Product
• LG 55QNED816QA – QNED Smart 4K TV
• Aangekocht op 12/12/2022 bij MediaMarkt België
• Aankoopprijs: €777
Probleemomschrijving
Op 01/09/2025 is mijn televisie defect gegaan. Het toestel begon eerst herhaaldelijk te herstarten (bootloop op webOS) en viel daarna volledig uit (geen beeld, geen standby-lampje).
De wettelijke garantie is intussen afgelopen, maar op de website van MediaMarkt wordt duidelijk gesteld dat ook na de garantieperiode een toestel kosteloos hersteld of vervangen kan worden wanneer de economische levensduur nog niet verstreken is. (Zie bijgevoegde screenshot.)
Een QNED-tv uit dit premiumsegment heeft een verwachte levensduur van 7 à 10 jaar. Dat mijn toestel al na 2 jaar en 9 maanden volledig defect gaat, kan dus niet beschouwd worden als normale slijtage of mijn eigen schuld.
Ik heb MediaMarkt zowel per mail, telefonisch als in de winkel gecontacteerd. Men weigert echter dit eigen beleid toe te passen. Men wil enkel een prijsopgave maken voor een herstelling die volledig voor mijn rekening zou zijn. Toen ik aandrong, kreeg ik de boodschap dat ik maar klacht moest indienen bij Testaankoop.
Eis
Ik verzoek Testaankoop om MediaMarkt ertoe aan te zetten hun eigen beleid rond economische levensduur toe te passen. Concreet betekent dit een gedeelde kost bij herstelling of een vervangtoestel, in plaats van het volledig afwentelen van de kosten op de consument.
Bijlagen
• Aankoopbewijs (12/12/2022)
• Screenshot van MediaMarkt-website m.b.t. economische levensduur