Terug

Kapotte nachtmeter

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. W.

Naar: FLUVIUS

30/01/2020

BesteHalf juli vorig jaar werden wij gekontakteed door een technieker van jullie die onze kapotte nachtmeter kwam herstellen.Wij wisten niet eens dat hij kapot was.Kon ook niet zei de technieker.mijn moeder, een vrouw van 83 jaar hoeft dat niet te kunnen zien.Fluvius moet dat in het oog houden.De meter is waarschijnlijk al een tijdje kapot berichtte de man ons.Wij hadden ook een bijpassing van Eneco van een 800 euro gekregen.de technieker zei ons dat dit waarschijnlijnlijk door de kapotte meter kwam.Ik meldde Eneco het probleem en na 6 maanden kwam er eindelijk eenafrekening maar blijkbaar wordt de meter maar als kapot beschouwd va de dag dat de technieker langskwam?!In bijgevoegde foto ziet u de grafiek van 2018 ivm het verbruik.Er valst mij wel iets op? U ook?zou het niet billijker zijn de meter als stuk te beschouwen vanaf 2018?Ik wil van u weten wat u juist hebt doorgegeven aan Eneco.Zij wijze met de beschuldigende vinger naar u.Dus doe ik dat ook.U bent verantwoordelijk voor de meter.Daar hebben we ook extra voor betaald.wat voor zin heeft dat dan eigenlijk?

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: L. W.

04/02/2020

BesteNa onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen:Op 25/07/2019 werd op het adres van mevrouw De Coninck, Kleine Hees 19 te Herselt, de elektriciteitsmeter vervangen na vaststelling van een defect aan het ontvangsttoestel (OT) van de meter. Het ontvangsttoestel zorgt voor een correcte omschakeling tussen het dag- en nachttarief op de meter. In dit geval werd al het verbruik op het dagtelwerk van de meter geregistreerd. Bijgevolg werd de meter vervangen.Dit type defect heeft geen impact op het totale verbruik dat op de meter wordt gemeten, enkel op de verdeling tussen dag- en nachttarief.Hieronder vindt u eenoverzicht van de meterstanden die vanaf 11/07/2016 werden geregistreerd:Dagtarief:Datum meteropnameMeterstandbron25/07/201960285Technieker Fluvius09/07/201960103Meteropnemer Fluvius19/07/201846925Klant via telefoon14/07/201739785Meteropnemer Fluvius11/07/201636975Klant via telefoonNachttarief:Datum meteropnameMeterstandbron25/07/2019117357Technieker Fluvius09/07/2019117357Meteropnemer Fluvius19/07/2018117357Klant via telefoon14/07/2017111030Meteropnemer Fluvius11/07/2016100685Klant via telefoonZoals u kan zien, bleef de meterstand van het nachttarief ongewijzigd, wat duidde op het defect aan de OT.Op basis van bovenstaande meterstanden werden volgendeverbruiken berekend:Dagtarief:staratumeinddatumwaardeaantal dagenwaarde/dag%09/07/201925/07/20191821611,38100%19/07/201809/07/20191317835537,12100%14/07/201719/07/2018714037019,3053%11/07/201614/07/201728103687,6421%Nachttarief:staratumeinddatumwaardeaantal dagenwaarde/dag%09/07/201925/07/20190160,000%19/07/201809/07/201903550,000%14/07/201719/07/2018632737017,1047%11/07/201614/07/20171034536828,1179%De procentuele verdeling van het verbruik vind je terug in de laatste kolom. Op basis hiervan kunnen we stellen dat vanaf 19/07/2018 al het verbruik op het dagtarief werd geregistreerd en geen verbruik meer op het nachttarief. Omwille van vaststelling van het defect werd hetverbruik vervolgens aangepast conform de geldende regelgeving. Concreet werd het verbruik in de periode 19/07/2018 - 25/07/2019 herberekend in functie van de procentuele verdeling van het verbruik in de periode 14/07/2017 - 19/07/2018.Voor de periode 09/07/2019 - 25/07/2019 heeft de leverancier onmiddellijk de aangepaste verbruiken ontvangen van Fluvius, en niet eerst de oorspronkelijke.Dagtarief:staratumeinddatumwaardeaantal dagenwaarde/dag%09/07/201925/07/201996166,0053%19/07/201809/07/2019698735519,6853%14/07/201719/07/2018714037019,3053%11/07/201614/07/201728103687,6421%Nachttarief:staratumeinddatumwaardeaantal dagenwaarde/dag%09/07/201925/07/201986165,3847%19/07/201809/07/2019619135517,4447%14/07/201719/07/2018632737017,1047%11/07/201614/07/20171034536828,1179%Aangezien ik kon vaststellen dat in de periode 11/07/2016 - 14/07/2017 er nog een gunstigere verdeling van het verbruik werd geregistreerd (nl. meer verbruik op het nachttarief), en dit zich ook voordoet ook op de nieuwe teller (van 25/07/2019 - 01/01/2020), heb ik om een bijkomende aanpassing (zie tabel hieronder, aanduiding in het vet) gevraagd. Ditmaal in functie van de procentuele verdeling van het verbruik in de periode 25/07/2019 - 01/01/2020. Dit betreft immers verbruik sinds herstel van het defect (op 25/07/2019), en kunnen we dus als relevant beschouwen.Deze aanpassing is in het voordeel van de klant, aangezien hierdoor procentueel meer verbruik op het goedkopere nachttarief wordt aangerekend en minder op het duurdere dagtarief. Ook hier blijft het totale verbruik ongewijzigd.Dagtarief:staratumeinddatumwaardeaantal dagenwaarde/dag%25/07/201901/01/202010221606,3925%09/07/201925/07/201946162,8825%19/07/201809/07/201932983559,2925%Nachttarief:staratumeinddatumwaardeaantal dagenwaarde/dag%25/07/201901/01/2020306216019,1475%09/07/201925/07/2019136168,5075%19/07/201809/07/2019988035527,8375%Ter info:De verbruiken die de leverancier op zijn factuur in tabelvorm meegeeft, zijn niet de verbruiken die worden aangerekend. Volgens mij betreffen dit verbruiken die de leverancier zelf berekent op basis van een volledig verbruiksjaar, bv. van 01/01/2018 tem 31/12/2018. Dit leidt mogelijks tot enige verwarring bij de klant.Ik vertrouw erop u hiermee voldoende gea¯nformeerd te hebben.Met vriendelijke groeten,XXXXXXXXXXXKlantenservice - Marketing StrategiePostbus 609090 MelleTel: 0800 6 00 01Fax: 09 263 43 34www.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform