Terug

Installatie keuken niet conform

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. B.

Naar: IXINA BELGIUM

03/01/2022

Beste, De keuken die bij mij werd geïnstalleerd is niet conform met de opstelling die meerdere keren werd besproken. Zowel naar afspraken als afwerking toe, ben ik sterk teleurgesteld.1. De keuken zou op maandag 22/11/2021 en dinsdag 23 /11/2021 worden geplaatst. Door een ontbrekende wandplaat (wat volgens de technieker nog niet eerder was gebeurd), kon de keuken niet verder worden afgewerkt op dinsdag 23/11/2021. Een streep door mijn rekening omdat ik voor beide dagen verlof had opgenomen en ik als mantelzorger voor beide ouders geen zicht heb op toekomstige ziekenhuisbezoeken. Als top of the bill werd me begin september 2021 beloofd dat de plaatsing zou doorgaan op 10/11/2021 en 12/11/2021, waarop ik direct verlof had ingepland op deze dagen. Kort voor de levering op donderdag 18/11/2021, kreeg ik pas te horen dat de plaatsing niet op deze data zou doorgaan, maar dus wel op 22/11/2021 en 23/11/2021.Voor mij heel vervelend, want op 22/11/2021 had mijn vader een hele dag ziekenhuisopname met een botscan en immunotherapie. Dus kon ik op maandag 22/11/2021 niet in het ziekenhuis aanwezig zijn, noch bij mijn moeder langsgaan die ook zwaar hulpbehoevend is en bij wie ik altijd ook eerst stop vooraleer ik naar het ziekenhuis ga. 2. Door de verkoper werd mij meegegeven dat de hoogte van de keuken op het moment zelf van de installatie nog kon worden aangepast. Ik was nog niet zeker van de juiste hoogte, daarom dat de verkoper mij dit meegaf, dat de hoogte dus ter plaatse nog kon worden gewijzigd. Toen de installateur kwam op maandag 22/11/2021 en ik vroeg naar de hoogte, zei hij dat de hoogte reeds vooraf was bepaald. Dus wat de verkoper mij vertelde strookt niet met hetgeen de installateur zei. Nu staat mijn keuken op de maximum hoogte, ik zou dan uiteindelijk hebben geopteerd voor 1 of 2 cm lager, maar stond voor een voldongen feit. Ik vond het al heel vreemd dat ze elkaar tegenspraken op dat vlak.3. Op de tekening die ik van de verkoper meekreeg, zie ik dat de afwerking boven de kolomkast, dampkap en hoekkast in één stuk rechtdoor loopt. Bij de plaatsing werd er een insprong gemaakt, wat totaal niet is wat ik voor ogen had. Ik heb duidelijk meerdere keren aan de verkoper gezegd dat ik alles in één strak recht geheel wou en nu is de bovenafwerking gebeurd met een grote insprong, waar totaal niet tevreden over ben, zeker wetende dat ik dit niet zo had gevraagd om in te plannen.4. Ik had ook gevraagd om de hoekkast, de dampkap en de kast boven de oven in een rechte lijn te plaatsen, maar dat is niet gebeurd. Ik had gevraagd om alle drie de elementen op gelijke hoogte te hangen, voor het visuele aspect. Ik heb dat duidelijk aangegeven. Maar nu hangt geen enkel van de drie elementen op gelijke hoogte. Dat staat nochtans wel zo op de tekening.5. Er is een stuk wandpaneel dat ontbreekt aan de andere zijde van de keuken. Volledig boven ontbreekt er nog een stuk wandpaneel, wat nu esthetisch totaal niet oogt. Dit stuk werd voorzien om rechtdoor te lopen tot aan het plafond en stopt nu abrupt op de hoogte van de hoekkast. Dit staat zo niet op de tekening.6. Er zijn ook enkele bemerkingen bij de installatie. Het ene deel van het wandpaneel aan de linkerzijde van het venster sluit wel mooi aan, terwijl aan de andere kant van het venster, de rechterzijde, een duidelijk verschil op te merken valt. Dat is door stucwerk die hierachter steekt. Ik heb wel duidelijk gevraagd bij de opmeting van de keuken eind augustus 2021 als ik dat nog moest verwijderen of niet. Er werd door de installateur aangegeven dat ik dit niet meer moest wegdoen. Het niet verwijderen van het stucwerk onder het wandpaneel, zorgt er natuurlijk voor dat het wandpaneel niet mooi aansluit en gebogen staat.7. Ik heb reeds 2 herinneringen ontvangen, de eerste op 10/12/2021 en de tweede op 24/12/2021. 8. Op maandag 28/11/2021 kwam de installateur om de keuken af te werken, het ontbrekende wandpaneel werd op vrijdag 26/11/2021 bij Ixina geleverd.9. Ik heb op woensdag 1/12/2021 de factuur ontvangen voor de geleverde werken. Ik heb op 5/12/2021 een email gestuurd met verschillende bemerkingen waarvan de meeste hierboven aangekaart.Ik heb evenwel geen herinnering op deze email ontvangen. Als antwoord ontving ik een herinnering op 10/12/2021. En een bijkomstige herinnering op 24/12/2021. Bij deze laatste worden verwijlintresten aangerekend.Ik betreur het ten zeerste dat de keuken niet is uitgevoerd zoals ik voor ogen had. Ik ben er nu al weken mee bezig. Ik vind het ook heel spijtig dat ik geen verdere reactie krijg op mijn email met terechte bemerkingen.Het is ook heel jammer van de energie die ik hier allemaal heb ingestopt, ik ben uiteindelijk vier of vijf maal bij Ixina langs geweest en dan is het heel frustrerend om te moeten vaststellen dat de uitvoering toch niet is zoals deze werd vooropgesteld.Mvg,M.D.

Berichten (10)

IXINA BELGIUM

Naar: M. B.

04/01/2022

Geachte Mevrouw Bierick,Hierbij bevestigen wij de goede ontvangst van uw email van vandaag, waarvoor onze dank.Om uw dossier te kunnen vervolledigen, zou u ons de volgende informaties kunnen doorsturen - uw persoonlijke gegevens (adres en telefoonnummer),- de datum en het bestelbonnummer van uw ixina-keuken,Zodra wij deze gegevens ontvangen, kunnen wij uw aanvraag behandelen.Met vriendelijke groeten,CarlosHet ixina Team

M. B.

Naar: IXINA BELGIUM

04/01/2022

Mijn naam is Marita Dierick, adres : Leegzakstraat 72, 9810 Nazareth.Datum bestelling is 05/08/2021, bestelbon nummer 410344.

IXINA BELGIUM

Naar: M. B.

05/01/2022

Geachte Mevrouw Bierick,Hierbij sturen wij u het antwoord van ixina-Oudenaarde betreffende uw aanvraag met de Referentie IXBE970013609.De keuken werd conform de plannen geplaatst en afgewerkt.Na de opmeting bent u op 2 september terug geweest om de keuken definitief te bespreken vooraleer ze in productie zou gaan.Bij de opmeting werd er door de plaatser voorlopig besproken om de keuken te plaatsen op 10 november.Echter konden hiervoor de meubelen niet tijdig geleverd worden.Op 2 september werd er u toen onmiddellijk ook de leveringsdatum van 18 november en plaatsingsdatum van 22 en 23 november meegedeeld.Er werd bij de verkoop inderdaad gesteld dat de werkbladhoogte vrij kon gekozen worden.Bij de opmeting heeft onze plaatser dit met u besproken en werd dit vastgelegd op 20cm.Nadat alles geplaatst was, hebt u aan onze plaatser gevraagd of dit nog kon aangepast worden, wat uiteraard niet meer mogelijk was.U bent een vijftal keer in de winkel geweest vooraleer alles definitief in productie werd gestoken. De opstelling werd telkens uitvoerig besproken.Op de tekening die u mee hebt gestuurd, kunt u ook zien bovenaan dat de MDF effectief inspringt, zie aanduiding in bijlage.Daarenboven kan een hangkast niet even diep zijn als de kolomkast, dus dit werd nooit voorgesteld. Een hangkast heeft steeds een diepte van 37cm, een kolomkast 58cm.Ook op deze tekening kunnen wij al zien dat het front boven de oven minder hoog is als de hangkast.Eerst werd er een tekening gemaakt waarbij de oven lager zat en dit werd op uw vraag verhoogd.Bij uw bezoeken aan de toonzaal werd er u telkens duidelijk gezegd dat dit niet op de zelfde hoogte mogelijk is, door de standaardmaten van onze leverancier.Onze plaatser heeft het wandpaneel ingekort in hoogte om de afwerking boven de hangkasten gelijk door te laten lopen.Dit was van in begin de bedoeling en is correct uitgevoerd.Als de rolluikbak en MDF-luifel geschilderd zijn, loopt dit mooi door.Noch de plaatser, noch ixina kunnen verantwoordelijk gesteld worden voor de staat van het pleisterwerk.Het volledige saldo wordt gevraagd bij levering van de keuken.De pro-formafactuur werd verstuurd op 16 november.U hebt dan op eigen initiatief beslist om 1.000€ te laten openstaan.Doordat de keuken op 29 november definitief werd afgewerkt, werden er inderdaad aanmaningen verstuurd.Bij de levering werd er inderdaad opgemerkt dat er zaken ontbraken, deze werden in spoed herbesteld en één week later reeds geplaatst.De keuken kon ook perfect gebruikt worden in die tussentijd.Pro-formafactuur werd reeds verstuurd op 16 november.De saldofactuur op 1 december.Op uw mail van zondag 5 december werd er op maandag 6 december onmiddellijk geantwoord.ixina-Oudenaarde vraagt dan ook met aandrang een dringend en correcte betaling van de factuur.In de hoop dat deze informatie voor u nuttig zal zijn, blijven wij uiteraard te uwer beschikking.Met vriendelijke groeten,CarlosHet ixina Team

M. B.

Naar: IXINA BELGIUM

17/01/2022

Beste,1) Bij de opmeting van de keuken, werd de werkbladhoogte niet definitief vastgelegd, daarvan ben ik overtuigd. Ik herinner me heel goed dat bij mijn laatste bezoek aan Ixina Oudenaarde (laatste bezoek vond plaats na de opmeting) werd gezegd door de verkoper dat de installateur de werkbladhoogte op het moment van de plaatsing nog kon afstellen. Als ik dit als antwoord krijg van de verkoper, verwacht ik dan ook dat de installateur hetzelfde zegt, maar ze spraken elkaar toen duidelijk tegen. Raar dat verkoper en installateur dan na het indienen van mijn klacht plots wel dezelfde mening hebben.Toen de installateur op maandag 22/11/2021 in de voormiddag kwam, heb ik van bij aanvang gevraagd of de werkbladhoogte nog kon worden aangepast omdat de verkoper van Ixina mij dit bij mijn laatste bezoek (dat plaatsvond na de opmeting) zo had gezegd. De installateur zei heel duidelijk van niet. De hoogte van het werkblad staat reeds vast zei hij.Ten eerste heb ik dit bij aanvang van de werken gevraagd op maandag 22/11/2021 en niet als alles al was geplaatst, zoals in uw antwoord wordt aangegeven. Er worden zaken gesuggereerd die niet kloppen. Ik ben heel zeker dat ik dit op maandag 22/11/2021 kort nadat de installateur aankwam, heb gevraagd en niet als de werken waren uitgevoerd. Dit is al een eerste punt dat niet klopt. Mijn woorden worden helemaal verdraaid en andere woorden worden in mijn mond gelegd.Ten tweede stemde het antwoord van de installateur niet overeen met wat de verkoper mij eerder had gezegd bij mijn laatste bezoek aan Ixina Oudenaarde. Ik vond dan uiteraard het antwoord van de installateur op 22/11/2021 tegenstrijdig. De installateur en verkoper geven elk een ander antwoord. En uiteraard nu na afloop onder één hoedje spelen. Want in uw antwoord wordt het anders geformuleerd dan in de realiteit het geval was. In de realiteit zei de verkoper van wel en de installateur van niet. Dat zijn toch twee totaal verschillende antwoorden, die niet te rijmen zijn. De verkoper heeft mij zeker bij het laatste bezoek aan Ixina gezegd dat de werkbladhoogte nog kon worden aangepast bij plaatsing. Dat laatste bezoek vond plaats na de opmeting.Bij de opmeting en laatste bezoek aan de winkel in Oudenaarde werd de hoogte van het werkblad niet definitief vastgelegd.2) Ik ben vijfmaal in de winkel langs geweest omdat ik zelf ook heel correct ben en ook zo wil worden behandeld. Dat alleen al is een teken dat dit mij nauw aan het hart ligt. Als iemand vijf keer langskomt, wil dit zeggen dat die persoon zeker wil zijn dat alles klopt. Als iemand vijf keer langskomt, begrijp ik ook niet waarom de afwerking van de kasten bovenaan NIET rechtdoor loopt als één strak geheel, ook al wordt dit vijf keer zo gevraagd. Er werd door mij telkens duidelijk aangegeven dat ik de keuken in één recht strak geheel wou, ook de afwerking bovenaan. Ik heb van meet af aan gezegd dat ik de afwerking bovenaan in één recht geheel wou tot aan het venster, ik heb absoluut niks van een insprong gezegd toen het over de boven afwerking ging. Ik herinner mij heel goed toen we het hierover hadden, dat ik heb gevraagd of de afwerking in het wit werd geplaatst door de installateur, maar die is standaard in MDF werd mij duidelijk zo meegegeven. De insprong kan niet duidelijk worden afgeleid uit de tekening. Er werd mij ook NOOIT duidelijk gezegd dat er bovenaan de kasten met die insprong zou worden gewerkt. Op dat vlak sta ik voor een voldongen feit. Ik werd dit niet meegegeven en de tekening spreekt NIET voor zichzelf. Ten tweede ben ik er op al mijn bezoeken aan Ixina Oudenaarde geen enkele keer op gewezen dat de afwerking bovenaan in MDF met een insprong werd gemaakt en niet rechtdoor zou lopen. Het gaat hier trouwens niet om één insprong, maar om twee. De eerste insprong is bovenaan de kolomkast en de tweede insprong is naast de kolomkast. Ik ging er vanaf mijn eerste bezoek van uit dat zowel de afwerking boven de kolomkast, dampkap en hoekkast op dezelfde diepte zou worden geplaatst. Op de tekening is dit niet duidelijk te zien. Ik begrijp ook niet waarom het in de tekening dan niet in MDF kleur wordt ingekleurd, wetende dat de afwerking steeds met MDF gebeurd en niet met witte platen. Aangezien alles in het wit staat op de tekening, is dit heel moeilijk op te maken dat de afwerking bovenaan niet rechtdoor loopt.3) Er werd mij niet duidelijk meegegeven dat de hoekkast zoveel minder diep zou zijn dan de kolomkast. Ik was geen voorstander van een hoekkast en ging die normaliter niet laten plaatsen. De verkoper zei dat ik zo al weinig bergruimte had, dus een hoekkast was wel aan te raden zei hij. Achteraf gezien voel ik mij erin geluisd. Op de tekening die naar mij werd verstuurd op 31/07/2021, kan je duidelijk zien dat de kast boven de oven, de dampkap en de hoekkast op dezelfde hoogte hangen. Er is niet duidelijk een insprong te zien bij de afwerking tot aan het plafond. Ook de verschillende dieptes van beide kasten, kan uit deze tekening niet worden opgemaakt.Ik heb ook de tekening bekeken die naar wij werd gestuurd op 06/12/2021, daar zie je dat verdeling in hoogte anders is. Zoals ik eerder al aangaf, heb ik mij gebaseerd op de tekening van 31/07/2021, omdat ik de tekening die naar mij werd verstuurd op 06/12/2021 nooit heb ontvangen. Dit werd eerder ook al tegen mij gebruikt, dus leugens worden in mijn mond gelegd. Dit zijn misleidende en oneerlijke praktijken.Ik heb vanaf het eerste bezoek duidelijk gezegd dat de kasten en dampkap als een unaniem geheel op dezelfde hoogte dienden te worden geplaatst en mijn vraag werd dus achteraf niet ingewilligd. Ik kon niet kijken op de tekening van 06/12/2021 aangezien deze nooit werd toegestuurd, maar dit wel werd beloofd. Ik herinner mij heel goed dat ik bij mijn laatste bezoek heb gevraagd om de tekening door te sturen. De verkoper gaf aan dit onmiddellijk te doen. Dit is nooit gebeurd.

