Terug

Lange wachttijd op digitale meter

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. S.

Naar: FLUVIUS

26/11/2020

Beste, op 29 juni hebben we zonnepanelen laten leggen. Op 17 augustus hebben we bevestiging gekregen van Fluvius dat onze installatie in orde is. Vanaf dan vallen we onder het prosumententarief.We hebben een 2-voudige meter voor electriciteit. We willen omschakelen naar een enkelvoudige meter omdat dit voordeliger is voor mensen met zonnepanelen. In de bevestigingsmail van Fluvius staat dat binnen de 90 dagen de aanvraag verwerkt wordt. De 90 dagen zijn ondertussen om en nog niets gehoord. Ze laten ons weten dat ze een achterstand hebben van 117 dagen en dat de omschakeling naar een enkelvoudige meter nog verschillende maanden kan duren. Dit betekent dat we enerzijds vanaf 17/08 het prosumententarief moeten betalen en anderzijds ons nachttarief blijft doorlopen. Terwijl we veel stroom opwekken gaat onze jaarafrekening veel duurder uitkomen dit jaar dan zonder de zonnepanelen. Dit kan niet!Wat kunnen we hieraan doen?

Berichten (2)

FLUVIUS

Naar: J. S.

07/12/2020

Geachte heer SteylsDag JochenWe werden door Test-Aankoop gea¯nformeerd over je ongenoegen over de lange doorlooptermijn m.b.t. het aanmelden van je zonnepanelen en de gratis meteriwssel naar een digitale meter.Elke bemerking is terecht! En omdat ik begrijp dat je bezorgheden hebt over je nakende afrekening aan het juiste tarief, zal ik je dossier in detail opvolgen!In opvolging van ons aangenaam telefonisch contact, neem ik nu even de tijd je ook per email te informeren:Vandaag staat er een AFSPRAAK voor plaatsing digitale meter gepland op DI 12/01/2021 in de voormiddag - zowel voor elektriciteit als gas!Vandaag is deze ombouwlaatsing van de digitale meter het gevolg van je aanvraag van een tariefwissel - dubbel- naar enkeltarief, gezien de huidige vertragingen in de automatische processen!Al ga ik ervoor zorgen dat deze ombouw toch volledig kosteloos kan uitgevoerd worden i.f.v. de uitrolprocedure na aanmelding van je zonnepanelen dd.29/06/2020!MAAR.zoals ik aangaf moeten we heel goed opletten of het wel de juiste moment is voor jou om op 12/01/2021 het tarief te wisselen, want dat genereert sowieso een afrekening maar misschien in je nadeel.Vraag jij een tariefwissel aan op een later tijdstip, dan zal er een administratieve kost aangerekend worden van Eur 10,33 incl. BTW.Van zodra je digitale meter geplaatst en geactiveerd is, moeten we voor de tariefomschakeling fysiek geen aanpassingen meer doen aan de meter zelf en wordt alles op afstand geregeld.In bijlage stuur ik je het overzicht van de verbruiken sedert je intrek in dit pand 12/05/2016 tem de registratie van de meterstanden dd.01/04/2020 ifv je leverancierswissel.Ik heb dit overzicht aangevuld met de huidige meterstanden per 07/12/2020 zoals telefonisch doorgegeven.Want het is zeer belangrijk dat we samen bekijken of de huidige geplande afspraak wel degelijk het juiste moment is om je tariefwissel door te voeren!Je moet immers rekening houden met het feit dat deze tariefwissel een afrekening genereert en dat je later per 01/04/2021 nog eens een jaarafrekening zal ontvangen.Mijn voorstel: jij contacteert mij dd.07/01/2020 voor kort overleg of de tariefwissel dd.12/01/2020 effectief wel gunstig is!BELANGRIJK OM TE WETEN•JAARLIJKSE METEROPNAMEVanaf de plaatsing van digitale meter zal de jaaropname vanaf dan elk jaar op exact dezelfde dag gebeuren, dit is een wettelijke bepaling en kan niet aangepast worden.De jaarlijkse opnamemaand voor jouw adres werd bepaald op MAART, waardoor jaarlijks de meterstand van 01/04 gebruikt zal worden voor de jaarafrekening bij je commerciele leverancier.•COMPENSATIEREGELING BIJ WISSEL VAN ANALOOG NAAR DIGITAALBij een meterwissel van analoog naar digitaal, die uitgevoerd wordt buiten de periode van de jaaropname, wordt er automatisch een compensatie toegepast op voorwaarde van behoud van het huidige tariefstelsel. Wat houdt deze compensatieregeling dan in:oindien verbruik: dan wordt dit telwerk mee verrekend in de beginmeterstand afname dag en/of nacht van de nieuwe digitale meterOp deze manier kan het verbruik nog verrekend worden met de eventuele injectie tot aan de volgende opnameperiode/jaarafrekening.oindien overproductie: dan wordt dit telwerk mee verrekend in de beginmeterstand injectie dag en/of nacht van de nieuwe digitale meter. Op deze manier zal deze injectie in je voordeel nog verrekend worden met het eventueel verbruik tot aan de volgende opnameperiode/jaarafrekening.NOTA!!! Vraag je een tariefwissel aan tijdens de vervanging, dan is dit kosteloos maar verlies je het recht op compensatie!•LEVERANCIERSWISSELS EN/OF WIJZIGINGEN AAN JE INSTALLATIEDit doe je best zo dicht mogelijk bij je jaarlijkse opname - per 01/04 dus - zodat je optimaal periode injectie/afname verrekend krijgt.Want bij elke leverancierswissel zal je telkens een eindafrekening ontvangen en als deze net valt in de periode dat je meer injecteert dan afneemt, dan ben je dit voordeel van overproductie kwijt want ze wordt niet overgedragen naar de volgende opnameperiode bij de nieuwe leverancier. Overproductie wordt immers steeds herleidt naar een 0-verbruik.Ter info: Een volledig jaar telt 4 seizoenen: herfst/winter gaan van redelijk naar veel verbruik, lente/zomer gaan van minimaal tot maximaal terugdraaien van de meter.•PROSUMENTENTARIEF of HET NIEUWE NETTARIEFVia de VREG Simulator (s:simulatordigitalemeter.vreg.be/) kun je nagaan welke optie voor jou het beste is.Ofwel het OUDE tariefplan: met prosumententarief.Ofwel het NIEUWE tariefplan: met nettarief - NOTA! Eens je voor dit plan gekozen hebt, kan je nooit meer terug naar het prosumententarief!s:www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden/digitale-meters-en-zonnepanelen-dit-moet-je-weten/stap-over-naar-het-nieuwe-nettarief-voor-prosumentenWij adviseren de klanten meestal om minstens één volledig jaar te wachten zodat je een duidelijk beeld krijgt van de afname en injectie in alle seizoenen.Na dat jaar kan je vervolgens op basis van werkelijke gegevens een beter inzicht krijgen wat het meest voordelige tarief zou zijn voor jou.Op de Fluvius website - via deze link s:www.fluvius.be/nl/thema/factuur-en-tarieven - kan je voor jezelf simuleren wat de beste optie zou zijn.Fijne dag verder....maar nog meer: houd het veilig, in alle rust en geef rekenschap aan de belangen van de algemene gezondheid voor jezelf, je dierbaren en je omgeving!Cindy EyckmansKlachtencommissieKlantendienst - Actieve KlantgerichtheidPostbus 609090 Melleklachtencommissie@fluvius.bewww.fluvius.bes:www.fluvius.be/disclaimer

FLUVIUS

Naar: J. S.

29/01/2021

Geachte heer SteylsDag JochenOndertussen is de digitale meter geplaatst dd.12/01/2021!Tijdens ons laatste telefonisch contact hebben we duidelijk beslist om de respectievelijk gevraagd tariefwissel toch niet door te voeren gezien dit in je nadeel zou zijn geweest!Vandaag neem ik de tijd om je ook per email tot in detail te informeren over de voortgang van je dossier.DOSS: 9000270998Na onderling overleg en een weloverwogen beslissing, heb ik de aanvraag voor een tariefwissel van dubbel- naar enkelvoudig tarief laten annuleren omdat dit in je nadeel zou zijn!Ondanks mijn inspanningen, is er helaas toch nog een factuur ref.97672950 opgesteld en verzonden per post.Betreffende factuur werd vernietigd en tegengeboekt middels creditnota ref.97674182 waarvan een kopie in bijlage van deze mail.Onderstaande schermafdruk van de klantenrekening is tevens een bewijs dat dit een interne administratieve rechtzetting is en jij als klant dus niets moet betalen.BEHOUD DUBBELTARIEFDankzij het behoud van je dubbeltarief heb je als klant recht op een compensatieregeling van zodra een digitale meter geplaatst wordt buiten je opnameperiode.Zoals eerder al gezegd staat de opnameperiode voor jouw adres bepaald in MAART waardoor je dus in de toekomst jaarlijs afgerekend wordt op 01/04.Wat houdt deze compensatieregeling in?De verbruikenroductieoverschotten van je analoge meter werden administratief overgedragen naar je digitale meter,zodat je deze nog optimaal kan compenseren tem de volgende jaarafrekening die voorzien zal zijn dd.01/04/2021 aanstaande.Op basis van de indexen op je digitale meter vandaag, zou je vandaag nog steeds verbruiken aangerekend krijgen voor zowel je dag- als nachttelwerk maar waar je dus nog optimaal kan compenseren voor de komende periode van zodra je PV-installatie weer op volle kracht produceert bij zonnige dagenOnderstaande tabel is een visuele verduidelijking én in bijlage stuur ikje het rekenblad zodat je ook zelf deze berekening zou kunnen maken.BELANGRIJK, we hebben je tariefstelsel dus terug naar dubbeltarief aangepast!Het is aan jou als klant om nu, in functie van de recente ontwikkelingen, voor jezelf héél goed na te denken of je al dan niet dit dubbeltarief wenst te behouden of toch beter overgaat naar enkeltarief.Die keuze is aan jou! Kies je voor de tariefwissel en wenst je over te stappen naar enkelvoudig tarief, dan stel ik voor dat je mij terug contacteert.Vandaag beschouw ik deze klacht als afgehandeld omdat we volledig tegemoetkwamen aan je verwachting door de tariefwissel te annuleren én toepassing van de compensatieregeling.Graag je goedkeuring om deze klacht dan ook definitief af te sluiten.Steeds tot je dienst!Fijne dag verder....maar nog meer: houd het veilig, in alle rust en geef rekenschap aan de belangen van de algemene gezondheid voor jezelf, je dierbaren en je omgeving!Cindy EyckmansKlachtencommissieKlantendienst - Actieve KlantgerichtheidPostbus 609090 Melleklachtencommissie@fluvius.bewww.fluvius.bes:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform