Terug

Invoering forfait voor zonnepanelen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. V.

Naar: ECOPOWER

30/10/2023

Beste,De aangekondigde invoering forfait voor zonnepanelen is onaanvaardbaar voor een bedrijf dat draait om groene energie. Het maakt eveneens Ecopower een van de duurste op de markt. Dit is een eenzijdige beslissing, terwijl dit bedrijf via cooperanten werkt. Hopende deze beslissing wordt teruggedraaid, anders zal ik net zoals mijn ouders Ecopower met een zeer slecht gevoel (na jaaaaaaren bij jullie te zijn) verlaten.

Berichten (1)

ECOPOWER

Naar: P. V.

30/10/2023

96 Beste  Pascal  Vyncke    Vanaf 1 januari 2024 rekenen we inderdaad  de kosten door die Ecopower maakt voor de klanten met zonnepanelen en een analoge, terugdraaiende meter.  Het '˜forfait terugdraaiende meter' bedraagt 42 euro per kVA omvormervermogen per jaar (excl. btw). Dit forfait wordt niet aangerekend aan beschermde klanten, dat zijn klanten die genieten van het sociaal tarief.  De kosten zijn een gevolg van het prijsverschil tussen de injectie en de afname. Wanneer mensen stroom injecteren zijn de marktprijzen doorgaans laag omdat er een groot aanbod zonnestroom is. Wanneer ze afnemen is de stroom duurder door de grotere vraag en een lager aanbod. De analoge meter draait terug en bekijkt de netto stroomafname op jaarbasis, zonder rekening te houden met het moment van injectie of afname. Zo worden de reele kosten niet gereflecteerd in de factuur. Tot eind 2023 waren er marktafspraken met alle leveranciers en werden die kosten gespreid over alle Belgische afnemers. Vanaf 2024 is dat niet meer het geval en rekenen we de kosten door. Deze logische evolutie verwachten we ook bij andere leveranciers. Het zou niet fair zijn om deze kosten ook te verhalen op klanten die reeds een digitale meter hebben of die helemaal geen zonnepanelen hebben.  Als eigenaar van een zonnepanelen installatie met een terugdraaiende meter blijft u het prosumententarief betalen zolang u een terugdraaiende meter heeft.  Krijgt u graag meer uitleg of heeft u vragen over dit onderwerp? Dan bent u van harte welkom in het webinar op 22 november 2023.  Inschrijven kan via deze link. Neem gerust opnieuw contact op als u nog vragen hebt of ga naar de veelgestelde vragen op onze website.  Coa¶peratieve groeten     Pieter Vanderick coa¶rdinator klantendienst www.ecopower.beinfo@ecopower.be Tí 03í 287í 37í 79@ecopower_be Ecopower erkende cv Posthoflei 3 bus 3 2600 Berchem BE 0445 389 356 IBAN BE07 0012 2805 5766 RPR Antwerpen - Afd. AntwerpenNiet verwijderen a.u.b:  SrvReqNo:[8000096244] Original Text Klacht - Invoering forfait voor zonnepanelen - (CPTBE01906601-66) ~~~1~~~ Je hebt een klacht ontvangen van PASCAL VYNCKE Dit bericht werd verstuurd vanaf ons klachtenplatform. We willen op deze manier een dialoog opstarten en geschillen tussen consumenten en bedrijven oplossen. Het is belangrijk te weten dat: - Test Aankoop niet tussenkomt bij het oplossen van het probleem met de consument en evenmin de gegrondheid van de klacht beoordeelt. - Deze klacht is momenteel openbaar gemaakt en dus zichtbaar op onze website.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform