Terug

Meterstanden

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

H. V.

Naar: FLUVIUS

21/11/2023

In april 2022 krijg ik een zeer hoge factuur van mega, waarop ik hen aanschrijf: Aan mega: we stellen vast dat de afrekeningen voor de jaren 2020, 2021 en 2022 telkens zijn gebeurd op basis van een geschat verbruik. Dit is te wijten aan de afwezigheid van de titularis van dit contract, mevrouw H. Van Mieghem telkens in de periode van de meteropname (van februari tot begin mei). De laatste drie jaar verbleef mevrouw Van Mieghem toen in het buitenland om beroepsredenen, waardoor er geen meterstanden werden doorgegeven.De laatst gelezen meterstand dateert reeds van 2019 (meteropname 1 april 2019), bij heb begin van het contract bij MEGA.Het betreft twee meters en toen was de meterstand als volgt:Meternr. 33648465, stand 8780 Meternr. 33648519 stand 9623In de opeenvolgende afrekeningen werd er daarna, wegens het ontbreken van een meteropname telkens uitgegaan van een geschat verbruik.In de drie voorafgaande jaren varieerde het verbruik: respectevelijk ong. 65000, 73000 en 68000 kWh. In de afrekeningsfacturen voor 2020, 2021 en 2022 werd het verbruik als volgt geschat:2020: 74156,2 kWh2021: 73825,3 kWh2022: 77168,0467kWhWe stellen ons de vraag of deze schattingen, en zeker de laatste schatting, die substantieel hoger is, correct zijn.We hebben ondertussen op 22 mei 2022 de meterstanden nagekeken. De huidige meterstanden zijn :Meternr. 33648465, stand 8902,71Meternr. 33648519 stand 29364,54Kan op basis van deze huidige meterstand nagegaan worden of het geschatte verbruik in de afrekeningsfacturen voor 2020,2021 en 2022 al dan niet te hoog is. Mogen we dan ook vragen of u één en ander eens zou kunnen nakijken en zo nodig de eindafrekening aan te passen.Dat is gebeurt, de rekening werd aangepast en er werd veel minder aangerekend. Vervolgens verander ik van energiebedrijf en stap over naar Luminus. Daar krijg ik na een jaar een gecorrigeerde slotfactuur van Luminus van 21.625,01 €. Na lang zoeken ontdek ik dat ze foute meterstanden gebruikten. Ze vertrekken van meterstand 22.763 (geen idee hoe ze bij die meterstand komen) terwijl de meterstand doorgegeven bij begin van contract 29364 moet zijn. Na een schrijven van mij aan Luminus wordt de rekening gecorrigeerd naar 4.091,19 €. Eind goed al goed, denk ik, maar iets later krijg ik een factuur van Mega, het vorige energiebedrijf die me nu een factuur sturen van 11.643,95 voor de periode van 14.04.2022 tot 28.09.2022 (periode van 5 maanden en 14 dagen) en wat zie ik de meterstand die ze hanteren is weer die 22155 tot 29763 (ik zou dus op vijf maanden meer dan 7000m3 verbruikt hebben!!! terwijl de meterstand in april 29364 was, maw het verschil tussen 29364 en 29763 is 399m3 en dat is wat dan aangerekend zou moeten worden. Opnieuw dien ik klacht in bij Fluvius en Mega. Waarop ik van Fluvius volgende antwoord krijg: In de periode 01/04/19 – 29/9/22 heb je een totaal verbruik van 20140m³ op 1277 dagen dit geeft een gemiddeld verbruik van 5756m³/jaar.Maar omdat we de geschatte meterstanden van meer dan 2 jaar niet meer mogen aanpassen wordt veel verbruik in het laatste jaar aangerekend.Dit is de reden waarom je nu voor de periode 15/4/21 – 14/4/22 een verbruik hebt van 11492m³ omdat we niet verder in het verleden je meterstanden kunnen juist zetten. Waar halen zij het vandaan om de meterstand van 22150 te hanteren, vermits er drie jaar geen meterstand gelezen of doorgegeven werd? Om en lang verhaal kort te maken, ik krijg factuur na factuur en creditnota na creditnota van Mega. Nu zou ik uiteindelijk nog 8133,05€ moeten betalen, zonder dat ik een factuur of uitleg krijg waarop dat bedrag gebaseerd is. Dit slaat nergens op en niemand er raakt nog wijs uit. Het is een ongelooflijke soep ik ben overtuigd dat het enige wat ik nog zou moeten betalen die 399 m3 is van de periode 04/2022 tot 09/2022.

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: H. V.

29/11/2023

Beste,Voor dit dossier bestaat er reeds een dossier, via dit dossier hebben wij ook al antwoord gegeven naar de klant toe.Klant wil blijkbaar niet aannemen dat de verbruiken correct zijn maar dat er een verkeerd beeld wordt gecreeerd doordat klant in het verleden de meterstanden niet doorgaf naar Fluvius hierdoor is er meerdere jaren geschat geweest.Zie antwoord naar klant in bijlage.Met vriendelijke groeten,Luc BoensDirectie KlantendienstKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Mellefluvius-Klachtencommissie @fluvius.bewww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform