Klacht
P. P.
Naar: Smart Energy Systems
Geachte,In juli 2018 werd door uw firma, Smart Energy Systems, nieuwe verwarming voorzien in alle kamers van ons huis en dit gekoppeld aan de ook door uw firma geïnstalleerde zonnepanelen samen met een warmtepomp en boiler.Vandaag 25 november 2020 kunnen we stellen dat dit geen goede beslissing was om verschillende redenen.1) Het verbruik loopt serieus op.Tijdens de maanden juli en augutus wanneer we de verwarming niet gebruiken ligt ons verbruik gemiddeld rond de 4 kWh per dag.Vandaag met verwarming erbij ligt het gemiddelde verbruik tussen de 60-70 kWh per dag met pieken naar meer dan 100 kWh per dag en dan is het weer nog relatief goed geweest in november.Dit verbruik hebben we met slechts drie radiatoren in de leefruimte/keuken en sporadisch gebruik van de radiatoren in speel-en badkamer.Gevolg is dat de gang aanvoelt als een diepvries, de binnendeuren kromtrekken en er zelfs schimmels ontstaan in de badkamer. In huis rondlopen met dikke pulls en sjaals om toch maar te kunnen besparen is niet waarvoor wij in 2018 gekozen hebben maar is nu wel realiteit.2) Opbrengst zonnepanelen.Er wordt steeds verwezen naar een opbrengst van 10.000 kWh door de zonnepanelen. Echter hebben wij geen enkele tool ter beschikking gekregen door Smart Energy Systems om dit na te kijken hoewel we dit meermaals mondeling en via mail vroegen.Door de installatie van de elektronische elektriciteitsmeter kunnen we dvolgen, een opbrengst van 2.978 kWh voor de maanden juli-augustus-september-oktober is de uitkomst.Hierbij nogmaals de vraag om ons een middel te bezorgen om de opbrengst te kunnen opvolgen.Tijdens ons telefonisch gesprek op maandag 30/11/2020 in de voormiddag werd beloofd dat je dit direct ging doorsturen, echter zoals reeds meerdere malen met verschillende zaken mocht ik opnieuw niets ontvangen.3) 24 juli 2020 werd door ons bevestigd dat Smart Energy Systems het LOWI systeem mocht leveren. Een zogenaamde Lowi Energy en monitoring systeem die rechtstreeks in dedigitale meter kan worden geplugd. Hiermee zouden we via Wifi en een ingebouwde webbrowser via tablet of smartphone een gedetailleerd overzicht van ons werkelijke verbruiken, energie in/uit, totaalverbruiken, sluimverbruiken en energiekosten van onze woning per dag/week/maand/jaar, enz. verkrijgen.Ook hiervoor hebben we meerdere herinneringen gestuurd maar tot op vandaag werd dit nog niet geïnstalleerd of ontvangen.4) De radiator in de badkamer vertoont roest. Dit werd door ons aangekaart op 20 oktober 2020 met foto’s als bewijs.Volgens de certificaten van LHZ dewelke ons bij oplevering van de werken door Smart Energy Systems werden bezorgd, is er een garantie van 12 jaar op de radiator en 2 jaar garantie op de thermostaat.De enige reactie die we hierop mochten ontvangen tot nu toe is dat dit probleem werd doorgegeven aan de invoerder met de vermelding dat dit niet normaal is aangezien deze radiators een anti-roest behandeling gekregen hebben.Na ons telefonisch gesprek op maandag 30/11/2020 kregen we te horen dat de oplossing hiervoor pas in maart 2021 zou geboden worden. Wij kunnen hiermee niet akkoord gaan en eisen dan ook, conform de garantie, onmiddellijk een nieuwe radiator.Kort samengevat zijn er nog heel wat openstaande zaken waar we op korte termijn een antwoord verwachten :1) Een oplossing om het hoge verbruik op te vangen, het is nu alleszins duidelijk dat de oorzaak bij de radiatoren ligt.2) Tool voor het bekijken van de opbrengst van de zonnepanelen.3) Installatie van het LOWI Energy en monitoring systeem.4) Vervanging van de radiator in de badkamer.5) Nakomen van gemaakte afspraken.Wij verwachten actie.Met vriendelijke groeten,Pillet - Herremans
Berichten (6)
P. P.
Naar: Smart Energy Systems
Meneer Van Lierde,Met alle respect maar uw vermelding dat wij dit probleem direct doorsturen naar Test Aankoop klopt niet en dit zal u ook moeten erkennen op basis van de data wanneer de verschillende problemen aangekaart werden via mail, telefoon en ten slotte aangetekend schrijven.1) Het hoge verbruik dateert van 19 maart dit jaar bij de eindafrekening van onze elektriciteitsfactuur. We zijn intussen 9 maanden verder. Een nieuwe afrekening kunnen wij dus ook niet doorsturen wantdie krijgen we 12 maandelijks en wordt dus verwacht in maart 2021. Zoals u zelf wel weet, factureert de energienetwerkbeheerder maandelijks enkel voorschotten. 2) De mogelijkheid om de effectieve opbrengst van onze zonnepanelen na te gaan via een app/website werd vanaf de start in november 2018 beloofd door Smart Energy Systems. We zijn intusssen 2 jaar verder.3) De levering van de Lowi meter, gevraagd in juli 2020 en bevestigd door jou dat die aanwezig was bij Smart Energy Systems. We zijn intussen bijna 5 maanden verder.4) Vervanging van de radiator in de badkamer werd gevraagd 20/10/20. We zijn intussen bijna 2 maanden verder.Bijkomend en nu ook bevestigd in jouw onderstaande mail. Ons verbruik voor de installatie van radiatoren en warmtepomp door Smart Energy Systems was +/- 7.500 kWh per jaar, wat aan Smart Energy Systems werd bevestigd door middel van de toenmalige eindafrekening en hetgeen door de 24 zonnepanelen in de door Smart Energy Systems voorgestelde eerste offerte zou opgewekt worden.Nadien werd gevraagd om het aantal zonnepanelen te berekenen voor ons verbruik toen, plus een volledige installatie van LHZ radiatoren in alle kamers van ons huis. 36 zonnepanelen was de oplossing volgens Smart Energy Systems om ons huis comfortabel te verwarmen.Je berekeningen zijn zoals door jou aangegeven in onderstaande mail steeds gebaseerd op vermoedens en waarschijnlijkheden, de cijfers op de elektriciteitsmeter zijn feiten.Door het bijhouden van het effectieve verbruik per dag is ook aangetoond dat uw berekening met het vermoedelijke verbruik, INCLUSIEF elektrische radiatoren, op jaarbasis +/- 9000 kWh, totaal niet strookt met de werkelijkheid.Voor de volledige maand november, met nog relatief veel zonnige dagen, zaten we aan een totaal verbruik van 1.644,621 kWh, voor december (01/12 t.e.m. 10/12) hebben we nu al een verbruik van 884,215 kWh als ik dat extrapoleer naar een volledige maandkomen we aan een verbruik van 2.625,645 kWh wat betreft december.En dit telkens met een verbruik van de drie radiatoren in living en keuken en met een minimaal verbruik van de radiatoren in speelkamer en badkamer. In de gang onstaat er zelfs schimmelvorming op de glazen van de voordeur, doordat we bang zijn om te verwarmen. De andere vier radiatoren gebruiken we niet. En dit terwijl wij letterlijk overdag met sjaal en muts aanzitten, met dus een verbruik van waarschijnlijk 2625.645 kWh ALS het niet dreigt te vriezen !! De kinderen willen we dit niet aandoen, dus eens 18u, durven we de thermostaat op 22° te zetten. Uw equivalent van 1000 L huisbrandolie maakt ook duidelijk dat je de berekening op een volledig verkeerde basis gestart bent. Een gemiddeld gezin, net als wij voor de overschakeling, heeft een verbruik van +/- 2.500 liter op jaarbasis voor verwarming en boiler, wat we ook hebben meegedeeld aan u.In onderstaande mail schat je een opbrengst van 8.000 tot 8.500 kWh, terwijl je in een mail van 06/04/20 nog bevestigt dat onze opbrengst tussen 8.800 en 9.300 kWh zou moeten liggen met een installatie van 10.800WP. Alweer een tegenstrijdige bewering.Als we ons enkel baseren op de cijfers (die we ook gedetailleerd kunnen onderbouwen) en de feiten, kan u toch niet anders dan constateren dat de radiatoren wel degelijk de oorzaak zijn van het buitensporig hoog verbruik.Als we alle telefoontjes en mailverkeer netje oplijsten (dat kunnen we uiteraard ook gedetailleerd documenteren), kan u ook niet anders dan waarnemen dat u telkens een degelijke oplossing voor u uitschuift. Wij hopen nog steeds op een minnelijk en menselijk voorstel van u om dit op te lossen. Met vriendelijke groeten,Pillet-Herremans
P. P.
Naar: Smart Energy Systems
Meneer Van Lierde,Vandaag werden wij door de Ombudsdienst Energie op de hoogte gebracht dat onze klacht werd afgesloten aangezien door Fluvius werd aangetoond dat de elektriciteitsmeter correct werkt(e). Dit hebben zij aangetoond door meerdere labo testen waarvan de resultaten werden doorgestuurd en indien gewenst kunnen ingekeken worden door Smart Energy Systems.Bijgevolg kregen we ook een samenvattende factuur, als bijlage, met de afrekening voor de periode 23/02/2019 to 12/02/2020 ter waarde van 5.319,33€ en een voorstel van 428,66€ als nieuw maandelijks bedrag. In dit document op pagina 7 onder de rubriek ‘Vergelijking met voorgaande jaren’ werd nog maar eens duidelijk dat ons verbruik enorm is toegenomen sinds de plaatsing van de LHZ radiatoren door uw firma Smart Energy Systems.Verder hebben wij tot vandaag nog geen enkele constructieve reactie mogen ontvangen van Smart Energy Systems om dit probleem in de toekomst te vermijden. Ook voor onze andere openstaande punten (Tool opbrengst zonnepanelen/Installatie Lowi meter/Vervanging radiator badkamer) hebben wij nog geen feedback mogen ontvangen.Graag hadden wij ten laatste eind deze week (vrijdag 18/12/2020) een concrete oplossing met bijhorende data ontvangen van Smart Energy Systems.Met vriendelijke groeten,Pillet-Herremans
P. P.
Naar: Smart Energy Systems
Meneer Van Lierde,Vandaag werden wij door de Ombudsdienst Energie op de hoogte gebracht dat onze klacht werd afgesloten aangezien door Fluvius werd aangetoond dat de elektriciteitsmeter correct werkt(e). Dit hebben zij aangetoond door meerdere labo testen waarvan de resultaten werden doorgestuurd en indien gewenst kunnen ingekeken worden door Smart Energy Systems.Bijgevolg kregen we ook een samenvattende factuur, als bijlage, met de afrekening voor de periode 23/02/2019 to 12/02/2020 ter waarde van 5.319,33€ en een voorstel van 428,66€ als nieuw maandelijks bedrag. In dit document op pagina 7 onderde rubriek ‘Vergelijking met voorgaande jaren’ werd nog maar eens duidelijk dat ons verbruik enorm is toegenomen sinds de plaatsing van de LHZ radiatoren door uw firma Smart Energy Systems.Verder hebben wij tot vandaag nog geen enkele constructieve reactie mogen ontvangen van Smart Energy Systems om dit probleem in de toekomst te vermijden. Ook voor onze andere openstaande punten (Tool opbrengst zonnepanelen/Installatie Lowi meter/Vervanging radiator badkamer) hebben wij nog geen feedback mogen ontvangen.Graag hadden wij ten laatste eind deze week (vrijdag 18/12/2020) een concrete oplossing met bijhorende data ontvangen van Smart Energy Systems.Met vriendelijke groeten,Pillet-Herremans
P. P.
Naar: Smart Energy Systems
Meneer Van Lierde,Vandaag werden wij door de Ombudsdienst Energie op de hoogte gebracht dat onze klacht werd afgesloten aangezien door Fluvius werd aangetoond dat de elektriciteitsmeter correct werkt(e). Dit hebben zij aangetoond door meerdere labo testen waarvan de resultaten werden doorgestuurd en indien gewenst kunnen ingekeken worden door Smart Energy Systems.Bijgevolg kregen we ook een samenvattende factuur, als bijlage, met de afrekening voor de periode 23/02/2019 to 12/02/2020 ter waarde van 5.319,33€ en een voorstel van 428,66€ als nieuw maandelijks bedrag. In dit document op pagina 7 onderde rubriek ‘Vergelijking met voorgaande jaren’ werd nog maar eens duidelijk dat ons verbruik enorm is toegenomen sinds de plaatsing van de LHZ radiatoren door uw firma Smart Energy Systems.Verder hebben wij tot vandaag nog geen enkele constructieve reactie mogen ontvangen van Smart Energy Systems om dit probleem in de toekomst te vermijden. Ook voor onze andere openstaande punten (Tool opbrengst zonnepanelen/Installatie Lowi meter/Vervanging radiator badkamer) hebben wij nog geen feedback mogen ontvangen.Graag hadden wij ten laatste eind deze week (vrijdag 18/12/2020) een concrete oplossing met bijhorende data ontvangen van Smart Energy Systems.Met vriendelijke groeten,Pillet-Herremans
P. P.
Naar: Smart Energy Systems
Meneer Van Lierde,Zoals daarnet telefonisch besproken kijken wij uit naar het antwoord en de acties dewelke uw bedrijf Smart Energy Systems zal nemen voor de openstaande punten die meermaals aangekaart werden.U bevestigde dat Smart Energy Systems ons deze informatie dit weekend (19-20 december) zal bezorgen.Met vriendelijke groeten,Pillet-Herremans
Smart Energy Systems
Naar: P. P.
Geachte heer Pillet,Betreft antwoord op klachten - aangetekend schrijven van 01/12/2020VoorwoordHet heeft wat langer genomen om een antwoord te formuleren op de klachtenbrief van de heer Pillet omdat ik voldoende relevante informatie wilde verzamelenom een uitgebreid, correct en gefundeerd antwoord te kunnen geven. Ik heb hiervoor ook voldoende tijd genomen en deze vertraging reeds een paar keer aan de heer Pilletdoorgegeven. Beide projecten zijn uitgevoerd in Q4 - 2018Verbruik elektrische LHZ radiatorenHet ganse verwarmingssysteem is indertijd in combinatie met de zonnepanelen voor de heer Pillet berekend geweest.Wat betreft de opbrengsten en verbruiken Bij al mijn klanten geef ik steeds aan dat de energie opbrengst van de zonnepanelen een deel van het verbruik van de radiatoren gaankunnen dekken. Ik blijf erbij dat deze berekeningen op een kwaliteitsvolle en ernstige basis zijn uitgevoerd. Een exacte berekening van de energieopbrengsten van de zonnepanelen op jaarbasisis niet eenvoudig omdat dit van veel factoren kan afhangen ( zonnige lente en/of zomer, weer in het voorjaar/najaar, orientatie, enz. ) waardoor er steeds bij benadering moet worden gewerkt.Dit wordt steeds zo meegegeven in de offertes een 'vermoedelijke' opbrengst.Dit is ook zo voor een verwarmingssysteem. Er moet bij benadering worden gewerkt omdat ik het warmtebehoefte profiel van mijn klant niet exact ken. We moeten dus uitgaan vangemiddelden. Vandaar indertijd het voorstel om een zonnepaneel installatie te voorzien in combinatie met deze elektrische radiatoren. Dit op vraag én met akkoord van de klant.Rekening houdende met het feit dat de orientatie van de geplaatste zonnepanelen niet optimaal is ( door de richting van het dak ) maar zeker aanvaardbaar om voldoende energie op te wekken. Verwarmingsprofiel van een gebruiker Wat is de 'comfort-kamertemperatuur' behoefte van de bewoners ? Voor de ene gebruiker is 18° voldoende de andere heeft 23° nodig.Wat is de nachttemperatuur die word aangehouden ? Is dat 16° of bvb 18° of meer ?Onvoorziene omstandigheden die het verbruik kunnen verhogen Strenge of zachte winter, lange winter, Covid pandemie waardoor de klant(en) ganse dagen thuis werkt, enz.Veel onzekere factoren die het verbruik van een verwarmingsinstallatie sterk kunnen bea¯nvloeden en die op voorhand niet volledig zijn in te schatten. Hierbij nogmaals kort mijn berekeningen 36 X zonnepanelen 300 Wp = 10.800 WpVermoedelijke opbrengst op jaarbasis +/- 9200 à 9900 Kwh/jaarVermoedelijk verbruik van de radiatoren +/- 7500 Kwh tot 9000 Kwh op jaarbasis. ( Zonder het huishoudelijk verbruik )Opmerking Je mag ook je huishoudelijk verbruik van elektriciteit ( buiten de verwarming ) niet vergeten bij te tellen bij het totale elektriciteitsverbruik van je woning en nietalleen focussen op het verbruik van de radiatoren. Bij de ene familie ligt het huishoudelijke verbruik vrij hoog en bij de ander gemiddeld of soms vrij laag. Een gemiddeld elektriciteitsverbruik van een gezin met kinderen ligt tussen de 3500 Kwh en de 5000 Kwh per jaar. ( En dikwijls meer leert mijn jarenlange ervaring ) Opgelet Al de nodige energie voor uw woning komt van elektriciteit en je hebt dus bijkomend geen gas of mazout te betalen ( en geen onderhoud ).Nog even ter illustratie 1 liter huisbrandolie heeft een calorische waarde van 10,641 Kwh tov 1Kwh bij elektrische radiatoren. ( COP = 1 )Reken je het verbruik om van je elektrische radiatoren met een vermoedelijk verbruik van 9000 Kwhjaar dan komt dit overeen met ongeveer een 800 tot 900L mazout verbruik op jaarbasis.Bij deze wil ik maar aantonen dat de radiatoren absoluut geen 'extreem' hoog verbruik laten zien en ze binnen de normale waarden zitten.Besluit Wat betreft de kostprijs van de energie betreft is het duidelijk dat elektriciteit duurder is dan bvb aardgas of huisbrandolie. Door de combinatie met zonnepanelen zal deze uiteindelijke kostprijs voor een stuk gecompenseerd worden. Ik heb reeds meermaals aangegeven dat ik veel van deze elektrische toestellen heb staan en we nergens, maar dan ook nergens klachten hebben ivm extreem hoog verbruik.Integendeel. Ik heb bijna alleen tevreden klanten. De invoerder van LHZ verwarmingsystemen brengt deze toestellen al 16 jaar op de markt hier in Belgie en hij heeft bijna nog nooitproblemen gehad in die lange tijd. Ik was er anders al lang mee gestopt zei hij mij aan telefoon. Ook de invoerder van de identieke toestellen 'Elkatherm' heeft mij bevestig dat ze weinig tot geenproblemen ivm te hoogextreem verbruik van hun radiatoren hebben.De LHZ radiatoren zijn toestellen die op basis van elektriciteit werken om te verwarmen met een COP = 1 en dus 'voldoende' energie nodig hebben. Daar moet je rekening mee houden.Door hun speciale constructie en technologie zijn het echter zeer interessante toestellen die op een eenvoudige manier kunnen geplaatst worden en door hun dynamischewerking een interessant, ecologisch en duurzaam alternatief kunnen bieden voor andere verwarmingssystemen op fossiele brandstoffen. Als die LHZ toestellen 8000 tot 9000 Kwh verbruiken bij u in huis is dat volgens mij niet abnormaal. Zeker als het huis van s 'morgens tot s 'avond bewoond is.Uw huiselijk elektriciteitsverbruik ( zonder de verwarming ) komt dan nog bij het elektriciteitsverbruik bij.Ik heb enkele maanden geleden ( eind april - begin mei ) op de radiatoren bij u in de living, de keuken en de badkamer Kwh-tellers geplaatst om het verbruik per radiator te kunnen volgen.Ik heb deze interventie en de toestellen volledig op mijn kosten geplaatst wat blijk geeft van betrokkenheid. U bent momenteel ook aan het focussen op dagverbruik en maandverbruik van de radiatoren die zogezegd 'extreem' hoog ligt. Het totale gemiddelde jaarverbruik zal in uw situatiecorrecter zijn omdat u meer dan 6 tot 7 maand een relatief laag verbruik zal hebben, zoals u zelf hebt aangegeven.U hebt ook nog geen afrekening van uw elektriciteit gehad voor het jaar 2020 ( blijkbaar pas in maart 2021 ) en kan dus eigenlijk nog niet met zekerheid aantonen dat deze LHZ radiatoren eenabnormaal en extreem hoog verbruik hebben. - Roestende radiator Deze radiator is speciaal behandeld met een IPX44 procedé voor vochtige ruimtes en deze behandeling kost ongeveer Eur140 meer dan een gewone radiator.Het is dus niet normaal dat die zo snel begint te roesten.Ik heb contact gehad met de invoerder ( wat niet meer dan normaal is want het product komt via hem van de producent in Duitsland ) en hij heeft er geen enkelprobleem mee om de roestende radiator op te sturen naar de fabriek in Duitsland om te zien wat er aan de hand is.Zij willen eerst onderzoeken hoe het komt dat er toch roestvorming optreed in een speciaal behandelde radiator.Zij willen onderzoeken wat hier de oorzaak van is en hem daarna 'eventueel' in garantie vervangen. Hiervoor moet hij echter wel naar Duitsland en de invoerder stelt voorom even te wachten hiermee tot na de winter én dus in een periode dat je deze radiator kan missen. Ik wil duidelijk stellen dat een garantie altijd een garantie is van de producent en zij moeten zorgen voor de eventuele vervanging indien het een productiefout betreft. De werkuren voor deze vervanging zijn wel onderdeel van de garantie.Blijkbaar hebt u zelf reeds contact gehad met de producent van LHZ radiatoren in Duitsland. Ze hebben me ondertussen al gecontacteerd en zijn er dusook mee bezig. Uitlezing gegevens omvormerIn bijlage kan je een eenvoudige procedure vinden om de uitlezing van de SMA omvormers te kunnen doen via een computer, smart phone of tablet.Deze procedure is, bij de plaatsing van de Kwh-tellers, uitgelegd aan de klant. De SMA omvormers staan in een kelder waar er moeilijk een internet connectie kan worden tot stand gebracht. Deze lokale W-LAN communicatie is dan een goed alternatief.LoWi energie monitoringDit is een toestel die inderdaad uw interne energiestromen kan monitoren en kost zo een goede Eur75. Via de website van Fluvius heb je nu echter toegang mogelijk tot je digitale elektriciteitsmeter en kan je dezelfde gegevens en grafieken terugvinden als met de LoWiDit is wel een gratis procedure en dus interessanter voor de klant dan deze Wifi LoWi. Deze LoWi is dan ook nog een toestel die lokaal moet uitgelezen worden wat met deprocedure van Fluvius niet hoeft. Een internettoegang is voldoende. Een bijkomend voordeel.Het is wel duidelijk dat met deze tool de opbrengsten van de zonnepanelen niet kan worden uitgelezen maar enkel de energiestromen in je huis in/out en de nodige grafiekenwaarmee je de piek- en dal momenten kan gaan zien en vergelijken.s:www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden/verbruik-opvolgenHopende hiermee een voldoende antwoord gegeven te hebben op al je vragen en klachten groet ik hoogachtendDit schrijven is ook via een aangetekende zending naar de klant doorgestuurdMet vriendelijke groeten, Ing. Geert Van LierdeZaakvoerderExploitatiezetelUNAL park - Gaverstraat 39EB - 9500 Geraardsbergen: +32 (0) 487 601939www.SmartEnergySystems.beVARTA Thuisbatterijen Certified Installer. Virusvrij. www.avg.com
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten