Terug

Klacht en verzoek om schadevergoeding wegens onvoldoende garantie-en serviceverlening hoortoestellen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. P.

Naar: HANS ANDERS BELGIE

21/05/2025

Op 11 februari 2021 heb ik bij Hans Anders Lanaken twee hoortoestellen aangeschaft (totaalbedrag € 3.649,84) met daarbij de “Vijf jaar nazorg en service”-garantie (“Met deze garantie weet u zeker dat u altijd kunt rekenen op een goed gehoor” zie internetpagina Hans Anders waarvan een schermafdruk in bijlage. 1. Beschrijving van de problemen & gevolgde stappen Op 29 april 2025 bezocht ik, samen met mijn zoon, het Hans Anders filiaal in Lanaken vanwege defecte batterijen. De audioloog stelde voor om de toestellen ter reparatie op te sturen en ik werd geïnformeerd dat dit circa drie weken in beslag zou nemen. Bij thuiskomst bleek dat mijn gehoor sterk achteruitgegaan was: ik moet continu herhalen “Wat zegt u alstublieft?”, waardoor normale communicatie onmogelijk is. Er is geen vervangtoestel aangeboden, terwijl uw garantie expliciet belooft dat u “altijd kunt rekenen op een goed gehoor”. Mijn zoon heeft aansluitend de klantendienst gebeld. Omdat de audioloog in Lanaken nog maar één keer per week aanwezig is in plaats van twee keer per week voorheen, was er een lange wachttijd ontstaan. Mijn zoon vroeg om een oplossing. Een afspraak in Genk bleek op korte termijn niet mogelijk. In Hasselt bleek wel een plekje vrij op maandag 5 mei 2025 om 17u00. Mijn zoon heeft dan gevraagd of er zeker vervanghoortoestellen aanwezig waren. De medewerker van de klantendienst heeft dan voorgesteld dat de audioloog van Hasselt contact zou opnemen met mijn zoon om hier uitsluitsel over te geven. Rond de middag meldde de audioloog van Hasselt dat er geen vervanghoortoestellen beschikbaar waren in het filiaal en dat het ook geen zin had om rond te bellen naar andere filialen omdat er een tekort aan vervanghoortoestellen was. Mijn zoon heeft dit aangekaart met een e-mail op 5 mei 2025. Op 8 mei 2025 werd mijn zoon telefonisch gecontacteerd door het Hans Anders-filiaal in Lanaken met de melding dat er vervanghoortoestellen voor mij klaar lagen. Diezelfde namiddag heb ik ze, samen met mijn zoon, opgehaald. Hierop heb ik mijn vraag tot schadevergoeding proportioneel aan te passen naar 1) 9 dagen zonder hoortoestellen (van 29 april t.e.m. 7 mei): (€3.649,84 / 1.825 dagen) × 9dagen ≈ €17,99 2) 3 uur verloren tijd van mijn zoon voor het contact met de klantendienst en het opstellen van de eerdere klachtenmail (aan € 40 per uur): 3 × €40 = €120,00 Totaal herzien schadeverzoek: € 137,99 Hierop kreeg ik op 20 mei 2025 het volgende antwoord van de klantendienst: "Het verlenen van leentoestellen tijdens een reparatieperiode maakt echter géén onderdeel uit van deze service. Wel is het zo dat een klant – zoals in uw geval – een aanvraag kan doen voor vervangende hoortoestellen. Er wordt dan gekeken of er toestellen beschikbaar zijn in het betreffende filiaal of binnen de regio. Naar aanleiding van uw aanvraag zijn wij hier ook voor u mee aan de slag gegaan en hebben wij na uw verzoek vervangtoestellen ter beschikking gesteld, voor zover mogelijk binnen ons systeem. Wat betreft uw verzoek tot schadevergoeding, moeten wij u helaas meedelen dat wij dit verzoek moeten afwijzen. De genoemde schadevergoeding valt niet onder de verplichte garantiebepalingen. De garantie dekt het onderhoud en de technische werking van de hoortoestellen, maar niet de eventuele gevolgen van een tijdelijke afwezigheid van het toestel noch tijdsbesteding van derden." Op 15 mei 2025 mocht ik mijn eigen gerepareerde hoortoestellen gaan uithalen in het filiaal van Lanaken. De audioloog aldaar stelde echter vast dat één van mijn hoortoestellen wel op de buitenkant het juiste serienummer had, maar dat een ander serienummer in de software van het hoortoestel stond. Het hardwaregedeelte onder het omhulsel bleek toe te behoren aan iemand anders en was bovendien een veel goedkoper toestel. De audioloog moest noodgedwongen het ene toestel terugsturen naar de reparatiedienst. Tot er een oplossing gevonden wordt, moet ik één eigen toestel en één vervangtoestel dragen. Ik heb nu alle documentatie nagekeken en stel vast dat ik geen details van het “Vijf jaar nazorg en service” heb ontvangen. Het enige waar informatie hierover teruggevonden kan worden is de webpagina garantiehttps://www.hansanders.be/nl/service/garanties/horen-garanties/ (zie ook schermafdruk met CaptureX in bijlage). Graag wens ik dat: - mij een compensatie wordt betaald, zoals hierboven beschreven; - het juiste hoortoestel zo snel als mogelijk geleverd wordt. Met beleefde groeten,

Berichten (1)

HANS ANDERS BELGIE

Naar: L. P.

27/05/2025

Beste mevrouw Penders, Hartelijk dank voor uw bericht. Wij begrijpen dat het uitvallen van uw hoortoestellen voor ongemak heeft gezorgd en waarderen het dat u de moeite heeft genomen om uw ervaring met ons te delen. Graag lichten wij toe wat de “Vijf jaar nazorg en service”-garantie precies inhoudt. Deze service omvat het onderhoud van uw hoortoestellen en – indien nodig – de reparatie ervan bij defecten. Het verlenen van leentoestellen tijdens een reparatieperiode maakt echter géén onderdeel uit van deze service. Wel is het zo dat een klant – zoals in uw geval – een aanvraag kan doen voor vervangende hoortoestellen. Er wordt dan gekeken of er toestellen beschikbaar zijn in het betreffende filiaal of binnen de regio. Naar aanleiding van uw aanvraag zijn wij hier ook voor u mee aan de slag gegaan en hebben wij na uw verzoek vervangtoestellen ter beschikking gesteld, voor zover mogelijk binnen ons systeem. Wat betreft uw verzoek tot schadevergoeding, moeten wij u helaas meedelen dat wij dit verzoek moeten afwijzen. De genoemde schadevergoeding valt niet onder de verplichte garantiebepalingen. De garantie dekt het onderhoud en de technische werking van de hoortoestellen, maar niet de eventuele gevolgen van een tijdelijke afwezigheid van het toestel noch tijdsbesteding van derden. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben over het verdere verloop van de reparatie of de beschikbaarheid van vervangtoestellen, staan wij uiteraard graag tot uw beschikking. Met vriendelijke groet, Martin Hans Anders Contact Center Medewerker078487700 (Lokaal tarief) --------------- Oorspronkelijk bericht --------------- Van: [klachten@test-aankoop.be] Verzonden: 23-5-2025 14:19 Aan: klantendienst@hansanders.be Onderwerp: Klacht en verzoek om schadevergoeding wegens onvoldoende garantie-en serviceverlening hoortoestellen ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ref:!00D1r01obDP.!500P80Tp23v:ref

Bemiddeling door Testaankoop 27 mei 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform