Terug

microgolfglas ontploft

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. V.

Naar: Electrolux

08/07/2025

Beste, Bij de aankoop van mijn keuken werden AEG toestellen geleverd in oktober 2020 waaronder een combi microgolfoven . In december 2023 was deze defect, de microgolfoven werkte niet meer, en na herstelling werkte die weer naar behoren. Op vrijdag 04/07/2025 was er plots een luide knal. Mijn zoontje van drie jaar kwam mij in de hal van ons huis halen. Ik wist niet waar ik het had, overal glas. De voorste glasplaat van de microgolfoven was gesprongen uit het niets. Wij waren vreselijk in shock. Een half uur eerder had ik hem nog gebruikt om een flesje in op te warmen voor mijn zoontje. Veel ongeloof voelden we. Hoe is dat nu mogelijk dat die glasplaat zo plots uit het niets uit elkaar springt?! Mijn zoontje was op blote voeten, gelukkig heeft hij zich niet gesneden of liep hij niet voor de microgolf toen deze ontplofte, want wie weet welke lichamelijke schade er dan was aangericht. Gelukkig zat mijn vriend niet aan het eiland te werken op de laptop, wat hij regelmatig doet, want de scherven vlogen over ons eiland tot aan de overkant van de keuken. Er had gerust zo een scherf in zijn nek kunnen terechtkomen, wie weet een halsslagader geraakt of de scherven hadden in de ogen van mijn zoontje kunnen terechtkomen. We belden de klantendienst op. Er was heel weinig ruimte om ons verhaal te doen en er werd ons aanbeveelt tegen het verplaatsingsbedrag van 239euro een hersteller te laten komen. De herstelkosten niet inclusief. Ik vroeg naar een doorverwijzing om klacht te kunnen indienen maar zij kon ons enkel helpen door een afspraak voor herstelling in te plannen en was zeer kortaf. Dit incident valt buiten de garantieperiode van 2 jaar, maar wij vinden dat dit incident in geen geval had mogen voorkomen en hebben de indruk dat dit toch wel een fabricagefout zou kunnen zijn. Het lijkt me cruciaal om melding te maken van dit incident daar het mij niet normaal lijkt dat zoiets gebeurt en beter kan vermeden worden in de toekomst. Verder zijn wij wel blootgesteld aan dit incident, ondervinden wij schade en daarenboven missen wij een dagelijks gebruikstoestel. Wij hebben hier geen schuld aan en niet om gevraagd. De financiële impact op ons gezinsbudget voor de aankoop/herstelling is zeer groot. Er werd ons uitgelegd aan de telefoon dat wanneer wij beslissen een nieuwe microgolfoven te kopen, de helft van de verplaatsingskost ons word kwijtgescholden, maar de aankoop van een nieuw toestel moeten wij volledig zelf bekostigen. Dit voelt voor ons niet rechtvaardig en onacceptabel. Het gevaar waaraan ons gezin is blootgesteld binnen dit geval is enorm. Moest de microgolf zoals vooraf gewoon defect zijn, lijkt ons dit een prima tegemoetkoming, maar binnen dit geval is het anders. Ons vertrouwen in AEG, Electrolux wordt ook enorm op de proef gesteld. Wij zijn zeer in shock door dit incident en wensen een degelijke tegemoetkoming. Een herstelling van een toestel dat eerder ontplofte, daar zijn we niet gerust in. Moest een herstelling toch soelaas bieden, dan wensen wij dat deze verplaatsing- en herstelkost ons wordt kwijtgescholden. Indien een herstelling geen oplossing biedt, wensen een vervanging van deze microgolfoven, kosteloos. Op heden werd er geen afspraak voor herstelling ingepland.

Berichten (1)

Electrolux

Naar: W. V.

