Geachte KIA MOTORS BELGIUM,Sorry, maar dit is opnieuw geen antwoord op de vraag waarom een gebroken demperveer in de koppelingsplaat het gevolg is van slijtage van de koppeling, door jullie “het fenomeen” genoemd.Bovendien graag een beoordeling van de slijtage tussen vervangen en de nieuwe koppeling(zie foto).Mag ik dan ook vernemen waarom de koppelingshoofdcilinder stilzwijgend en onder waarborg vervangen werd?Mag ik nogmaals vragen om een technisch verantwoorde analyse door te sturen op basis van bovenvernoemde vragen.Hieronder de verstuurde mails en de ontvangen mails.-mail 1:From: kiamotorseurope@kia.com [kiamotorseurope@kia.com]Sent: Tuesday, December 17, 2019 5:21 PMTo: KMB InfoSubject: Contactform via website:Message: Op vrijdag 6 december stelde ik vast dat mijn Kia Sportage bij momenten moeilijk schakelde omdat het voertuig niet ontkoppelde, om de eerste en de achteruitversnelling te nemen moest de motor afgezet worden, de andere versnellingen schakelden stroef. Af en toe kon je dan weer soepel en probleemloos schakelen. Diezelfde dag rond 14u30 reed ik naar mijn garage, Novoto Kia Kortrijk. De receptionist melde me dat hij geen tijd had, en nog twee weken werken en was het gedaan, het was eindejaar! Aangezien ik het niet verantwoord vond om zo te blijven rijden moest ik maar mijn voertuig twee straten verder parkeren en Kia Assistance opbellen. Op maandagmorgen 9 december kreeg ik telefoon van Kia Kortrijk dat de koppeling versleten was. Als bachelor autotechnologie en 34 jaar tewerkgesteld als inspecteur bij een keuringscentra kon ik dit moeilijk begrijpen. Na demontage was de oorzaak een gebroken demperveer in de koppelingsplaat wanneer de losliggende demperveer schuin komt te liggen raakt deze de diafragmaveer bij het ontkoppelen duidelijk zichtbaar aan de krassen in diafragmaveer binnenkant drukgroep. Volgens Novoto Kia Kortrijk valt de koppeling niet binnen de waarborg. De bekleding van de koppelingsplaat is inderdaad onderhevig aan slijtage en bestuurdersafhankelijk. Hier betreft het geen slijtageonderdeel, maar een veerbreuk(metaalmoeheid). Gezien het geringe dikteverschil van de bekleding tussen de nieuwe en de gedemonteerde koppelingsplaat was deze laatste zeker niet aan vervanging toe. De factuur is volledig voor eigen rekening! Graag verwacht ik van jullie kant wat meer uitleg omtrent dit euvel.M.v.g. A.V.- antwoord mail 1:KMB Info [info@kia.be]Ma 23/12/2019 12:54Beste Ik schrijf u in antwoord op uw email van 17 december jongstleden waarvoor wij u danken.Wij namen nota van uw opmerkingen in verband met uw Kia Sportage.Om uw dossier van de allerbeste opvolging te voorzien, hebben wij uw opmerkingen geanalyseerd in samenwerking met uw Kia verdeler, Kia Kortrijk en met onze Technische Afdeling.Uw Kia verdeler heeft ons bevestigd dat de analyse van de onderdelen die op uw Kia werden vervangen, heeft aangetoond dat het fenomeen dat u heeft vastgesteld door slijtage van de koppeling is ontstaan.Zoals u het waarschijnlijk weet, is schade die door slijtage wordt veroorzaakt, niet gedekt door de constructeur garantie. Voor deze rede, moeten wij de informatie dat u reeds via uw Kia verdeler hebt ontvangen, bevestigen.Wij betreuren dat wij in dit geval uw verwachtingen niet kunnen beantwoorden, maar wij hopen op uw begrip te kunnen rekenen.Uw Kia verdeler heeft ons bevestigd tot uw beschikking te blijven indien u verdere vragen zou hebben in verband met uw Kia Sportage en de werkzaamheden die werden uitgevoerd.Met vriendelijke groeten,Kathleen Kia Motors Belgium N.V.Kolonel Bourgstraat 109 , 1140 EvereT 00800 6970 6970 http://www.kia.com/ uw ref.: KMB0265585- mail 2:Sent: Monday, December 23, 2019 5:10 PMTo: KMB InfoCc: francis@novoto.be piet@novoto.beSubject: Re: Uw Kia SportageBeste,Bedankt voor uw antwoord.Zou het mogelijk zijn om ons ook de analyse te bezorgen waarover U sprak in voorgaande mail?Alvast bedankt om ons de technisch diepgaande en gestaafde analyse van de onderdelen die vervangen werden omwille van slijtage terug te mailen.Mvg A. V.-antwoord mail 2:KMB Info [info@kia.be]Di 24/12/2019 11:32Beste mevrouw ,Wij mogen onze interne communicatie met uw Kia verdeler niet doorsturen.Desalniettemin, blijft Kia Kortrijk steeds tot uw beschikking indien u meer uitleg wenst over onze beslissing en de diagnose die werd uitgevoerd.Met vriendelijke groeten,KathleenKia Motors Belgium N.V.Kolonel Bourgstraat 109 , 1140 EvereT 00800 6970 6970 -) Besluit Kia Kortrijk verwijs ons contact op te nemen met Kia Belgium en deze sturen ons terug om contact op te nemen met Kia Kortrijk!