Terug

Laattijdig leveren

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. C.

Naar: Ygo interieur

29/04/2019

Op 16 december 2018 kocht ik bij YGO Lier een bijzetzetel (uw productcode: 1399) t.w.v. 156,40 euro, dit bedrag is geheel voldaan. Tijdens het afsluiten van de verkoop heeft de verkoper (Manuel n°64) mij mondeling verzekerd dat de bijzetzetel een week later, ten laatste de eerste week van het nieuwe jaar (in 2019) geleverd wordt in het filiaal waarna ik het kon ophalen. Op 27 december ’18 neem ik contact op met het onthaal van Ygo, ik word vriendelijk geholpen, men ging mij zo spoedig mogelijk terug contacteren met meer informatie omtrent de levering. Op 14 januari ’19 spreekt een medewerker een voicemail in met de melding dat de leverancier slechts de helft van de order heeft geleverd. Hierdoor dien ik te wachten tot begin februari. Op 16 januari ’19 neem ik opnieuw telefonisch contact op met de vraag voor meer verduidelijking. De onthaalmedewerker zei me dat er een onderproductie is van het product, verder kon zij geen exacte leverdatum geven, behalve dat dit begin februari zou zijn. Het bijzetzeteltje is aangekocht als nieuwjaarscadeau, dit maakte dat de levertijd zo belangrijk was. Indien ik wist dat een levering langer dan 6 weken duurde had ik elders een aankoop gedaan of gewacht tot de start van de solden. De verkoper verzekerde mij dat ten laatste tegen het einde van de kerstvakantie (6 januari), het zeteltje geleverd zou zijn, dit is niet het geval. Gezien er geen eenduidige communicatie is omtrent de reden van niet leveren: halve levering of onderproductie? En omdat de opvolging hiervan telkens meer dan een week duurt, uitte ik mijn onbegrip. Op zaterdag 9 februari ‘19 (we zijn dan immers begin februari) ga ik omstreeks 13u30 ter plaatse om mij te informeren of de zetel reeds voorradig is. De baliemedewerkster stond ons te woord met “ik zal even nakijken of het afgelopen week geleverd is, anders komt het zeker de komende week binnen”. Zij verdwijnt achter de schermen en informeert zich bij de verantwoordelijke. Even later komt zij terug met alweer een nieuw scenario. Het zeteltje wordt pas half maart geleverd. Als tegemoetkoming voor het ongemak laat zij ons weten dat we 15% korting krijgen. Wij vinden 15% korting niet in verhouding staan tot de geleden schade. Intussen blijkt dat er in de winkel nog steeds het toonzaalmodel in de juiste kleur aanwezig is. In de hoop een schikking te kunnen treffen, stel ik voor het toonzaalmodel te nemen, weliswaar tegen een fikse korting. De baliemedewerkster lijkt dit een aannemelijk voorstel te vinden en gaat opnieuw achter de schermen op pad. Zij komt niet met een schikking, maar met het volledige bedrag van het zeteltje in cash geld terug. Uiteraard zijn we hier niet op ingegaan. Overwegende dat:In het verkoopcontract staat bij leveringstermijn “zo snel mogelijk”. Een levering met uitgestelde termijnen, voorzien op half maart, kan men moeilijk “zo snel mogelijk” noemen. Enige misleiding kan hier verondersteld worden.De mondelinge overeenkomst met een leveringstermijn van 2 weken verstreken is.De mondelinge overeenkomst met een leveringstermijn begin februari werd ook niet nagekomen.Uit online reviews maken we op niet de enige ontevreden klanten te zijn op dit vlak en er hier sprake lijkt van een structureel probleem, wat kan veronderstellen dat het over een te voorzien probleem gaat.Gezien er vanuit Ygo geen enkele tegemoetkoming wordt gesuggereerd, stuur ik op 10 februari '19 per mail een ingebrekestelling. Waarin ik volgende tegemoetkoming voorstel: Of het toonzaalmodel aan 60% korting,of het bestelde exemplaar met een korting van 5% per week voor de geleden schade, ingaande vanaf 7 januari.Op deze ingebrekestelling heb ik nooit antwoord gekregen. In navolging van deze ingebrekestelling heb ik nog enkele mails verstuurd. Telkens ontving ik geen enkele reactie. Op 14 maart krijg ik een sms-bericht waarin wordt meegedeeld dat het zeteltje is geleverd in het Ygo filiaal. Ik neem contact op met het onthaal en vraag wanneer de verantwoordelijke mij te woord zal staan. De verantwoordelijke blijkt met vakantie te zijn tot 21 maart. Na zijn vakantie zal de verantwoordelijke mij contacteren. Op zaterdag 23 maart ga ik het zeteltje ophalen. Bij de afhaalbediende dien ik een papier te ondertekenen voor afhaling. Ik vraag op welke wijze de 15% verrekend zal worden die beloofd is geweest. Gezien het meubel halverwege maart is geleverd. De bediende neemt contact op met het winkelfiliaal. Ik krijg terug de boodschap dat de verantwoordelijke mij op donderdag 28 maart zal contacteren en dien het document te ondertekenen. Op 29 maart neem ik in de late namiddag contact op met de winkel verantwoordelijke (M.V). Deze zegt dat ik blij mag zijn dat ik mijn meubel heb. Hij zegt geen tegemoetkoming te geven want dat ik niet op papier heb. Hij ontkende niet dat Ygo structurele problemen heeft met leveringen. Meneer Vercammen maakte zeer duidelijk weinig te geven aan klanttevredenheid. Daarbovenop zei hij niet te antwoorden op mijn ingebrekestelling en andere mails. Ik heb meermaals het initiatief genomen om contact op te nemen met Ygo. Telkens zonder bevredigend resultaat. Gezien Ygo op geheel onprofessionele wijze met klanten omgaat en niet nakomt wat zij beloven, hoop ik alsnog op een tegemoetkoming.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform