Klacht
S. O.
Naar: FLUVIUS
Geachte heer/mevrouw, Hierbij dien ik een formele klacht in over de onterechte facturering en schending van mijn consumentenrechten door Fluvius. Ondanks dat het betrokken pand gedurende de betwiste periode leegstond en ik pas op 26/02/2024 officieel verhuisd ben, werd mij een factuur van €899,98 aangerekend zonder bewijs van verbruik. In de bijlage vindt u een uitgebreide toelichting op mijn klacht, inclusief juridische onderbouwing en ondersteunende bewijsstukken. Gezien de ernst van de situatie verwacht ik binnen 14 dagen een schriftelijke reactie en een correcte rechtzetting. Ik heb deze zaak reeds voorgelegd aan de VREG en de FOD Economische Inspectie en zal hen op de hoogte houden van uw reactie. Met vriendelijke groeten Seher Özçelik
Berichten (6)
FLUVIUS
Naar: S. O.
Beste, Dit is al uitgebreid behandeld geweest in klacht 2000029105.(zie bijlage) Op 26/02/2024 stuurt Engie een aanvraag voor overzetten contract naar nieuwe bewoner namelijk Seher Özçelik. Er is dan ook een geldig contract vanaf die datum op jouw naam bij Engie. Omdat er geen overnamedocument is opgesteld kunnen we enkel een startmeterstand op dat moment schatten op het historisch verbruik. En het is inderdaad zoals je stelt geen verplichting om een overnamedocument op te maken, maar je voorkomt er wel dergelijke situaties mee. Het feit dat je beslist om geen overnamedocument op te stellen of zelfs maar eenzijdig de meterstanden te documenteren leidt ertoe dat Fluvius deze meterstand moet schatten volgens de vastgelegde regels. Deze schatting na de feiten in twijfel trekken omdat er geen bewoning is geweest is je recht maar wil niet zeggen dat je hierin gelijk hebt. Zelfs bij niet bewoning is er nog altijd de mogelijkheid op verbruik, en dit zowel voor gas als elektriciteit. Verder is het niet aan Fluvius om te bepalen wat eventueel de reden van verbruik is wij zijn verantwoordelijk voor de correcte werking van de meter en voor een correcte vaststelling en doorzetten van de meterstanden. Fluvius heeft in deze op een correcte manier de beginmeterstand bepaald aan de hand van een schatting zoals dit is vastgelegd in de regel en wetgeving. Zie Technisch reglement voor de Distributie van elektriciteit in het Vlaamse Gewest. Art 4.3.5-§2 §2. De wisselmeterstanden worden door de elektriciteitsdistributienetbeheerder bepaald via één van onderstaande methodes, waarbij de volgorde van onderstaande methodes wordt gerespecteerd en waarbij gegevens opgenomen door de elektriciteitsdistributienetbeheerder voorrang hebben in geval van betwisting: 1. Voor allocatiepunten verbonden aan een toegangspunt met een kleinverbruiksmeetinrichting: • op basis van de meterstand(en) verkregen door uitlezing op afstand op de wisseldatum of, indien de elektriciteitsdistributienetbeheerder overgaat tot een meteropname op eigen initiatief of op vraag van de elektriciteitsdistributienetgebruiker, door opname van de elektriciteitsdistributienetbeheerder ter plaatse; • op basis van de meterstand(en) op tegenstelbare wijze vastgesteld conform §1 of §1/1 en door de toegangshouder van de inhuizende elektriciteitsdistributienetgebruiker overgemaakt aan de elektriciteitsdistributienetbeheerder; • op basis van de meterstand(en) op wisseldatum zoals bezorgd aan de toegangshouder door de inhuizende elektriciteitsdistributienetgebruiker; • bij gebrek aan bovenstaande, als er geen meterstand(en) bekend zijn of als uit de validatie door de elektriciteitsdistributienetbeheerder blijkt dat deze meterstand(en) onbetrouwbaar BESL-2023-07 (zoals gewijzigd bij BESL[1]2024-106) 109/198 zijn, op basis van een schatting van de meterstand(en) op de wisseldatum volgens de methodieken vermeld in Art. 4.3.29. Art. 4.3.29 Schatting van afname of injectie §1. De afname of injectie van een elektriciteitsdistributienetgebruiker [op een allocatiepunt met een maandelijks of jaarlijks meetregime] 1 in de periode tussen twee meteropnames kan geschat worden op basis van de totale afname of injectie over de vorige periode, op basis van de typisch gemiddelde afname of injectie van een vergelijkbaar type van eindafnemer over eenzelfde periode of op basis van het aansluitingsvermogen of een latere testmeting over een relevante periode. §2. Van zodra de meterstanden voor een allocatiepunt voor een afgelopen periode van minstens 2 opeenvolgende periodieke meteropnameperiodes werden geschat, kan, vanaf de tweede opeenvolgende schatting, een correctie op de schatting worden toegepast volgens een door de VREG goedgekeurde methodiek op voorstel van de elektriciteitsdistributienetbeheerder. §2./1.De afname en injectie van een elektriciteitsdistributienetgebruiker [op een allocatiepunt] 1 met een [meetregime per elementaire periode] 1 kan voor één of meerdere opeenvolgende kwartieren geschat worden. §3. De elektriciteitsdistributienetbeheerder publiceert een gedetailleerde beschrijving van de methodiek van de schatting. In geval een aangepaste schatting conform §2 van toepassing is, gebeurt dit op de daartoe voorafgaandelijk, in overleg met de toegangshouders overeengekomen en in de UMIG gepubliceerde werkwijze Daar het contract sinds die datum (28/03/2023) op jouw naam staat ben jij ook verantwoordelijk voor het verbruik dat vanaf dat moment wordt geregistreerd op de meter(s). Fluvius blijft in deze bij zijn standpunt dat de gefactureerde verbruiken, effectieve verbruiken zijn. Als je hier niet mee akkoord bent staat het je vrij om dit verder bij andere instanties aan te vechten, voor Fluvius is dit een afgesloten dossier. Met vriendelijke groeten, Luc Boens Directie Klantendienst Klachtencommissie Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle fluvius-Klachtencommissie @fluvius.be www.fluvius.be Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: donderdag 13 maart 2025 20:00 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: meterstand s:www.fluvius.be/disclaimer
S. O.
Naar: FLUVIUS
Geachte heer Met deze brief wil ik reageren op uw onvolledige antwoord op mijn klacht van 13 maart 2025. In uw reactie wordt mijn klacht niet inhoudelijk weerlegd, en probeert u de verantwoordelijkheid voor de administratieve fouten van Fluvius op mij af te schuiven. Fluvius heeft echter zijn wettelijke verplichtingen niet nageleefd, wat heeft geleid tot een onterechte facturering op basis van een foutieve schatting. Ik wens hierbij de volgende punten te benadrukken: - Fluvius heeft zijn verplichting om bij de adreswijziging van de vorige bewoner een meteropname te doen niet nageleefd, wat de oorzaak is van de foutieve factuur. - Fluvius had op de hoogte moeten zijn van de leegstand van het appartement en had daar veel eerder op moeten reageren, in plaats van een jaar later een schatting te maken. - De opgestelde factuur is gebaseerd op een onjuiste schatting, zonder de werkelijke meterstand die ik op 13 februari 2024 heb aangemeld. - De juridische en administratieve fouten van Fluvius en de misleidende praktijken van een Fluvius-technieker op 18 februari 2024 maken de factuur ongeldig en moeten gecorrigeerd worden. Ik eis de correctie van de meterstand op basis van de foto van 13 februari 2024, de annulering van de onterechte factuur, en een schriftelijke bevestiging dat ik niet aansprakelijk ben voor het verbruik. Voor gedetailleerde informatie verwijs ik naar mijn bijgevoegde brief. Ik verwacht binnen 14 dagen een schriftelijke en onderbouwde reactie. Met vriendelijke groet Seher Özçelik
FLUVIUS
Naar: S. O.
