FEITEN- LEKKEND PANORAMADAK Tiguan met ZWARE WATERSCHADE: 2.601,94 euro.VW Garage A&M group-Groep Delorge, Herkenrodesingel 8 te Hasselt.Water is langzaam ingesijpeld vanuit een of meerdere van de 4 afvoerleidingen die achter de binnenbekleding van het dak en van de deurstijlen lopen tot aan de onderkant van de auto. En dat merk je pas - tot jouw ontzetting - als het water na maanden insijpeling tot boven de losse matten is gestegen dwz +- 3 cm hoog, volledig doorweekte dikke mousselaag en vaste vloerbekleding.- Factuur betaald om het lek te dichten: 25 jan 2023: 218,21 euro Bestek waterschade bodem en interieur: 13 febr 2023: 2.383,73 euro. 12 maart 2023, auto opnieuw naar garage voor zelfde lekprobleem, hersteld 21 maart. Gelukkig heb ik in de tussenperiode na 25 jan, de waterschade niet laten herstellen, zo niet had ik een extra schade van opnieuw 2.383,73 voor opnieuw vernieuwen van de bodembekleding, in totaal 4.985,67 euro.- Niet minder dan 700.000 (zeven honderd duizend !!) VW-wagens werden ivm lekken van het panoramadak wereldwijd preventief teruggeroepen waarvan 30.000 Tiguan in Duitsland. (zie https://www.automotive-online.nl/management/merkkanaal/2018/08/20/recall-700-duizend-vw-s-tiguan-en-touran-terug-naar-de-dealer/?gdpr=accept).Mijn voertuig is van dezelfde generatie gebouwd in dezelfde fabriek in Wolfsburg Duitsland als de 30.000 Tiguan die in Duitsland preventief werden teruggeroepen.- Klacht ingediend wegens verschil aanpak Duitse en Belgische klanten bij Customer Care, afdeling van invoerder D’Ieteren Automotive, Leuvensesteenweg 639 3071 Kortenberg met copy aan VW Hasselt.Zij beweren dat ook in België de terugroepactie heeft plaats gehad maar dat ze niet van toepassing was op mijn voertuig. Ik kan uiteraard niet aantonen dat de terugroepactie al of niet terecht niet werd toegepast op mijn voertuig, maar feit is dat er zich bij mijn voertuig, zoals bij vele anderen, een lek heeft voorgedaan met een schade voor het bedrag van 2.601,94 euro. Dit lek met de zware schade en al maanden ongemak tot gevolg, had kunnen voorkomen worden.- Ik vraag uitbetaling van 1.301 euro dwz 50 % van 2.601,94 euro voor de betaalde factuur (218,21) voor het dichten van het lek en voor de niet herstelde waterschade (2.383,73) aan bodem en interieur.Zij bieden een waardebon aan van 100 (honderd) euro incl BTW te gebruiken bij een volgend onderhoud of voor accessoire bij aankoop (nieuwe) VW… ( = tussenkomst van minder dan 4% van de totale schadekost !)KLACHT- Honderden, mogelijks duizenden zijn slachtoffer in België van wat ik noem schuldig verzuim.Ik ben zeer zeker niet de enige klant die nu geconfronteerd werd/wordt met de gevolgen: Op de dag dat ik mijn voertuig bij de garage aanbood stond er nog een tweede met hetzelfde probleem. Geen toeval. Het probleem bleek zeer gekend waardoor zeer ervaren om de lekproblemen met de panoramadaken op te lossen door het verwijderen van een soort kleppen onderaan de 4 waterafvoerleidingen en een verbreden van de uitgang. Naar ik vernam zouden er meer dan 15 gevallen zijn bij VW Hasselt. Extrapolatie naar alle D’Ieterenverdelers incl VW, Audi, Skoda etc in België betekent honderden, mogelijks duizenden gedupeerden. En het aantal neemt nog steeds toe. - Een ingreep van +- 200 euro, in overleg met de klant, had een waterschade van 2.383,73 euro per geval kunnen voorkomen.- ONBETWISTBAAR FLAGRANT SCHULDIG VERZUIM.Waarom heeft men het gekend probleem van lekkende daken niet in overleg met de klant preventief opgelost ???? Geldtekort ? Ondertussen is het aandeel van D'Ieteren Group meer dan verviervoudigd van +- 40 euro (april 2020) tot niet minder dan 176 euro/aandeel (april 2023)…(Ik durf stellen dat u, geachte Mevrouw of Heer die dit leest, niet genoten hebt van een dergelijke verhoging van uw salaris).Misbruik van vertrouwen van klant die zijn voertuig overlaat aan de zorgen van de garage.Het voertuig werd steeds “volgens het boekje” door VW Hasselt onderhouden (laatste groot onderhoud 1.637,40 euro). Op hun advies werd bij dit onderhoud preventief een anti-martersysteem ingebouwd, maar preventieve raad of voorstel ter voorkomen van het waterlek werd niet gegeven, niettegenstaande zij uit ervaring wisten dat dit noodzakelijk was om de aankomende schade van meer dan 2.000 euro en het ongemak voor de gebruikers, te voorkomen… In die factuur van dit “grote” onderhoud van 1.637,40 euro staat dat de afvoerkanalen van het dak werden gekuist de feiten tonen dat dit NIET is gebeurd of alleszins ONVOLDOENDE om het probleem te voorkomen. ENKELE BEMERKINGEN- De leeftijd van het voertuig (huidige km stand +- 79.000km) is geen argument om geen schade te betalen, integendeel: D’Ieteren heeft jaren tijd gehad om het, bij steeds meer voertuigen optredende probleem preventief op te lossen en zo de schade aan het voertuig en de ontgoocheling, de ergernis en kosten bij het kliënteel, te voorkomen. - Een waardebon, van welk bedrag dan ook, iplv storting op mijn rekening, komt niet in aanmerking gezien het eerstvolgend onderhoud pas ten vroegste binnen ongeveer een jaar voorzien is en het verre van zeker is dat ik nog zolang met dit voertuig zal blijven rijden en evenmin dat wij, na deze ervaring, voor een VW-voertuig zullen opteren. De som die ik vraag is 50 % van de schade en bijgevolg de minwaarde van het voertuig nu en bij latere verkoop. - De klacht heb ik gericht tot de invoerder D’Ieteren Automotive, met copy aan VW Hasselt. Ik weet niet of de fabriek uit Wolfsburg of D’Ieteren Automotive mogelijks opdracht tot preventief ingrijpen heeft gegeven aan de VW garage Hasselt waar het voertuig werd gekocht en onderhouden werd. Geen van beiden heeft het voertuig teruggeroepen voor preventieve maatregelen. - Onder coördinatie van Testaankoop kan klacht neergelegd bij de gerechtelijke instantie die bevoegd is om na te gaan hoevelen hier slachtoffer zijn.Na de VW-dieselfraude is ook deze casus onaanvaardbaar.