10/07/2025

Beste, Hartelijk dank voor uw e-mail en dat u de tijd heeft genomen om uw situatie met ons te delen. We begrijpen dat dit een ingrijpende en zorgwekkende ervaring voor u en uw gezin is, en we willen u graag zo goed mogelijk informeren. Allereerst willen we aangeven dat wij het volledige begrip hebben voor uw situatie en uw gevoelens. Het is nooit prettig als een toestel plotseling en onverwacht gevaar oplevert, vooral als er kleine kinderen in huis zijn. Onze excuses als u zich niet volledig gehoord of begrepen heeft gevoeld tijdens het contact met onze klantenservice. Wij doen ons best om elke klacht serieus te nemen en de juiste informatie te verstrekken. Na het ontvangen van uw melding hebben wij uw situatie zorgvuldig bekeken. Op basis van onze technische expertise en de gebruikelijke oorzaken van dergelijke incidenten willen wij u informeren dat een microgolfoven die spontaan ontploft, niet het gevolg is van een fabricagefout, maar te wijten is aan gebruikersfouten of onjuiste bediening. Bijvoorbeeld kunnen defecten in de deurvergrendeling of een beschadigde deurafdichting, in combinatie met onjuiste gebruiksomstandigheden, leiden tot gevaarlijke situaties zoals het springen van het glas. Het is belangrijk om te benadrukken dat het gebruik van het apparaat volgens de instructies en veiligheidsvoorschriften essentieel is. Bij verkeerd gebruik bijvoorbeeld door het plaatsen van niet-geschikte voorwerpen, het openen van de deur tijdens de werking, of het gebruik van een beschadigd apparaat, kunnen dergelijke incidenten ontstaan. Wij adviseren daarom altijd om de gebruiksaanwijzing zorgvuldig te lezen en het toestel alleen op de juiste wijze te gebruiken. Daarnaast willen wij aangeven dat het toestel zich buiten de garantieperiode bevindt en dat de kosten voor herstel en vervanging op dat moment voor de klant zijn. Het is gebruikelijk dat garantie meestal twee jaar duurt, en dat na deze periode de servicekosten en reparaties voor rekening van de eigenaar komen. Wij begrijpen dat dit teleurstellend kan zijn, maar wij willen benadrukken dat dit onderdeel is van de algemene voorwaarden en de verantwoordelijkheid die bij het bezit van een appliance hoort. Wat betreft de kosten voor verplaatsing en reparatie, willen wij u informeren dat wij onze dienstverlening eerlijk en transparant proberen te houden. De verplaatsingskosten worden bij het niet-onder garantie zijn, in rekening gebracht, tenzij er specifieke garanties of regelingen zijn. Wij begrijpen dat dit een financiële last kan zijn, en we adviseren u om bij aankoop van nieuwe apparatuur altijd te informeren naar de garantiedekking en eventuele servicevoorwaarden. Tot slot willen wij nogmaals benadrukken dat wij het zeer serieus nemen dat u en uw gezin gevaar hebben gelopen. Mocht u verdere vragen hebben of aanvullende ondersteuning wensen, dan staan wij uiteraard voor u klaar. We waarderen uw begrip en hopen dat u de juiste oplossing vindt voor uw situatie. Cordialement, Met vriendelijke groeten, Best regards, Melanie Electrolux Contact Center Team Neem contact met ons op: s:www.aeg.be/nl-be/support/contact-us/ Electrolux Website AEG Website Zanussi Website From: klachten@test-aankoop.be Sent: Tuesday, July 8, 2025 9:45 PM To: consumer.services@electrolux.be Subject: microgolfglas ontploft ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ This email and any attached files are for the attention of the intended recipient. The email and any attachments may contain material that is confidential, privileged and/or attorney work product. If you are not the intended recipient: (a) contact the sender immediately and delete from your system, all copies of the email including any attachments. (b) do not read, print, retain, copy or disseminate this message or any part of it. Any such unauthorized use may be unlawful. Email transmission cannot be guaranteed to be secure or error-free as information could be intercepted, corrupted, lost, destroyed, arrive late or incomplete, or contain viruses. The sender therefore cannot accept liability for any errors or omissions in the contents of this message, which arise as a result of email transmission. If verification is required, please request a hard-copy version. The protection of your personal data matters to us. Please find relevant information relating to Art. 13 GDPR on s:www.electroluxgroup.comrivacy/en/. The Electrolux Group www.electroluxgroup.comThis email and any attached files are for the attention of the intended recipient. The email and any attachments may contain material that is confidential, privileged and/or attorney work product. If you are not the intended recipient: (a) contact the sender immediately and delete from your system, all copies of the email including any attachments. (b) do not read, print, retain, copy or disseminate this message or any part of it. Any such unauthorized use may be unlawful. Email transmission cannot be guaranteed to be secure or error-free as information could be intercepted, corrupted, lost, destroyed, arrive late or incomplete, or contain viruses. The sender therefore cannot accept liability for any errors or omissions in the contents of this message, which arise as a result of email transmission. If verification is required, please request a hard-copy version. The protection of your personal data matters to us. Please find relevant information relating to Art. 13 GDPR on s:www.electroluxgroup.comrivacy/en/. The Electrolux Group www.electroluxgroup.com

Bemiddeling door Testaankoop 11 juli 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform