Terug

Klacht betreffende aankoop en plaatsing keuken

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Verkoop

Klacht

D. W.

Naar: IKEA BELGIUM

22/09/2025

Beste Op 14 april 2025 hebben wij bij Ikea een keuken besteld met een totaalprijs van €12.799,96, waarop een korting van €1.453,20 werd toegepast. De definitieve totaalprijs kwam daardoor op €11.346,76, welk bedrag wij op 14 april 2025 volledig hebben voldaan (betalingsbewijs in bijlage). In de bevestigingsmail van uw medewerker (zie bijlage) staat duidelijk vermeld: "De totaalprijs van de keuken, inclusief levering en installatie, komt op €12.799,96. Van deze prijs gaat de korting van €1.453,20 af. Hierdoor komt de prijs op €11.346,76." Wij gingen er dan ook vanuit dat dit bedrag alle kosten dekte, inclusief het werkblad, levering en plaatsing. De keuken is begin juni geplaatst, zonder definitief werkblad. Uw medewerkers gaven aan dat wij binnen een week gecontacteerd zouden worden voor de opmeting. Dit is echter nooit gebeurd. In de maanden daarna hebben wij meerdere keren gemaild en geprobeerd telefonisch contact te leggen, zonder enig antwoord of resultaat. Pas toen wij begin september zelf naar Ikea zijn gekomen, werd ons meegedeeld dat wij zélf opnieuw een afspraak hadden moeten inplannen. Tot onze verbazing werden er toen bovendien extra kosten van bijna €5000 gepresenteerd voor het werkblad. Dit is volledig in tegenspraak met de overeengekomen totaalprijs en de schriftelijke bevestiging die wij hebben ontvangen. Wij ervaren dit als misleiding en contractbreuk. Wij eisen dat Ikea: De overeengekomen totaalprijs van €11.346,76 respecteert, inclusief het werkblad, levering en plaatsing. Zo snel mogelijk een afspraak maakt voor de opmeting en plaatsing van het werkblad, zonder bijkomende kosten. Schriftelijk bevestigt dat er geen extra kosten in rekening zullen worden gebracht. Mocht er geen passende oplossing worden geboden, dan zien wij ons genoodzaakt verdere stappen te ondernemen via de Consumentenorganisatie en eventueel juridische stappen. Wij verzoeken u binnen 14 dagen na verzenden van deze mail te reageren. Met vriendelijke groet,

Berichten (3)

IKEA BELGIUM

Naar: D. W.

26/09/2025

Beste, Hartelijk dank voor uw feedback. Ondertussen hebben we uw vraag intern bekeken, en kunnen we helaas niet ingaan op uw vraag. Bestelling 1513661677 werd geleverd en geplaatst (inclusief de plaatsing van de werkbladen die eveneens vermeld staan op uw bestelling). Pas na de plaatsing van de keuken kan het werkblad worden opgemeten en besteld worden. Hierdoor achten wij dan ook voldaan te hebben aan onze verplichting. Met vriendelijke groet, IKEA

D. W.

Naar: IKEA BELGIUM

29/09/2025

Beste, Hartelijk dank voor uw antwoord van 26/09/2025. Wij zijn echter niet akkoord met uw standpunt en wensen dit formeel te betwisten. Zoals eerder meegedeeld en gestaafd met bewijsstukken (bevestigingsmail van uw medewerker d.d. 14/04/2025 en betaalbewijs), werd de totale prijs van onze keuken, inclusief levering, installatie en plaatsing, door u bevestigd op €11.346,76. Nergens in de bevestiging of in uw communicatie werd vermeld dat het werkblad apart zou worden aangerekend, integendeel: expliciet staat vermeld dat de totaalprijs dit omvatte. Het nu opeisen van bijna €5000 extra voor het werkblad is in strijd met de schriftelijke overeenkomst die wij met IKEA sloten, de wettelijke regels rond consumentenbescherming en bindende offertes en het verbod op misleidende handelspraktijken. Uw huidige reactie (“dat u van oordeel bent voldaan te hebben aan uw verplichtingen”) negeert de overeengekomen voorwaarden en gaat niet in op de kern van de klacht. Dit beschouwen wij als contractbreuk. Wij verwachten dat IKEA alsnog: 1. De levering en plaatsing van het werkblad uitvoert zonder bijkomende kosten, conform het overeengekomen bedrag van €11.346,76. 2. Schriftelijk bevestigt dat er geen extra kosten in rekening worden gebracht. Wij hopen dat IKEA deze kwestie in der minne oplost en alsnog de gemaakte afspraken respecteert. Met vriendelijke groet

IKEA BELGIUM

Naar: D. W.

06/10/2025

Beste, Bedankt voor uw reactie. We kunnen enkel ons vorige standpunt herhalen. De bestelling (incl. tijdelijke werkbladen) werd voldaan. Maatwerkbladen worden opgemeten na plaatsing van de keuken gevolgd door de opmaak van een bestelling voor deze werkbladen. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Uw IKEA team

Bemiddeling door Testaankoop 06 oktober 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform