Terug

Laattijdige facturatie, ontbreken voorschotfacturen, annulering facturen - na beëindigen contract

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. V.

Naar: TotalEnergies

25/05/2024

Te weinig tekens om het verhaal volledig te schetsen, toch een poging: Ik ben bijna 2 jaar klant geweest, tot mijn grote spijt. 1 jaar geleden eindeloos veel contact opgenomen, maar daar raak je schijnbaar nergens mee. Eind november '21 werd ik klant, bij verhuis naar een aangekochte woning. In 1e instantie verliep alles goed. Tussentijdse facturen werden maandelijks ontvangen en betaald. In maart '22 werd ik, door de noodzakelijke aansluiting op aardgas, verplicht over te schakelen van een analoge naar een digitale meter. Helaas kon ik mijn eigen verbruik niet opvolgen, althans niet bij hen. De digitale teller startte logischerwijze op 0, maar zij telden verder op de analoge gegevens. Meermaals proberen contacteren, véél mails en telefoons om dit te melden van meet af aan via talloze kanalen. ‘Dat ging opgelost worden’ en ‘dat wordt doorgegeven’ maar er veranderde niets. Meterstanden ingeven kon ik niet, want ik kreeg steevast een foutmelding bij het ingeven van de data van de digitale meter. Logisch, gezien zij analoog verder telden en de cijfers dus niet overeen kwamen. Allesbehalve praktisch. Geholpen werd ik niet. In juni '22: een 1e afrekening van elektriciteit, na +/- een half jaar klant te zijn. Ik kreeg €621,02 terug. Nadien verliep alles opnieuw normaal. De digitale meterstanden ingeven kon echter nog steeds niet, maar de analoge telde bij jullie nog altijd verder.Maar liefst één jaar later, in juni '23, kreeg ik echter een ‘annulering van de afrekening’, een term die veel hits oplevert, zo blijkt. Plots moet ik die €621 van een jaar ervoor terugbetalen, en wel onmiddellijk. Dit zonder enige uitleg of meterstanden. Opnieuw op alle mogelijke manieren proberen contact opnemen. Maar buiten van hot naar her gestuurd worden, niets. Nergens en nooit een behapbare uitleg over het ‘waarom’ noch ‘hoe’. Afrekeningen worden mijns inziens gebaseerd op het reële verbruik achteraf vs. het geschatte verbruik vooraf, waarvoor je tussentijds voorschotten betaalt. Sommige collega’s wijtten de reden aan de verplichte omschakeling van analoge naar digitale teller. Nu, analoog, digitaal, via postduif of met krijt op stenen, je verbruik is simpelweg je verbruik. Daar verandert de manier van meten niets aan. De digitale teller startte op 0 en begon te lopen, maar de analoge telde op/verder op de oorspronkelijke meterstand. Als meterstanden nergens ingegeven/opgevolgd kunnen worden door de klant, is het natuurlijk makkelijk bedragen aan te rekenen voor verbruik dat er al dan niet is.De annulering van de afrekening sprak over de periode van 23/11/21 tot 14/06/22. Deze ontving ik in juni '23. Ik kreeg evengoed een afrekening van 23/11/21 tot 29/12/21 waar ik dan weer wél €46,98 terugkreeg. Ook dit van maar liefst 1,5 jaar terug. Beide combineren, en terug te krijgen bedragen van de te betalen som aftrekken, was al niet mogelijk. Volgens hen moesten alle andere afzonderlijke maanden van 23/11/21 tot 14/06/22 nog maand per maand herberekend worden en zou dat wél in mijn voordeel uitkomen, samen met de eindafrekening van dat jaar, maar daar was de dienst nog niet aan toe geraakt. Tot op heden nog niet helemaal.Op datzelfde moment (juni '23) moest ik ook de eindafrekening van december '22 tot juni '23 ontvangen, maar die kreeg ik niet. Bellen, chatten, mailen, niets. ‘Het dossier is in de maak’ werd maandenlang herhaald. Anderhalf jaar achterlopen op hun eigen financiën, maar van klanten verwachten dat ze binnen de maand sommen betalen waarover geen enkele uitleg of verklaring kan gegeven worden. De fout lag telkens wel ergens, en elders, maar niet bij hen.Vanaf juni '23 liet niet enkel de eindafrekening op zich wachten, ook de tussentijdse facturen bleven plots uit. De maandelijkse voorschotten kwamen niet meer met de post, mail, noch in de app. Bellen, chatten, mailen, niets. Hoe absurd dat je als klant tevergeefs moest smeken om als een brave burger je voorschotfacturen te mógen en kúnnen, betalen. Uiteindelijk uit pure wanhoop overgeschakeld op andere, correcte leverancier van elektriciteit.Intussen zijn we eind mei 2024. Plots heb ik post van Total Energies. - eindafrekening elektriciteit 1/01/2023 tot 28/10/2023 : €421,62 betalen- eindafrekening elektriciteit 29/12/2021 tot 1/01/2023 : €1423,18 terugkrijgenRidicuul, maar opgelucht, het einde is in zicht?Nog geen twee weken later alweer post: - annulering van de afrekening 29/12/2021 tot 31/12/2022 : €1423,18 krijg ik toch niet- factuur, afrekening elektriciteit 29/12/2021 tot 1/01/2023: diezelfde €1423,18 moet je plots zélf betalenExcuseer?Als ik alle, hoog genoeg gelegde, voorschotfacturen + geld dat ik al eens terugbetaalde door “annulering” optel is er geen logische mogelijkheid waarin ik voor die periode nóg eens €1800 en meer zou moeten betalen. Niemand verbruikt zo veel, en al zeker een gezin bestaande uit 1 volwassene en 1 kind niet. Ook mijn meterstanden geven zo’n gigantisch verbruik niet aan. Ik weet wat een realistisch bedrag is en ken mijn verbruik.Annuleringen van afrekeningen zijn steeds gebaseerd op nieuwe informatie van de netbeheerder. Nu, welke nieuwe informatie krijgen zij dan precies van de netbeheerder, zo’n twee jaar na de feiten? Absurde situaties, nalatigheid, compleet gebrek aan dienstverlening, enorme laattijdigheid en geen duidelijke data. Dit mag rechtgezet en compenseerd worden. Ik ben al 8 maand geen klant meer en feiten dateren tot 2,5 jaar terug.Ik verwacht een duidelijke & chronologische oplijsting van alle verbruik, meterstanden en de daarop gebaseerde kosten en eventuele herberekeningen. Dit in zijn totaliteit, van de volledige looptijd van mijn contract bij jullie. Dit tot en met de allerlaatste én correcte factuur. Blijkt dat ik een bedrag moet ontvangen, dan mag dat voor de verandering gerust snel geregeld worden. Blijkt dat ik een bedrag moet betalen, dan verwacht ik een haalbare tijdsspanne & transparantie. Zij mochten méér dan ruim hun tijd nemen, ik ook.

Berichten (2)

TotalEnergies

Naar: D. V.

27/05/2024

Uw Referentie: E222057966Beste Dorien Van LaereBedankt voor je bericht, we hebben dit goed ontvangen.Als ik je dossier bekijk, zie ik dat er bij het opmaken van de eerste afrekening een fout is gebeurd.Deze afrekening N2201450514 loopt van 23/11/2021 tot 16/06/2022, deze had echter maar mogen lopen tot de datum van de meterwissel. Daarom hebben we de annulatie E2303243709 opgemaakt.Maar omdat de eerste afrekening een creditnota was van 621.02 euro terug te krijgen, hebben we nu een factuur moeten maken voor hetzelfde bedrag om dit te kunnen tegenboeken.We hebben dan een nieuwe afrekening N2300704625 opgemaakt van 23/11/2021 - 29/12/2021, tot de datum van de meterwissel. Deze afrekening omvat dan de voorschotfacturen november en december.Om dan verder te kunnen gaan met de correcte afrekening hebben we N2400375844 opgemaakt voor een periode van 29/12/2021 - 01/01/2023, deze afrekening omvat de voorschotfacturen van januari 2022 tot en met december 2022.De laatste afrekening E2402531370 gaat over de periode 01/01/2023 tot einde contract 28/10/2023.N2400375844 werd geannuleerd met E2402738921 door een IT probleem, daarom is het bedrag van de laatste afrekening idem met de vorige afrekening.Je ontvangt van ons nog 1001.56 euro op je rekening.Let wel, herinneringskosten worden nooit opgenomen in het bedrag van de voorschotfacturen op de afrekening. Dat is het verschil in de bedragen op de afrekeningen.Mocht je verder nog informatie nodig hebben, aarzel niet om ons te contacteren.Bedankt voor je vertrouwen,GielCustomer Services TotalEnergiesTotalEnergies Power and Gas BelgiumRue Saint-Laurent 54 4000 Liège - BELGIQUEwww.totalenergies.beCONFIDENTIALITÉ. Ce courrier électronique (y compris ses éventuelles pièces jointes) peut contenir des informations susceptibles d'etre confidentielles. Il ne peut etre utilisé autrement que pour la finalité pour laquelle il a été envoyé. Au cas où il ne vous serait pas destiné, merci de le supprimer et d'en avertir immédiatement l'expéditeur.CONFIDENTIALITY. This email (including attachments, if any) may contain confidential information. It may not used for purpose other than that for which it has been sent. If you are not the intended recipient, please delete it and notify the sender immediately.--------------- Oorspronkelijk bericht --------------- ref:!00D0Y033WA3.!5000805Pnq6J:ref

TotalEnergies

Naar: D. V.

14/06/2024

Uw Referentie: E222057966Beste Dorien Van LaereMijn excuses voor het late antwoord.Klopt helemaal, als ik jouw dossier bekijk, zie ik dat we de 1001.56 euro hebben teruggestort op 28/05/2024.Voor zover ik kan zien, is het dossier voor ons nu volledig rond.Bedankt voor je vertrouwen en alvast een fijn weekend.GielCustomer Services TotalEnergiesTotalEnergies Power Gas BelgiumRue Saint-Laurent 54 4000 Liège - BELGIQUEwww.totalenergies.beCONFIDENTIALITÉ. Ce courrier électronique (y compris ses éventuelles pièces jointes) peut contenir des informations susceptibles d'être confidentielles. Il ne peut être utilisé autrement que pour la finalité pour laquelle il a été envoyé. Au cas où il ne vous serait pas destiné, merci de le supprimer et d'en avertir immédiatement l'expéditeur.CONFIDENTIALITY. This email (including attachments, if any) may contain confidential information. It may not used for purpose other than that for which it has been sent. If you are not the intended recipient, please delete it and notify the sender immediately.--------------- Oorspronkelijk bericht ---------------Van: Dorien Van Laere [dorien_vanlaere@hotmail.com]Verzonden: 27/05/2024 11:09Aan: support@totalenergies.beOnderwerp: Re: Klacht - Laattijdige facturatie, ontbreken voorschotfacturen, annulering facturen - na beëindigen contract - (CPTBE02020870-69) - opvolging van uw dossier n°07920405Beste Is alles dan afgerond en dien ik enkel te wachten op die terugbetaling?Want ik heb nog 2 facturen liggen die al dan niet geannuleerd zijn, ik zou niet willen dat die dan nog foutievelijk openstaan en ik alsnog herinneringsberichten, aanmaningen of kosten aangerekend krijg voor iets dat ik niet moet betalen.Dus concreet, is wat u hier zegt:Je ontvangt van ons nog 1001.56 euro op je rekening.Is dit het enige dat er nog ‘open’ staat?Groeten Op 27 mei 2024 om 09:17 heeft support@totalenergies.be het volgende geschreven:Uw Referentie: E222057966Beste Dorien Van LaereBedankt voor je bericht, we hebben dit goed ontvangen.Als ik je dossier bekijk, zie ik dat er bij het opmaken van de eerste afrekening een fout is gebeurd.Deze afrekening N2201450514 loopt van 23/11/2021 tot 16/06/2022, deze had echter maar mogen lopen tot de datum van de meterwissel. Daarom hebben we de annulatieE2303243709 opgemaakt.Maar omdat de eerste afrekening een creditnota was van 621.02 euro terug te krijgen, hebben we nu een factuur moeten maken voor hetzelfde bedrag om dit te kunnen tegenboeken.We hebben dan een nieuwe afrekeningN2300704625 opgemaakt van 23/11/2021 - 29/12/2021, tot de datum van de meterwissel. Deze afrekening omvat dan de voorschotfacturen november en december.Om dan verder te kunnen gaan met de correcte afrekening hebben weN2400375844 opgemaakt voor een periode van 29/12/2021 - 01/01/2023, deze afrekening omvat de voorschotfacturen van januari 2022 tot en met december 2022.De laatste afrekening E2402531370 gaat over de periode 01/01/2023 tot einde contract 28/10/2023.N2400375844 werd geannuleerd metE2402738921 door een IT probleem, daarom is het bedrag van de laatste afrekening idem met de vorige afrekening.Je ontvangt van ons nog 1001.56 euro op je rekening.Let wel, herinneringskosten worden nooit opgenomen in het bedrag van de voorschotfacturen op de afrekening. Dat is het verschil in de bedragen op de afrekeningen.Mocht je verder nog informatie nodig hebben, aarzel niet om ons te contacteren.Bedankt voor je vertrouwen,GielCustomer Services TotalEnergiesTotalEnergies Power Gas BelgiumRue Saint-Laurent 54 4000 Liège - BELGIQUEwww.totalenergies.beCONFIDENTIALITÉ. Ce courrier électronique (y compris ses éventuelles pièces jointes) peut contenir des informations susceptibles d'être confidentielles. Il ne peut être utilisé autrement que pour la finalité pour laquelle il a été envoyé. Au cas où il ne vous serait pas destiné, merci de le supprimer et d'en avertir immédiatement l'expéditeur.CONFIDENTIALITY. This email (including attachments, if any) may contain confidential information. It may not used for purpose other than that for which it has been sent. If you are not the intended recipient, please delete it and notify the sender immediately.--------------- Oorspronkelijk bericht ---------------Van: [klachtenbox@test-aankoop.be]Verzonden: 25/05/2024 13:42Aan: support@totalenergies.beOnderwerp: Klacht - Laattijdige facturatie, ontbreken voorschotfacturen, annulering facturen - na beëindigen contract - (CPTBE02020870-69)ref:!00D0Y033WA3.!5000805Pnq6J:ref


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform