Terug

Klacht airco binnenunit daikin emura

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

B. A.

Naar: DAIKIN EUROPE

05/10/2025

Beste, Wij hebben op vrijdag 5 september 2025 bij een erkende Daikin installateur (Verrecas Koeltechniek) een Daikin buitenunit met Emura binnenunits en een Perfera model laten installeren. Helaas hebben wij vastgesteld dat er een probleem is met alle Daikin Emura binnenunits (niet met het Perfera toestel – deze werkt perfect, net als de buitenunit). De installatie door de installateur zelf lijkt volledig correct te zijn verlopen. Bij de Daikin Emura toestellen is er echter een storend geluid: een scherpe toon die duidelijk hoorbaar is in de ruimtes en door het geblaas heen snijdt. Dit lijkt ons ongebruikelijk en abnormaal. In de brochure van Daikin (zie bijlage) staat vermeld dat de Emura units een hoog akoestisch comfort bieden. Dit was voor ons een belangrijke reden om dit model te kiezen, zeker voor gebruik in de slaapkamers. In de praktijk ervaren wij echter het tegenovergestelde. Sterker nog, het goedkopere Perfera model heeft dit probleem helemaal niet en klinkt voor ons rustig en goed. Ik heb dit probleem op de dag van de installatie (5 september) meteen per e-mail gemeld aan de installateur, zodat zij op de hoogte zijn. Zij vertelden mij Daikin te hebben gecontacteerd en het probleem uitgelegd, maar intussen zijn we een maand verder en is er nog steeds geen oplossing. Dit is betreurenswaardig, zeker omdat Daikin service hoog in het vaandel draagt en wij het probleem onmiddellijk hebben gemeld. Ik heb deze casus ondertussen ook doorgestuurd naar Test Aankoop want ik ben lid. De Emura toestellen zijn voor ons onaanvaardbaar voor de 2 slaapkamers, gezien het beloofde akoestisch comfort volgens de officiële brochure. Van een premium model mag men dit verwachten, zeker wanneer het goedkopere Perfera model dit comfort wel biedt aan ons. Het resultaat is dat de toestellen niet beantwoorden aan wat werd beloofd. Ik kan hier geen video’s toevoegen door beperkte MB’s die ik mag uploaden, maar ik hoop dat Daikin met dit bericht onze casus na een maand eindelijk serieus neemt en ons eventueel persoonlijk contacteert. Indien hier geen structurele oplossing komt voelen we ons genoodzaakt de reeds doorgestuurde videobestanden openbaar te maken via YouTube en andere kanalen, inclusief een directe vergelijking tussen Emura en Perfera, zodat (potentiële) klanten zich een goed beeld kunnen vormen van wat deze Emura van lawaai produceert en dat de service van Daikin achter blijft bij een probleem die direct aangekaart wordt vanaf dag 1. Een voor de hand liggende en eerlijke oplossing is dat Daikin de twee basis Emura toestellen in de slaapkamers terugneemt en deze via de installateur vervangt door twee basis Perfera units, die wél het beloofde akoestisch comfort bieden waar we op rekenden. Indien Daikin er toch van overtuigd is dat de Emura’s kunnen voldoen, verwachten wij dat dit probleem volledig en aantoonbaar wordt opgelost via hun via reparatie of vervanging. Onze eigen testen en de bevindingen van de installateur wijzen echter sterk op een modelgebonden probleem dat niet beantwoordt aan de verwachtingen rond ‘akoestisch comfort’ in een slaapkamer. Er werd aanvankelijk gesuggereerd dat dit aan onze elektriciteit zou kunnen liggen, maar deze is correct gekeurd en kan onmogelijk verklaren waarom het Perfera toestel wel akoestisch goed functioneert terwijl de Emura-units dit storende geluid wel produceert. Wij willen dit dossier constructief en zo snel mogelijk tot een positieve afronding brengen. Daarom zijn wij bereid de eventuele extra installatiekosten die zouden voortvloeien uit het vervangen van de 2 Emura toestellen in de slaapkamers door 2 Perfera units door de installateur voor onze rekening te nemen. Ik hoop van harte dat Daikin binnenkort inspanningen levert om tot een oplossing te komen. Met vriendelijke groeten,


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform