Beste,
Wij hebben een keuken besteld bij Keukens De Abdij op 12/10/2024 op de BIS Beurs.
Na uitgebreid overleg kregen we een voorstel voor een keuken inclusief keukeneiland en ontbijtkast voor €42.000. Een bedrag dat ver boven ons maximumbudget lag voor de aankoop van onze nieuwe keuken. Mits wat aanpassingen (dunner werkblad, ander merk toestellen) kregen we een nieuw voorstel van €36.000. Wij hadden meegegeven dat dit nog steeds boven onze maximumprijs lag en nadat de verkoper met de grote baas ging praten kregen we een laatste voorstel van €30.000 indien we dit ineens zouden bevestigen. Achteraf bleek dit een sluwe verkoopstruc om ons meteen te binden. Indien we binnen de 4 weken besloten om onze keuken bij hen te bestellen bleef het aanbod van €36.000 geldig. Wij besloten dan ook om meteen onze handtekening te zetten op het aanbod voor €30.000. Op dat ogenblik werd een levertermijn afgesproken periode februari-maart. Deze levertermijn werd uitdrukkelijk meegedeeld aan de verkoper waarop werd geantwoord dat dit zeker geen probleem zou zijn, alsook werd op onze bestelbon deze levertermijn bevestigd.
Pas op 26/11/2024, ruim 6 weken later, werden wij gecontacteerd voor het inplannen van de opmeting van ruimte waar de keuken komt te staan. Deze werd uiteindelijk ingepland op 18/12/2024.
Vervolgens krijgen wij als eerstvolgende contact een mail op 02/01/2025 om een afspraak in te plannen bij de binnenhuisarchitect. Zij was pas ten vroegste beschikbaar op 30/01/2025 wat ons weer een maand verder bracht. Wij hadden zelf al het idee dat dit zeer krap ging worden naar levertermijn maar vertrouwden op Keukens de Abdij. We hadden namelijk het belang van de levertermijn meermaals naar de verkoper op de bisbeurs uitgesproken.
Uiteindelijk bij de binnenhuisarchitect (die ook gewoon een verkoper bleek te zijn) aangekomen hadden wij onze gewenste keuken beschreven en overlopen. Meteen doken al enkele problemen op:
• De toestellen die ons op de beurs werden aangeboden bleken niet meer beschikbaar. Gevolg was dat we opzoek moesten gaan naar nieuwe toestellen die ook een nieuwe, duurdere, prijs opleverde;
• De vaatwasser die door de verkoper in de keuken was gezet bleek een toestel met energielabel E. Deze moest aangepast worden naar een milieuvriendelijker alternatief;
• De ingetekende spoelbak was het kleinste formaat voorhanden. Wij wilden een standaardformaat spoelbak waardoor we opnieuw moesten bijbetalen.
Daarnaast was er voor elk item dat we graag in de keuken hadden een meerprijs aan verbonden terwijl vele zaken reeds op de beurs werden besproken (bvb. specifieke indeling van de voorraadkast, stopcontacten in het kookeiland, keukenkasten tot aan het plafond, etc.)
Andere zaken die wij wensten aan te passen kon het bedrijf ons dan weer niet leveren. Zoals het leveren van de spots in de wandplanken met neutraal wit licht ipv warm wit, de beschermende boord onderaan de kasten in het wit (zoals onze kastkleur) ipv zwart. Zaken die ons logisch lijken dat de koper hierin zelf een keuze kan maken.
We hadden op de beurs een ontbijtkast gekozen in een mooie zwarte houtsoort. Van zodra we de showroom binnenkwamen werd ons meegedeeld dat dit niet mogelijk was omdat het niet in dezelfde designlijn lag als de witte kasten we hadden uitgekozen. Hierdoor moesten wij een andere zwarte houtsoort nemen (van dezelfde fabrikant als onze witte kasten) die we totaal niet mooi vonden. De eerste, mooie houtsoort werd echter wel reeds aangeduid tijdens de afspraak op de bisbeurs, dat deze combinatie niet mogelijk was (of weer veel meer zou kosten) werd niet meegedeeld.
Drie afspraken en vele mails later kregen we een aangepaste prijs van bijna €38.000. Een immens verschil is met de reeds afgesproken prijs op de beurs. Wanneer we een detail vroegen waar zich de meerprijs precies situeerde kwam hier geen duidelijk antwoord op. Na lang discussiëren kregen we een summiere mondelinge uitleg: kolomkasten verhogen, greeplijsten van 600€, wandpanelen van 400€, infrezen van de spots in de wandplanken1000€, meerprijs van het op maat maken van de ontbijtkast, .. .
Wij besloten hier, uiteraard, niet op in te gaan en vroegen een afspraak met onze initiële verkoper van op de beurs. Uiteindelijk werd deze afspraak ingepland op 14 februari, weer twee weken later. (Hier zitten we eigenlijk al in de ons beloofde levertermijn terwijl de keuken nog steeds niet werd besteld.)
De verkoper deed zijn best om tegemoet te komen in prijs over puntjes die misbegrepen waren door de binnenhuisarchitect en zaken die wel reeds afgesproken waren op de beurs. Uiteindelijk kwamen we tot een prijs van €33.500 wat nog steeds ruim boven de eerder afgesproken prijs lag.
Gezien in deze prijs de ontbijtkast weer in het materiaal werd gemaakt dat niet door ons werd gekozen besloten wij integraal uit onze offerte te halen. Waardoor we opnieuw op onze initiële prijs van €30.000 zaten, doch ditmaal zonder ontbijtkast.
De meerprijs zat in:
- een Quookerkraan aan €1.500: een meerprijs die wij volkomen snappen omdat wij op de beurs nog niet wisten dat een aparte boiler noodzakelijk was in onze keuken;
- verhoging kolomkasten tot 221cm: de kasten werden initieel ingetekend op 208cm terwijl wij uitdrukkelijk om “kasten tot het plafond” vroegen. Een gemiddelde hoogte van een plafond is 240cm, waardoor de kasten initieel ook gemakkelijk op 221cm konden ingetekend worden zonder de opmeting af te wachten.
- extra stopcontacten en inbouwspots.
Dit leek ons een redelijke prijs met uitzondering van de verhoging van de kolomkasten. Daarnaast werd in de oorspronkelijke tekening het verschil tussen de hoogte van de kast en het plafond opgevuld met MFD waardoor het absoluut niet goed zichtbaar was hoe hoog deze kasten uiteindelijk waren.
De verkoper (van op de beurs) heeft ons, uiteindelijk, goed geholpen om tot een betere prijs te komen doch heeft dit enorm veel tijd en moeite in beslag genomen.
Ook omwille vanB atibouw werden wij telkens achteruitgeschoven. Dit is begrijpelijk een enorm drukke periode maar wij zijn evengoed klanten en daarnaast hadden wij reeds een voorschot van 30% betaald.
Meermaals hebben wij na de bevestiging van de keuken naar de technische plannen gevraagd bij zowel verkoper als binnenhuisarchitect. Ondertussen hebben wij reeds tweemaal onze afspraak met de elektricien moeten verplaatsen waardoor ook het leggen van onze nieuwe vloer vertraging heeft opgelopen.
Uiteindelijk tekenden we op 26/02/2025 het akkoord voor de bestelling van onze keuken. Tot onze grote verbazing staat hierop een levertermijn ten vroegste week 21, hetzij eind mei.
Van begin af aan werd de levertermijn duidelijk gecommuniceerd maar hier werd duidelijk vanaf het begin al geen rekening mee gehouden. Nu verhuizen wij op 02/04/2025 en zullen wij minimaal 8 weken zonder keuken zitten. Er werd gevraagd naar een noodoplossing maar ook hier weer is er weinig tot geen moeite van de verkopers van keukens de abdij.
Om deze periode van 8 weken te overbruggen dienen serieus wat extra kosten te maken: aankoop ijskast, microgolf, oven en klein elektrisch vuur, etc. De afwas zullen we in onze badkamer moeten doen want ook absoluut niet aangenaam is.
Wij wensen dan ook graag een schadevergoeding voor de laattijdige levering van de keuken en vergoeding voor de extra kosten die wij nu dienen te maken.
Dank bij voorbaat.