Beste,
Op 14 juni 2021 kocht ik bij Elektro Loeters een Smeg-koelkast met diepvries (zie factuur in bijlage).
Hoewel de wettelijke garantie van twee jaar inmiddels verstreken is, is het toestel nu – na amper vier jaar – volledig defect geraakt. Eerst hield het vriesgedeelte op met werken, en kort daarna ook het koelgedeelte.
Een technieker van Smeg is langsgekomen, maar kon de oorzaak niet meteen vaststellen. Vervolgens kwam er een expert, die vaststelde dat er een gaslek aanwezig is en dat het toestel niet herstelbaar is. Volgens hem is dit een zeldzaam en abnormaal defect voor een toestel van deze leeftijd.
Smeg stelde voor om bij aankoop van een nieuw toestel een korting te geven, waardoor ik nog steeds €1300 zou moeten betalen. Mijn oorspronkelijke toestel kostte €1600, wat ik een buitensporig bedrag vind om opnieuw te moeten uitgeven na zo’n korte gebruiksperiode.
Ik ben van mening dat dit een verborgen gebrek betreft, aangezien het niet veroorzaakt is door verkeerd gebruik. Van een merk als Smeg, dat bekendstaat om kwaliteit, mag verwacht worden dat een koelkast langer meegaat dan vier jaar.
Graag had ik geweten:
• Of ik in dit geval Electro Loeters moet aanspreken als verkoper, of rechtstreeks Smeg,
• En welke stappen Test Aankoop aanbeveelt om tot een redelijke oplossing te komen.
Momenteel zit ik zonder koelkast, wat uiteraard erg lastig is.
Ik hoop dan ook op uw snelle hulp en advies.
Met vriendelijke groet,
Ebru Çelik
Tel.nr.: 0488/89.36.51