Ik boekte op 13 november 2021 een pakketreis bij Tui. Op dat moment kon ik immers genieten van een vroegboekvoordeel alsook van het gratis fuel protection program.Ik boekte de reis, kreeg een bevestiging via mail, waarin de basisgegevens (totaalprijs, vluchtdata, hotel …) werden bevestigd en ik ga er daarmee vanuit dat alles ok is.Wat ik niet doe, is inloggen op ‘mijn tui’ om de gedetailleerde bon nog even te overlopen. Ik heb er ook geen aanleiding toe, want de gegevens op de doorgemailde bestelbon komen exact overeen met wat ik betaalde.Ik kreeg vandaag een mailtje van Tui met een betalingsuitnodiging : ik moet nog 150 euro betalen. Terwijl ik nochtans het totaalbedrag van mijn reis al eerder had overgemaakt.Wat blijkt: er wordt mij nu toch een brandstoftoeslag aangerekend !Na meermaals bellen met het contactcenter krijg ik te horen dat ik die promotie tijdens het boeken niet zou hebben aangeklikt en dus geen recht heb op het gratis fuel protection program.Ik sta met mijn rug tegen de muur want ik kan onmogelijk bewijzen dat ik het wél heb aangeklikt en op de initiële bestelbon (die dus te raadplegen was via mijn tui en die ik niet in detail bekeek) stond de actie ook niet vermeld. Hierop had ik kunnen zien dat de promotie dus niet werd toegepast.Ik ben er echter 200% van overtuigd dat ik de actie wél aanklikte. Ik heb immers deze reis geboekt op hetzelfde moment als mijn ouders (die op dezelfde vakantie meegaan) en we hebben het er uitvoerig met elkaar over gehad: we zouden namelijk zeker het fuel protection program hebben bijbetaald als er géén actie was geweest. Met de stijgende brandstofprijzen in ons achterhoofd wisten we immers dat die prijzen de lucht zouden inschieten.Maar goed: een meevaller voor ons want op het moment van reservatie was dit programma gratis inbegrepen in de prijs.Heel bizar: deze actie werd niet automatisch verrekend: je moest dus expliciet een vakje aanklikken tijdens de reservatie waarin stond dat je gebruik wenste te maken van dit gratis aanbod.Nogmaals: ik ben er héél erg zeker van dat ik dit aanklikte. Maar ik ben er me ook van bewust dat er technisch af en toe iets kan verkeerd lopen.Dat moet hier ook zo zijn gebeurd, want bij Tui stond dus niet aangegeven dat ik dit heb aangeklikt. (terwijl het bij mijn ouders wel netjes werd toegepast)Ik krijg nu dus te horen dat ik toch de brandstoftoeslag moet betalen, wat ik natuurlijk compleet van de pot gerukt vind. De actie was er, dus zelfs al zou ik hem niet expliciet hebben aangeklikt (wat ik dus echt durf te betwisten) dan nog lijkt het me de logica zelf dat dit wordt toegekend. Want welke bij zijn volle verstand zijnde persoon zou nu geen gebruik willen maken van dergelijke garantie? Er kan geen enkele reden bestaan om dit vakje niet te willen aanklikken, want je doet er enkel maar voordeel mee.Ik vind het dus absoluut niet kunnen dat een actie gepromoot wordt en de korting daarna niet toe te kennen omdat je het niet expliciet zou hebben aangeklikt.Ik voel me opgelicht! (en dit reeds voor de tweede keer in hetzelfde dossier, want ik kreeg enkele weken geleden al te horen dat de oorspronkelijke vluchten vanuit Oostende werden geschrapt en we voortaan enkel vanuit Brussel konden vertrekken...)Ik wil er dan ook op aandringen om dit correct af te handelen en deze saldofactuur te crediteren!