Terug

Klacht Telenet Roamingverbruik.

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. M.

Naar: Telenet

20/07/2022

Beste Testaankoop, Graag deze klacht overmaken aan Telenet en verder inkijken in deze situaties. Dit treft de overgrote meerderheid van klanten van Telenet (en Proximus).Het lijkt me noodzakelijk dat Testaankoop hier wat mee gaat doen via bijvoorbeeld een oproep in de media zodat meerdere mensen zich actief melden. Velen zijn terughoudend en weten niet waar ze met soortgelijke problemen terecht kunnen. Het zijn zeer wansmakelijke praktijken waarbij grof geld verdient wordt op kosten van de onwetende consument.Telecom operator ORANGE bijvoorbeeld maakt dit zeer eenvoudig mogelijk voor hun klanten. Er kan gekozen worden voor 0 extra verbruik en hoger.Dit is de enige correcte manier naar de consument toe. De consument zou zijn extra verbruik dienen te kunnen bepalen niet de telecom operatoren zelf. (Hoewel Telenet laat uitschijnen dat het wel mogelijk is)Zie voorbeeld bij ORANJE onder TRAVEL DATA CONTROL: Standaard is die limiet ingesteld op 60 €. Je kan die limiet altijd aanpassen in de My Orange-app. Je kan die limiet altijd aanpassen in de My Orange-app in tariefplanoptiesBeste Telenet klachtendienst,OPROEP AAN ANDERE LOTGENOTEN OOK KLACHT IN TE DIENEN AANGEZIEN HET HIER OM EEN STRUCTURELE KEUZE GAAT VAN TELENET.Op 09.07.2022 onderweg van Denemarken naar Noorwegen doet zich halverwege de overtocht het volgende voor: op een gegeven moment komt er deze sms binnen vanaf het nummer 1965: Welcome! Are you calling, texting or surfing abroad in the first 24 hours? In the EU you can use the minutes, smses and data of your subscription. Outside the EU you will be charged the standard rate for that country. More info on the site of your provider. Met deze sms kan men dus als client helemaal niets aanvangen, er staat niets in van verbruik en wat het kost. Waarom de vraagstelling van 24 uur? Zeer bizarre sms die totaal onduidelijk is.Telenet weet op dat moment zeker en vast met welke mast er verbinding gemaakt wordt.Mijn mede reiziger kreeg wel een sms binnen met verbruik en vermelding van bedragen en dat men zich plotseling in Wereldzone 2 bevindt (binnen Europa en niet in grensgebieden). Daarop heb ik gelukkig onmiddellijk zelf de verbinding verbroken, waardoor het extra verbruik beperkt bleef tot onder de 60,5 euro.Dit kwam als een totale verrassing aangezien Denemarken en Noorwegen beiden tot de EU behoren en er geen grensland buiten de EU in de buurt kan zijn.Bij nazicht was er verbonden met Telenor (Maritime). De hoofdprovider in Noorwegen is Telenor, dus dan gaat men er als consument van uit dat dit een onderdeel is van het Europees netwerk van Telenor. Aangezien het onmogelijk is om als consument te weten dat dit onderdeel van Telenor blijkbaar niet tot de EU behoort is dit onvermijdbaar (zelfs bij het handmatig instellen zou deze keuze gemaakt worden). Het is nooit de bedoeling geweest te connecteren met een mast die zogenaamd niet bij Europa hoort terwijl men zich verplaatst tussen 2 Europese landen.Ook de ontvangen sms staat niets vermeld dat wat verbruik zou kosten en dat men zich in Wereldzone 2 bevindt. Men is in West-Europa en geen land buiten de EU is in de buurt.Het is voor Telenet ook zeker bekend welke partners zij hebben in het buitenland en welke niet tot de EU behoren. De enige lijst die helaas is terug te vinden is een lijst met vernoeming van roaming partners waarbij het verbruik NIET AUTOMATISCH geblokkeerd wordt wanneer men als consument de 60,5 euro heeft bereikt. Of dit dan zomaar mag volgens de Europese wet is dan weer een andere vraag. Telenet maakt het voor de consument onmogelijk om extra data verbruik te beperken tot onder de 60,50 euro alvorens de verbinding verbroken wordt (alsnog kan de kost hoger uitdraaien zoals vermeld in het vakje dat men kan aanvinken).Er zijn zo veel vakjes die men kan aanvinken om het oproepen en sms te sturen en te ontvangen onmogelijk maakt. Het is dus ook zeker mogelijk een extra aanvinkvakje in diezelfde lijst te plaatsen om data gebruik buiten de EU te voorkomen indien de client geen dataverbinding wil maken met een niet EU mast. Het is ook zeker en vast bekend voor Telenet welke masten dit zijn. De consument zou zijn extra (data) verbruik dienen te kunnen bepalen niet de telecom operatoren zelf. (Hoewel Telenet laat uitschijnen dat het wel mogelijk is)Het is geweten dat de gsm het sterkste signaal opzoekt, maar indien de client geen extra (data) kosten wil, zou de dataverbinding niet mogen gemaakt worden. Hierbij beroep ik mij om dit bedrag van 21,7 euro van de nog op te maken factuur te laten halen en de gecorrigeerde factuur te ontvangen voor betaling na toepassing van de First Chock policy.Dit is dus een bewuste bedrijfsstrategie en een beleid dat erop berust om op kosten van de onwetende consument makkelijk geld te verdienen. Dit staat er op de Telenet pagina: Wil je je verbruik volledig onder controle houden? Stel dan een verbruiksmelding of -limiet in. Of lees onze tips.Dit is de van het tabje hierboven om de vermeende verbruikslimiet in te stellen: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/hoe-mobiel-verbruik-onder-controle-houden/Er is hier dus sprake van het instellen van een verbruikslimiet (echter kan deze niet ingesteld worden). Enkel sms meldingen voor extra verbruik kunnen ingesteld worden en dit is dus MISLEIDEND en niet correct zoals wat er aangegeven wordt. Het geeft een vals gevoel van controle over verbruik van de consument.Het is dus ONMOGELIJK om als klant/consument ZELF zijn verbruikslimiet in te stellen. Men krijgt als consument bij Telenet gewoonweg niet de optie om zijn extra verbruik te beperken tot 0 of een ander bedrag onder de 60,5 euro.Bij deze vraag dus de vraag om de 21,17 euro data verbruik van de komende factuur te halen. Ook het mogelijk maken dat iedere Telenet klant ZELF kan bepalen of er extra (data) verbruik kan zijn (zoals Telenet zelf laat uitschijnen dat dit mogelijk is).Hoogachtend,J.M.

Berichten (4)

Telenet

Naar: J. M.

20/07/2022

Klantennummer: 820604640Beste, Wij hebben uw klacht goed ontvangen en deze in behandeling genomen. Wij doen intern navraag en zullen nadien persoonlijk met u contact opnemen om de situatie te bespreken. Met vriendelijke groeten, Met vriendelijke groeten, Jurgen Telenet Value Center Dit is een automatische mail. Gelieve hier niet op te antwoorden. Wilt u toch reageren op dit bericht? Dan kunt u dit doen via ons webformulier op www.telenet.be/contact --

Telenet

Naar: J. M.

20/07/2022

Klantennummer: 820604640Beste, We merkten op dat we uw klacht ook ontvingen via de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. Hierbij willen we u informeren dat we uw dossier verder via dit kanaal opvolgen. Met vriendelijk groeten, Jurgen Telenet Value Center Dit is een automatische mail. Gelieve hier niet op te antwoorden. Wilt u toch reageren op dit bericht? Dan kunt u dit doen via ons webformulier op www.telenet.be/contact --

J. M.

Naar: Telenet

28/07/2022

Beste Telenet, mag ik er van uit gaan dat de oplossing vandaag aangeboden zal worden? We zijn inmiddels een week verder. Met vriendelijke groet, Jeannine

Telenet

Naar: J. M.

29/07/2022

Klantennummer: 820604640Beste, Hierbij willen we u informeren dat we ons standpunt hebben overgemaakt aan de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. Met vriendelijk groeten, Jurgen Telenet Value Center Dit is een automatische mail. Gelieve hier niet op te antwoorden. Wilt u toch reageren op dit bericht? Dan kunt u dit doen via ons webformulier op www.telenet.be/contact --


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform