Betreft: Klacht tegen Private Rent by Evollis (Samsung Lease) wegens onterechte kosten, schending van betalingsafspraken en onterechte incassoprocedures bij de afhandeling van twee opeenvolgende leasecontracten.
Contracten en Producten:
Contract 1: Samsung Galaxy Z Fold 4 (van augustus 2022 tot augustus 2023).
Contract 2: Samsung Galaxy Z Fold 5 (Ref. 23072602R5VEO - Afgesloten in augustus 2023 tot augustus 2025).
1. Eerste Geschil: Afhandeling Galaxy Z Fold 4 (augustus - december 2023)
Ik heb mijn Galaxy Z Fold 4 in augustus 2023 teruggestuurd in het kader van een omruiling/einde contract. Evollis heeft de ontvangst bevestigd.
Vermeende Schade en Late Communicatie:
Meer dan 34 dagen na ontvangst ontving ik plots een e-mail van Evollis met de melding dat het toestel 'beschadigd' zou zijn en niet volledig openging.
Betwisting en Gevolg: Ik heb deze schade sterk betwist, aangezien het toestel perfect werkte bij verzending. Ik heb bewijs geleverd (foto's genomen 2 minuten voor het inpakken). Door de extreem late communicatie kon ik geen verhaal meer uitoefenen op de transporteur.
Financiële Impasse: Om de situatie niet te laten escaleren, heb ik me bij de situatie neergelegd. De boete voor de vermeende schade bedroeg ca. € 900. Dit eerste geschil leidde tot onterechte kosten wat mij financieel maanden achteruit heeft geduwd, maar heeft me geleerd dat ik het toestel in het volgende contract niet opnieuw zou inleveren.
2. Huidig Geschil: Afhandeling Galaxy Z Fold 5 (augustus - december 2025)
Het contract voor de Galaxy Z Fold 5 (Ref. 23072602R5VEO) eindigde in augustus 2025. Om een herhaling van de schadeclaim te vermijden, heb ik een regeling getroffen om het toestel te behouden en het resterende eindsaldo/boete te voldoen.
Betalingsafspraak: Evollis bood op 12 september 2025 een gespreide betaling van het eindsaldo (totaal ca. € 729,89) aan in drie maandelijkse termijnen (€ 243,89, € 243 en € 243). Ik heb dit aanbod aanvaard.
Vroegtijdige en Volledige Betaling: Ik heb de betalingen correct en vroegtijdig uitgevoerd. De laatste betaling werd uitgevoerd op 12 november 2025, ruim voor de uiterste termijn in december.
Schending van Afspraak en Onterechte Incasso: Ondanks het volledig en vroegtijdig nakomen van mijn betalingsverplichtingen, is Evollis haar eigen afspraak niet nagekomen en onterecht overgegaan tot incassoprocedures:
30 oktober 2025: Evollis stuurde een e-mail over een geweigerde automatische incasso en dreigde met nieuwe incassoprocedures.
14 november 2025: Evollis erkende de vertraging in de verwerking van mijn overschrijvingen, maar op dezelfde dag ontving ik een e-mail over een incassovordering.
4 december 2025: Ik ontving een vordering van een incassobureau (Anita Harting) voor het resterende bedrag van € 243,89 plus kosten (totaal € 290,57), met de onjuiste bewering dat de betaling uitblijft.
Inconsistenties: De communicatie en incassovorderingen bevatten administratieve fouten en vermelden inconsequent de Z Fold 5 als 'niet betaald.
3. Conclusie en Verzoek aan Testaankoop
Deze feiten tonen een patroon aan van ernstig administratief wanbeleid, onprofessionele klantafhandeling, en schending van gemaakte afspraken door Evollis, wat leidt tot onterechte financiële druk en de escalatie naar incasso, zelfs nadat de schuld is voldaan. Ik weiger de onterechte incassokosten te betalen.
Ik verzoek Testaankoop om dit dossier te onderzoeken, Evollis te verplichten de incassoprocedures onmiddellijk stop te zetten en de correcte afsluiting van het contract (23072602R5VEO) te eisen.
Met vriendelijke groeten,
Ken Clefas