M. B.

Naar: IXINA BELGIUM

17/01/2022

Zowel op de tekening die ik ontving op 31/07/2021 als op de laatste tekening die ik ontving op 06/12/2021 zie je ook duidelijk dat het wandpaneel tot bovenaan doorloopt, dus tot aan het plafond. Dit was van in het begin de bedoeling. In jullie laatste antwoord staat er vermeld dat het duidelijk van in het begin de bedoeling was om het wandpaneel niet tot bovenaan te laten doorlopen. Dat klopt totaal niet. Het was van in het begin de bedoeling dat het wandpaneel tot boven zou doorlopen. Daarenboven, het staat op beide tekeningen vermeld en ook op de laatste (die ik nooit heb ontvangen). Als u dan nog beweert dat het van bij het begin zo was voorzien, dan spreekt u zichzelf tegen. 4) Wat de staat van het pleisterwerk betreft, wederom worden er zaken in uw antwoord aangestipt, die totaal niet kloppen. Ik heb heel duidelijk aan de installateur bij opmeting gevraagd, als ik nog overbodig pleisterwerk moest verwijderen. Hij gaf duidelijk aan van niet. Ik kon alles laten zoals het was. Er werd mij niet medegedeeld dat ik beter het pleisterwerk verwijderde, om achteraf een egaal eindresultaat te bekomen. Het is ronduit verschrikkelijk hoe iemand die ter goeder trouw is, achteraf op meer dan één punt zaken in de mond wordt gelegd en er heel duidelijk sprake is van misleidende en oneerlijke handelspraktijken. Ik dacht dat ik op 23/11/2021 heel gelukkig ging zijn met mijn nieuwe keuken, maar achteraf blijkt dat dit op een nachtmerrie uitdraait. Ik neem het dan ook totaal niet dat mijn woorden worden verdraaid, dat er dingen aan mij zouden gezegd geweest zijn volgens Ixina die totaal niet ter sprake maken door Ixina en dat de installateur mij bepaalde zaken heeft gezegd blijkende uit uw laatste antwoord die loodrecht tegenover de antwoorden staan die ik eerder kreeg.Ik ga totaal niet akkoord met uw laatste antwoord.Er is hier duidelijk sprake van misleiding en oneerlijkheid.Marita Dierick

IXINA BELGIUM

Naar: M. B.

17/01/2022

Geachte Mevrouw Bierick,Ik schrijf u naar aanleiding van uw contact met onze klantendienst.We hebben kennis genomen van uw opmerkingen over de beslissing van uw ixina-winkel, die we vandaag opnieuw hebben gelanceerd.Ik wil u meedelen dat uw bestand momenteel in behandeling is door de klantendienst in uw ixina-Oudenaarde.Ze doen er alles aan om zo snel mogelijk contact met u op te nemen.Met Vriendelijke Groeten,CarlosHet ixina Team

M. B.

Naar: IXINA BELGIUM

24/01/2022

Beste,Ik heb nog geen antwoord ontvangen op mijn laatste vraag.Mvg,Marita DierickLeegzakstraat 729810 Nazareth

IXINA BELGIUM

Naar: M. B.

25/01/2022

Geachte Mevrouw Bierick,Wij bevestigen de goede ontvangst van u mail van vandaag.Wij hebben uw laatste opmerkingen genoteerd en bijgevoegd bij uw dossier die we vandaag hebben gerelanceerd naar uw ixina-Oudenaarde.Ze doen er alles aan om u zo spoedig te contacteren en danken u voor uw geduld.Met vriendelijke groeten,CarlosHet ixina Team

M. B.

Naar: IXINA BELGIUM

20/02/2022

Beste,Deze klacht is nog niet opgelost.Mvg,Marita Dierick

IXINA BELGIUM

Naar: M. B.

21/02/2022

Geachte Mevrouw Bierick,Hierbij bevestigen wij de goede ontvangst van uw mail van gisteren, waarvoor dank.Dit dossier is afgesloten bij de Klantendienst wegens tussenkomst van advocaat.Wij nodigen u uit om rechtstreeks contact op te nemen met de winkel, daar wij niet meer kunnen bemiddelen.Met vriendelijke groeten,CarlosHet ixina Team


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform