KLACHT - NIET-VERWERKTE AANVRAAG ELEKTRICITEITSCONTRACT (DYNAMISCH TARIEF)
Ter attentie van: ENGIE Electrabel NV
Geachte heer/mevrouw,
- Op 8 mei 2025 diende ik via het officiële platform van ENGIE een aanvraag in voor een elektriciteitscontract met dynamisch tarief. Deze aanvraag werd op dat moment door ENGIE bevestigd.
- Op 10 juni 2025 stuurde ik een herinnering via hetzelfde platform. Ook die herinnering werd door ENGIE opnieuw bevestigd via een automatisch bericht.
Ondanks deze bevestiging én het feit dat mijn contractaanvraag dus duidelijk gekend is bij ENGIE, werd tot op heden (17 juni 2025) geen enkele inhoudelijke opvolging, activatiebevestiging of toelichting verstrekt.
Bovendien werd ik op 16 juni 2025 telefonisch gecontacteerd door een commerciële medewerker van ENGIE met een algemeen promotieaanbod. Tijdens dat gesprek werd bevestigd dat ik recent klant ben geworden voor gaslevering bij ENGIE. Toen ik echter informeerde naar mijn nog steeds onbeantwoorde aanvraag voor elektriciteit met dynamisch tarief, veranderde de toon merkbaar. De medewerker verklaarde dat dit een dossier voor een “andere dienst” betrof, en dat er “duizenden wachtenden” zijn. Er werd geen oplossing, geen opvolging en geen concreet aanspreekpunt aangeboden.
Deze situatie doet ernstige vragen rijzen over:
- de interne werking en klantopvolging bij ENGIE;
- het systematisch uitblijven van verwerking bij aanvragen voor dynamische tarieven;
- de mogelijke ontmoediging van klanten die bewust voor een wettelijk en marktconform voordelig tarief kiezen.
ENGIE handelt met dit gedrag mogelijk in strijd met:
-de informatie- en zorgvuldigheidsplicht onder het energiedecreet en het energiebesluit;
-het verbod op discriminerende marktpraktijken, zoals bepaald in het Wetboek Economisch Recht (Boek VI);
de Europese Richtlijn 2019/944, waarin expliciet het recht wordt vastgelegd op transparantie, vrije keuze en gelijke toegang tot energiecontracten, inclusief dynamische tariefstructuren.
Door het uitblijven van behandeling van mijn aanvraag word ik:
- in onzekerheid gehouden over mijn elektriciteitslevering;
- mogelijk financieel benadeeld, doordat ik noodgedwongen onder een duurdere formule blijf vallen;
- belemmerd in mijn vrije contractkeuze, hoewel het dynamisch tarief wettelijk is toegestaan en publiek wordt aangeboden op de site van ENGIE.
Ik verzoek ENGIE om:
- Binnen de 7 dagen schriftelijk de status van mijn aanvraag van 8 mei 2025 te bevestigen;
- Mijn elektriciteitscontract met dynamisch tarief zonder verdere vertraging te activeren;
- Indien men daartoe niet overgaat, dit juridisch gemotiveerd te weigeren met vermelding van de toepasselijke regelgeving.
Met vriendelijke groet,
Johan Schandevyl
Driebek 11
1760 Roosdaal
0476 74 65 01
driebek11@telenet.be