Geachte,
In 2018-2019 kocht ik een MacBook Pro. Na slechts enkele maanden trad er een probleem op met het scherm: het begon te trillen en was daardoor moeilijk bruikbaar. Ik heb dit destijds laten herstellen en kreeg toen, gelukkig binnen de garantie, een nieuw scherm.
Tot mijn spijt is hetzelfde probleem na verloop van tijd opnieuw opgedoken, ditmaal nadat de garantieperiode was verstreken. Een herstelling zou volgens Apple tussen de 800 en 900 euro kosten, wat ik niet heb laten uitvoeren. De laptop heeft daardoor een tijdlang ongebruikt gestaan. Nu ik mijn studies hervat, wou ik het toestel opnieuw gebruiken, maar het schermprobleem blijft aanwezig.
Bij een onafhankelijke hersteller kreeg ik de bevestiging dat dit gaat om het gekende Flexgate-probleem dat veel voorkomt bij MacBook Pro-modellen uit dat jaar. Hij stelde voor om het voor 600 euro te herstellen, maar kon mij geen garantie geven dat het niet opnieuw zou optreden – net zoals eerder het geval was.
Ik vind het onaanvaardbaar dat er voor een duidelijk productiefout zoals dit Flexgate-schermprobleem nooit een terugroepactie of compensatie is voorzien geweest. Zeker aangezien dit probleem bij mijn toestel reeds eerder is vastgesteld en hersteld, zou een terugroepactie of een kosteloze reparatie absoluut op zijn plaats zijn geweest. Bovendien gaat het hier om een duur product van een wereldwijd toonaangevend merk als Apple, waarvan terecht een bepaalde kwaliteit en duurzaamheid verwacht mag worden. Mijn toestel bevindt zich nog steeds in nieuwstaat, en ik wens dit zeker verder te gebruiken mits een correcte reparatie of, indien dit niet mogelijk is, een passende compensatie of vervanging.
Ik vertrouw erop dat Apple, als toonaangevend merk, de verantwoordelijkheid opneemt voor dit structureel probleem en mij een correcte en duurzame oplossing aanbiedt.
Met vriendelijke groeten,
Femme Liekens
femmeliekens@hotmail.com