Beste, Fluvius heeft geen verplichting om bij een adres wissel van een bewoner een meteropname te organiseren. Dit zou logistiek niet mogelijk zijn en wij worden pas na de feiten in kennis gesteld van een verhuis, dan nog een meteropname organiseren is nutteloos, daarvoor is er het energieovername document. Het is wel erg eenvoudig om je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven op derden. Als klant heb je ook verantwoordelijkheden als je deze naast je neerlegt is dat een eigen keuze. Er is geen verplichting voor het invullen van het energieovername document maar als je dit niet doet moet je nadien niet komen klagen dat er een schatting is gebeurd. Je had dit als klant op zeer eenvoudige manier kunnen vermijden door het overnamedocument in te vullen. Verder weet Fluvius niet van leegstand zolang dit niet expliciet bij ons gemeld wordt, daar er hier gewoon een nieuw contract is opgestart bij een commerciële leverancier geeft aan dat er bewoning is voor Fluvius. Er is op 19/02/2024 een meteropnemer ter plaatse geweest om een de meterstand te noteren en deze is ook opgenomen in onze systemen en ligt in lijn van jouw foto met een meterstand op 13/02/2024. 13/02/2024 = 88221 19/02/2024 = 88254 Ik weet niet welke foutieve of misleidende handelingen onze technieker bij je zou hebben uitgevoerd, op 19/02/2024 is er een buitendienst stellen van je gasmeter en is er gelijktijdig een meteropname gebeurd van je elektriciteitsmeter. Meterstanden en de bijhorende facturen blijven dan ook behouden, Fluvius sluit dit dossier af. Met vriendelijke groeten, Luc Boens Directie Klantendienst Klachtencommissie Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle fluvius-Klachtencommissie @fluvius.be www.fluvius.be Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: zondag 16 maart 2025 16:15 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: Nieuw bericht van SEHER O s:www.fluvius.be/disclaimer
S. O.
Naar: FLUVIUS
Geachte heer Boens In vervolg op mijn eerdere correspondentie wil ik mijn klacht met betrekking tot de onterechte facturering opnieuw onder uw aandacht brengen. In de bijlage vindt u een uitgebreide toelichting, inclusief relevante juridische argumenten en bewijsstukken. Gezien de ernst van deze situatie verzoek ik u om een correcte registratie van de meterstanden en een rechtzetting van de foutief aangerekende kosten. Ik verwacht uw schriftelijke reactie binnen 14 dagen. Voor verdere details verwijs ik u naar de bijlage. Met vriendelijke groeten, Seher Özçelik
FLUVIUS
Naar: S. O.
Beste, Voor Fluvius is dit een afgesloten dossier. Je hebt ons standpunt hierover ontvangen en onder huidige omstandigheden komen we daar niet op terug. Indien je niet akkoord bent met ons antwoord staat het je vrij om via alternatieve kanalen alsnog te trachten je gelijk te halen. Via dit medium geven wij geen verder commentaar meer. Met vriendelijke groeten, Directie Klantendienst Klachtencommissie Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle fluvius-Klachtencommissie @fluvius.be www.fluvius.be Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: zaterdag 22 maart 2025 18:15 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: Nieuw bericht van SEHER O s:www.fluvius.be/disclaimer
S. O.
Naar: FLUVIUS
Beste Ik neem kennis van uw standpunt, maar ik ben het niet eens met de wijze waarop mijn klacht is behandeld en afgesloten. Mijn bezwaren zijn onderbouwd met feitelijk bewijs en juridische argumenten, waarop Fluvius geen inhoudelijk weerwoord heeft gegeven. Een dossier eenzijdig afsluiten zonder een degelijke reactie op de aangehaalde punten, is geen correcte klachtbehandeling, maar een ontduiking van verantwoordelijkheid. Uw suggestie om via alternatieve kanalen mijn gelijk te halen, bevestigt dat Fluvius niet bereid is om haar eigen fouten te erkennen of te corrigeren. Gezien de structurele tekortkomingen in uw dossierbehandeling en de schending van consumentenrechten, zal ik inderdaad verdere stappen ondernemen. Dit voorval zal ook worden voorgelegd aan de VREG en de FOD Economie – Algemene Directie Economische Inspectie voor verder onderzoek naar de onrechtmatige handelspraktijken en het onjuist verwerken van facturatiegegevens. Ik verzoek u nogmaals om: - Een inhoudelijke reactie te geven op de door mij aangehaalde juridische bezwaren en bewijsstukken. - De annulering van de foutieve factuur van €899,98 en de onterechte schadevergoeding van €78,98. - De terugbetaling van het door mij teveel betaalde bedrag. - Een schriftelijke bevestiging dat ik niet verantwoordelijk ben voor het betwiste verbruik. Indien Fluvius blijft weigeren haar verantwoordelijkheid te nemen, zal ik de nodige acties ondernemen om mijn rechten af te dwingen. Met vriendelijke groeten Seher Özçelik
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten