site van viagogo, waarvan ik dacht dat dit de officiele aanbieder was- De site is duidelijk op die manier opgezet, bevat een plattegrond van de arena, je kan het type plaatsen kiezen e.d.- Je wordt als koper onder druk gezet: er is een tijdsdruk van 10 minuten om het bestelproces af te ronden omwille van de populariteit van het event (anders worden de plaatsen zogezegd weer vrijgegeven - in de praktijk komt er gewoon een knop waardoor je meer tijd krijgt). Naast de tijdsdruk wordt ook continu aangegeven dat het de laatste plaatsen zijn. - In die druk blijken de ticketprijzen exclusief BTW en kosten (€27 per ticket) wat de al hoge prijzen enorm maakt. - Na het bestellen heeft een vriend me erop attent gemaakt dat de prijzen veel te hoog waren, waarna ik merkte dat dit niet de officiele website was- via de officiele website zijn tickets nog te koop aan ongeveer de helft van de prijs (€52 vs. €96) - De tickets worden pas verzonden de week van het evenement zelf (m.a.w. viagogo verkoopt helemaal niets, de tickets bestaan zelfs nog niet). Conclusie: Viagogo zorgt er dus voor om bovenaan te staan in google via een andere website (die voor de heel oplettende lezer wel specifieert dat het om secundaire verkoop gaat), om vervolgens in de stijl van een officiele site, mensen onder druk zet om snel te bestellen. (ik heb na de bestelling het proces nog eens rustig doorlopen om screenshots te nemen van elke stap - in elke stap is er de aftellende klok en zijn het de allerlaatste tickets - die ik eerder al besteld had?)- Ik voelde me absoluut misleid en heb dan ook een half uur later al een mail gestuurd om de bestelling te annuleren (redelijke termijn, toch?). - Ik verwacht hier weinig van gezien hun FAQ stipuleert dat annuleren onmogelijk is + even browsen leert me al snel dat ik niet de enige ben met deze ervaring.Ik hoop dus dat dit snel opgelost kan worden.

Berichten (3)

T. J.

Naar: VIAGOGO

17/12/2018

Vandaag het verwachte antwoord gekregen dat annuleren onmogelijk is. Na een tweede reactie nog wat standaard antwoorden waar je niets mee opschiet, waarschijnlijk automatisch gegenereerd. Ik heb ook gemerkt dat de mobiele site anders is dan de site op de laptop: waar ze op de pc versie nog ergens de deugdelijkheid hebben om onderaan in het bestelproces ergens aan te merken dat dit secundaire verkoop betreft, bestaat dit op de mobiele versie helemaal niet. En tickets zijn uiteraard de dag nadien ook nog steeds beschikbaar aan dezelfde prijs. Ter aanvulling in bijlage de constructieve conversatie tot op heden met viagogo, de flard 'algemene opmerkingen' die niet bestaat op de mobiele versie, en een screenshot van het ongebreideld voortbestaan van de 'allerlaatste tickets'. Brengt vermoedelijk weinig zoden aan de dijk, maar niet geschoten is altijd mis. Ik las in een andere reactie dat dit soort praktijken verboden moest worden, maar wat ik tot dusver gelezen heb is dit ondertussen ook daadwerkelijk verboden. Terecht lijkt me.

T. J.

Naar: VIAGOGO

21/12/2018

Beste Viagogo, Uw klantendienst blijft in gebreke degelijk opvolging te geven aan mijn klacht. Ondanks ze mij wel blijven wijzen op de algemene voorwaarden, schendt u (naast de Belgische wetgeving, waar ik al meerdere malen op gewezen heb) uw eigen voorwaarden op meerdere punten, met name (maar niet beperkt tot):- art. 2.12: "Wij behouden het recht om betaling na te houden of terug te nemen, indien het evenement geannuleerd of uitgesteld werd, of indien wij reden hebben om te geloven dat de verkoop illegaal was of in overtreding was van deze overeenkomst".- 3.3 Wetten en bepalingen. U garandeert dat U alle geldende lokale, regionale, nationale en internationale wetten, statuten en bepalingen betreffende het gebruik maken van de Site en het verkopen van kaarten zult naleven. U garandeert dat u 18 jaar of ouder bent en dat u handelingsbevoegd bent om de transactie uit te voeren.- heel sectie 5 , en met name: 5.2 Overtredingen, beëindiging en opschorting. Wij zijn bevoegd iedere actie te ondernemen waarvan wij denken dat hij noodzakelijk is, waaronder een waarschuwing laten uitgaan, een dienst opschorten of beëindigen, toegang weigeren, een plaatsing verwijderen of aanbevelen dat U een plaatsing aanpast. U gaat akkoord dat betalingen aan U voor een transactie via deze Site gestaakt of vertraagd kunnen worden en dat viagogo niet verplicht is u te betalen voor een verkoop als Wij gegronde redenen menen te hebben dat deze verkoop ontwettig of anderszins tot stand is gekomen in overtreding met deze voorwaarden. Bij beëindiging kunnen Uw items, als U een Verkoper bent, van de plaatsingslijst worden verwijderd en als u een Koper bent, kan Uw aanschaf worden geannuleerd.-> het lijkt me dat jullie deze dienen te respecteren, niet? We kunnen nog even doorgaan, maar ik zal gewoon uw eigen algemene voorwaarden in bijlage steken dan kan u ze zelf eens lezen. Lijkt me nuttig. Verder bevat mijn factuur geen BTW vermelding, wat m.i. verplicht is. Ook hier heb ik uw klantendienst een opsplitsing gevraagd van de kost van het ticket exc. BTW (volgens de algemene voorwaarden art. 2.5-2.7 is deze al inclusief BTW), de boekingskosten en de BTW over de boekingskosten (wordt ook in de bestelling op 1 hoop gegooid en staat zoals gezegd niet op de factuur). Eveneens in bijlage de constructieve conversatie met uw medewerker. Ik hoor graag snel van u. Met vriendelijke groetenTom Janssens

T. J.

Naar: VIAGOGO

21/12/2018

Beste Viagogo, mbt de BTW: in jullie bestelproces is het niet duidelijk dat de BTW van het ticket al inclusief is. Hierdoor lijkt het alsof de boekingskost + BTW, eveneens de BTW op het ticket bevat (en dus nog een relatief 'aannemelijk' bedrag lijkt. Als jullie vinden dat jullie klanten 'de algemene voorwaarden maar moeten lezen' om te begrijpen hoe een basisbegrip als BTW wordt toegepast op de bestellingen, lijkt me dit van alle redelijkheid verstoken, en is dit uiteraard alleen als misleiding te interpreteren. In bijlage een screenshot van jullie bestelproces, met de prijsconstructie en de verklaring van de boekinsgkosten en BTW. Graag een snelle reactie, op alle klachten. GroetenTom


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform