Beste Ikea familie,Zoals u weet, heb ik bij u een keuken besteld en betaald. Het lijkt niet te lukken die ook te leveren.Om een lang verhaal kort te maken:- op 22/8 betaal ik een keuken: bestelling 137742695, ik betaald ook 350 euro voor de levering op de eerste verdieping via de trap.De levering wordt meteen ingepland:4/9 tussen 12 en 20 uur voor de kasten, die moeten gemonteerd worden en die ik eerst nodig heb: 137740899. Op 18/9 worden de 2 volgende leveringen gepland: 137740564 en 137742695. Ze vragen me wat te melden in is ivm levering: het is LEZ en autoluw. Geen probleem, besteld bij Ikea Gent en te leveren door een ervaren leverancier in Gent, zou je denken.- 4/9: de transporteur belt en meldt dat dit een autoluwe zone is. Ik vraag hem dringend de mobiliteitsdienst te bellen. Ze melden later dat ze niet gaan komen, omdat ze geen boete wensen.Ik krijg van dhr no-reply het bericht dat er “failed delivery” is en dat ze gaan terugbellen. Daarop wacht ik nog steeds. Ik bel dus zelf, u hebt getrainde medewerkers “wat jammer, ik zal zo snel mogelijk een levering inplannen.” De levering wordt ingepland naar 8/9- 8/9: de chauffeur van de leverancier belt met de vraag of er voldoende parkeerplaats is. Natuurlijk, het is autoluwe zone, hele staat vrij. Maar hij heeft weer geen doorgangsvergunning. Hij parkeert waar hij nog door kan, komt te voet verder, fotografeert mijn woning en scheldt dat de vergunning voor de klant is. Hij Transport wordt in 2 gesplitst .Ik krijg van mw no-reply het bericht dat er “failed delivery” is en dat ze gaan terugbellen. Daarop wacht ik nog steeds. Ik bel dus zelf, u hebt getrainde medewerkers “wat jammer, ik zal zo snel mogelijk een levering inplannen.” De leveringen worden voor mijn gemak samen ingepland 18/9- 9/9: de schrijnwerker komt het werk bekijken, maar het materiaal is er niet. Hij kon alvast de plaats en het zogenaamde keukenplan bekijken.- 12/9: het keukenplan blijkt ideaal om op facebook te zetten. Maar ik heb een elektricien en loodgieter nodig, en die hebben niets aan een dergelijk amateuristisch html-bestand. Nochtans zag ik in de winkel wel degelijk een goed plan. Dus gevraagd om een pfd van het grondplan te sturen. Antwoord van de klantendienst dat ze het gingen vragen aan de keukenontwerpers. Niets gekregen van mijn keukenfamilie.- 12/9: zowaar, ik krijg telefoon van mijn Ikea-familie-klantendienst. Ze gaan me uitleggen hoe ik zelf een doorgangsvergunning kan aanvragen. Ze geven de procedure, die je kunt gebruiken als je daar gedomicilieerd bent. Dan kan je een vergunning vragen voor wie op de koffie komt. Als dat voor een leverancier is, lukt het voorlopig wel nog, omdat ze op nummerplaat werken, maar de mobiliteitsdienst zegt dat dit een misbruik is.En ja, we behoren tot dezelfde familie, maar blijkbaar weten jullie niet dat ik daar niet woon. Hoe dikwijls moet ik het nog zeggen IK KAN GEEN VERGUNNING AANVRAGEN.Ik stuur naar Ikea de juiste procedure voor leveringen in mijn straat.Enfin, Ikea plant dan maar 3 transporten op 18/9.- 18/9: 3 transporten gepland tussen 8 en 11 uur. Ik ben er tijdig vanuit Oostende. En dan maar wachten. Resultaat:Ik krijg van dhr no-reply 3 keer het bericht dat er “failed delivery” is en dat ze gaan terugbellen. Daarop wacht ik nog steeds. Maar ik ga zelf niet meer bellen, er komt nooit een oplossing uit de bus, er worden gewoon procedures gevolgd die tot niets leiden, geen overleg met transporteur of mobiliteitsdienst.- 20/9: ik had intussen al een uitgebreide mail gestuurd naar de klantendienst, chatten heeft geen zin, ze weten toch van niets en het zijn altijd andere medewerkers. De klantendienst toonde veel medeleven en ze gaan nog steeds zo snel mogelijk een oplossing zoeken.Mijn echte familie was er om de kasten te monteren, maar de kasten waren er niet.Ik krijg een mail voor een nieuwe levering: 1380254621. Bijgevoegd zoals altijd een bestand waarop staat: “het door jou gekozen tijdstip vind je op je bestelbon.” Ik heb niets gekozen, maar wens ook niets uit te stellen. En nog “voorzie parkeerplaats van min 15 m, aan te vragen bij politie of gemeente”. Geen probleem, niets gemakkelijker, altijd veel plaats.De vreugde was snel over toen ik zag waarover dit ging: de levering of failed delivery nr 6, van 1 plank en wat rails, te leveren aan de voordeur. Ik heb niet betaald voor de levering van wat lattekes en een plank voor de deur, maar voor de levering van een keuken op de eerste verdieping. En daarvoor komt ik dan weer eens van Oostende naar Gent.En zowaar de leverancier heeft me opgebeld, waarbij ik hem de procedure uitleg, Zijn werk, duurt 2 min.Dezelfde avond krijg ik van hem een mail “u moet dit aanvragen aan DE gemeentehuis of politiebureau”. Bij politie en gemeente geweest, weer zinloze tijd ingestopt. Het is zijn werk.Intussen dringt te tijd. Ik had alles mooi gepland en buffers voorzien. Er mag niets meer fout lopen, of ik haal de deadline niet. Ikea kan me niet zeggen wat er tussen 4/9 en nu gebeurt met de levering. Grote kans dat de leverancier dit geërgerd uit zijn vrachtwagen gooit. En intussen is de bestelling in zoveel partities opgedeeld, dat het bijna onmogelijk is dat alles volledig en onbeschadigd geleverd wordt. En dan moet ik weer met met pater familias, dhr no-reply van onze familie spreken of zo iets. Er is ook nog geen leverdatum opgegeven. Mag ik er u op wijzen dat de correcte levering uw verantwoordelijkheid is en dat er grote schade ontstaat als ik mijn deadline niet haal.En als u me zo behandelt voor iets wat in minder dan 2 minuten opgelost is, beantwoordt dit aan de definitie van pesterij. Ja, er zijn families waar ze zo met elkaar omgaan.Uw getrainde medewerkers zouden zeggen hej, met vriendelijke groeten en met dank voor de spoedige oplossing