Terug

Klacht - Diensten niet geleverd en oneerlijke lokpraktijken

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. C.

Naar: Testaankoop

22/04/2025

Geachte mevrouw/heer, Op 19 december 2024, besliste ik me lid te maken via het welkomstpakket 2 euro/2 maanden. Pas in februari bevestigde u feitelijk mijn e-mailadres. Ik stel in het algemeen vast dat van de contractuele beloftes weinig in huis komt. Daarom heb ik ook het abonnement reeds stopgezet. Uw optreden in functie van het overschakelen naar een andere dienstverlener heeft voor mij daarbij de doorslag gegeven. U gaf vandaag aan dat ik GEEN overschakeling moet verwachten en dat er na mijn aanvraag geen contact was tussen Testaankoop en Luminus. De aanvraag gebeurde nu bijna een maand geleden. Ik geef u reeds aan dat ik verdere stappen zal ondernemen indien deze informatie toch niet klopt en ik schade zal leiden in de toekomst. Ik verwacht GEEN klant te zijn of te worden bij Luminus. Verder wil ik graag iedereen attent maken op de lokpratijken die u met uw welkomstactie lijkt uit te voeren. Op 19 december 2024 werd ik abonnee en had ik geen actieve toegang tot uw diensten. U liet me betalen voor 2 maanden in het welkomstpakket, maar rekende vanaf 1 december 2024. Nochtans blijkt uit alle communicatie die u in advertenties voert dat het een duur van 2 maandem betreft. Staat dat ergens goed verborgen in de kleine lettertjes? Zou u me dan kunnen aangeven op welke wijze ik daar precies op ingetekend heb? Ik vind het alles een consumentenorganisatie onwaardig. En het wordt nog frappanter. Het welkomstcadeau wordt niet zomaar aangeboden. Men moet ernaar vragen en in rekening houden dat men een deadline zet op de mogelijkheid tot het ontvangen welkomstcadeau. Ik bestelde een machine die zou kunnen dweilen en stofzuigen.. niet alleen kan de machine niet dweilen, maar bij een tweede gebruik van de machine was deze reeds defect. Ik ben toen te weten gekomen dat de voorvechters van de wettelijke garantietermijnen met een onderaanneming werken die na 72u geen defecte producten ruilen of herstellen. De zogenaamde gratis digitale gidsen, moet men tevens in druk bestellen. Voor elke gids rekent men 3,99 euro verzendingskosten aan. Je krijgt dan de digitale versie "gratis" en zonder kosten erbij... Ik heb bovendien enkele weken geleden zo een gids besteld en nog niets ontvangen. U wilt om en bij de 50 euro van mij voor 1 pdf-gids die inbegrepen zou moeten zijn in het abonnement, en die u makkelijk online en dus zonder kosten beschikbaar zou kunnen stellen? Een beetje op de wijze zoals u duidelijk laat uitschijnen. Verder 4 maanden non-service en een trip op eigen kosten naar het containerpark voor het "welkomstcadeau"? Dat is duurder dan uw eigenlijke abonnement per 4 maanden. Niets welkomstpakket. Foei, Testaankoop. Dit had ik niet verwacht. En dit hebben we overigens ook niet afgesproken. Ik voelde oprecht misleid door jullie. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen vrijdag a.s. mij de beloofde bevestiging te sturen, waaruit blijkt dat geen aanvraag tot contract bij Luminus werd opgestart. Die belofte werd immers telefonisch gemaakt vandaag. Ik zou u ook willen voorstellen om zelf aan mij een billijk voorstel te doen om aan deze ondankbare contractuele relatie tot een redelijk einde te brengen. Met vriendelijke groeten,

Berichten (2)

Testaankoop

Naar: D. C.

23/04/2025

Geachte mevrouw, Het spijt ons te vernemen dat je deze ervaring hebt gehad. Na controle stellen we vast dat je je op 19 december 2024 via het online inschrijvingsformulier op onze website test-aankoop.be hebt ingeschreven. De eerste twee maanden van je abonnement – december en januari – waren, zoals vermeld, aangeboden aan een tarief van slechts €2. Vanaf de derde maand, dus vanaf februari, bedraagt de maandelijkse bijdrage €10,75. Zoals vermeld in de algemene voorwaarden op ons online inschrijvingsformulier, geniet je na de proefperiode van een korting van 50% gedurende tien maanden. Sinds 19 december 2024 had je toegang tot al onze adviesdiensten en de volledige inhoud van onze website. Je zou ook meteen na inschrijving een bevestiging hebben ontvangen; een voorbeeld daarvan vind je in bijlage. Op 24 december werd je welkomstbrief beschikbaar gesteld in je persoonlijke ruimte op onze website. Deze vind je via: ‘Mijn account’ → ‘Zie mijn overzicht’ → ‘Mijn persoonlijke gegevens’ → ‘Mijn abonnement’ → ‘Welkomstbrief’ → download de pdf. Zowel in deze brief als op het inschrijvingsformulier worden de algemene voorwaarden en de informatie over het welkomstgeschenk hernomen. Aangaande de bijdragen die je aanhaalt: De abonnementsbijdragen voor februari (€10,75), maart (€10,75) en de door jou bestelde gids ‘Ik kom op voor mijn rechten’ (€3,99) werden niet doorgestort door je bank. Je financiële instelling gaf als reden eerst de code MS03 en sinds 18 april 2025 wordt de betaling geweigerd met als reden SL01. Wanneer een betaling wordt geweigerd, wordt automatisch elke 15 dagen een nieuw betalingsverzoek ingediend bij de bank tot deze aanvaard wordt. Deze verzoeken brengen geen extra kosten met zich mee van onze kant. Het totaal verschuldigde bedrag bedraagt momenteel €25,49. Let wel: sommige financiële instellingen rekenen zelf aanzienlijke kosten aan voor een geweigerde domiciliëring. Deze kosten worden niet aan ons doorgestort. Voor meer informatie hierover raden we aan contact op te nemen met je financiële instelling. Over de gids: Als lid heb je elke maand recht op een praktische gids. Je kan deze bestellen via onze website, in een papieren versie (€3,99 voor verzend- en administratiekosten) of volledig gratis in digitale vorm. Tijdens de bestelling kan je zelf het gewenste formaat aanduiden door te klikken op ‘Ik wil de papieren versie’ of ‘Ik wil de digitale versie’. (Zie voorbeeld in bijlage.) We hebben je de gids opnieuw gemaild zodat je deze meteen kan raadplegen. Wat betreft je abonnement: Zoals telefonisch besproken op 7 april, wordt je abonnement stopgezet met ingang van 1 mei 2025. Omdat onze adreslijsten op voorhand worden opgemaakt, is het mogelijk dat je nog enkele magazines ontvangt. Je hoeft hiervoor niets te ondernemen. We begrijpen dat het kan aanvoelen alsof je in december niet van een volledige maand lidmaatschap hebt kunnen genieten. Daarom hebben we beslist om de betalingsuitnodiging voor de maand februari te annuleren als tegemoetkoming. De maanden maart, april en de bijdrage voor de bestelde gids blijven echter verschuldigd. We vragen je vriendelijk om het bedrag van €14,74 te storten op rekeningnummer BE11 2100 8848 3048, met vermelding van je abonneenummer. Zodra we deze betaling ontvangen, wordt het dossier afgesloten. We hopen je hiermee duidelijk te hebben geïnformeerd. Aarzel niet om ons te contacteren bij verdere vragen op het nummer 025423200. Met vriendelijke groet Abonnementendienst Tot slot nog dit: Je vraag over Luminus werd intussen doorgegeven aan onze energieafdeling. Zij nemen zo snel mogelijk contact met je op om je verder te helpen.

D. C.

Naar: Testaankoop

23/04/2025

Bedankt voor het uitgebreide relaas. Ik vind het blijvend bijzonder voor een consumentenorganisatie.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform