Terug

Kortsluiting differentieel omvormer zonnepanelen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

H. J.

Naar: IZEN - Energy

14/02/2024

Beste,In augustus 2016 hebben jullie in een appartementsgebouw te Lichtaart, zonnepanelen geplaatst met 4 omvormers. Er is een kortsluiting geweest in één van de appartementen . Nu blijkt dat de schroeven van het differentieel waren overgedraaid waardoor er een slecht contact was. In het andere differentieel zat de bekabeling niet vast waardoor ook vonk vorming was en begon te smeulen. Foto's vindt u als bijlage. We hebben hiervoor een interventie gevraagd maar IZEN kon pas een week later en met aanzienlijke voorrijkosten langskomen. We hebben daarom onze elektricien dit euvel laten herstellen. Jullie antwoorden op onze mails dat jullie geen aansprakelijkheid erkennen voor een installatie van 7 jaar oud. Maar een onafhankelijke keurder zegt dat de installatie inderdaad dateert van 2016 maar een differentieel mag nooit beginnen smeulen en/of vonken veroorzaken, zelfs niet na 10 of meer jaren. Graag ontvangen we daarom een financiële tegemoetkoming in de factuur van Claessen Electriciteitswerken bv voor het vervangen van het differentieel.Graag ontvangen wij uw reactie.Met vriendelijke groeten,Carine en Herman Janssens-Remysen

Berichten (1)

IZEN - Energy

Naar: H. J.

14/02/2024

BesteWij hebben uw schrijven goed ontvangen, waarvoor dank.Onze klant laat echter belangrijke informatie achterwege in de beschrijving van de klacht. In alle transparantie licht ik dan ook graag de situatie, en bijhorende communicatie met klant hierover, toe.Op 13/11 contacteert de klant ons met de melding dat de omvormer een error 24 vertoont, een error die wijst op een issue AC zijdig OF die op omvormerniveau wordt gegenereerd.Meteen daarop sturen wij onze servicetarieven door, dewelke ook meteen schriftelijk worden bevestigd. (bijlage 1)Het verzenden van tarieven gebeurt standaard, wanneer we 2 jaar na installatie een service opstarten. In die mail staat duidelijk dat materiaalkosten afhankelijk zijn van productgaranties. Over aansprakelijkheid wordt er op geen enkele manier gesproken.IZEN plant een interventie in, dewelke opnieuw door de klant schriftelijk wordt bevestigd. (bijlage 2 +3). Opnieuw is er in onze communicatie géén sprake van het al dan niet betwisten van aansprakelijkheid.Een dag later neemt de klant opnieuw contact op met ons en meldt dat een interventie niet langer nodig is aangezien hij een eigen elektricien heeft ingeschakeld. De interventie wordt vervolgens geannuleerd.Nadien ontvangen we inderdaad de vraag van de klant om de factuur van de elektricien te betalen, aangezien deze zou vastgesteld hebben dat er een foute installatie zou gebeurd zijn.Je begrijpt dat we op dat moment, vanuit juridisch standpunt, wél aansprakelijkheid betwisten. IZEN had immers voorgesteld om ter plaatse te komen om de herstelling uit te voeren. Mochten er op dat moment door onze techniekers formeel installatiefouten worden vastgesteld, dan hadden wij onze verantwoordelijkheid genomen. Maar na herstelling/manipulaties door derden aanvaarden wij dit vanzelfsprekend niet.Dit hebben wij dan ook aan onze klant laten weten.Ik vertrouw erop dat jullie bij deze voldoende gea¯nformeerd werden.Vriendelijke groetenSofie BierinckxIZEN CUSTOMER CARE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform