Terug

Inhouden vrijstelling

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

K. R.

Naar: Easy Life

26/05/2025

Op 13 januari kwam een huishoudhulp van Easy Life voor het eerst poetsen. Ze gebruikte AntiKalk op mijn douche en bad in blauwe hardsteen met alle gevolgen van dien. Het correcte product dat in de badkamerkast staat, bleef onaangeroerd. Omdat we de woning net hadden aangekocht en pas verhuisd waren, waren er foto's voorhanden die aantoonde dat de schade er niet was. Om een lang verhaal kort te houden, het duurde tot 24 april voor er eindelijk een expert gestuurd werd door de verzekeraar van Easy Life om de schade vast te stellen. Deze kende een schadevergoeding toe van 1400€, conform de offerte die ik op hun vraag liet opstellen. Bij uitbetaling hield het poetsbureau 375€ in als vrijstelling. Nochtans hoorde ik recent het volgende op de radio: "Er is wel één situatie waarin poetsbedrijven de franchise niet mogen doorrekenen, zegt Lien Meurisse van de Federale Overheidsdienst Economie. "En dat is die van de 'grove fout'. De wet zegt dat je als klant niet de dupe mag zijn van de schade die wordt veroorzaakt door de poetshulp. Heeft de poetshulp een grove fout begaan, dan is het verboden om de franchise aan te rekenen aan de klant." Het lijkt me duidelijk dat een poetshulp die een agressief product op natuursteen gebruikt een grove fout maakt. Het juiste product stond bovendien in de kast van de badkamer. Toch blijft Easy Life bij zijn standpunt. Kunnen jullie hierin iets betekenen? In bijlage voeg ik de verklaring van de poetshulp toe, mijn reactie hierop, pv van de verzekeraar, betaalbrief van de verzekeraar en de reactie van EasyLife. Vriendelijke groeten, Katharina Ruymen

Berichten (1)

Easy Life

Naar: K. R.

04/06/2025

Geachte, Wij verwijzen naar uw brief in verband met de klacht van mevrouw Katharina Ruymen waarbij schade zou zijn ontstaan aan natuursteenoppervlakken in de badkamer door het gebruik van een ontkalkingsproduct (Antikal) tijdens de prestaties van onze huishoudhulp. Na intern onderzoek bevestigen wij dat het product inderdaad is gebruikt, wat mogelijk tot schade heeft geleid aan het natuursteen. De betrokken huishoudhulp handelde echter in het kader van haar normale opdracht, zonder enige kwaad opzet of bewust roekeloze handeling. Er was dus geen sprake van een opzettelijke fout of van een grove fout zoals juridisch gedefinieerd. Zoals ook vermeld in onze algemene voorwaarden, dewelke integraal deel uitmaken van het contract met de klant, wordt in dergelijke gevallen de schade afgehandeld via onze aansprakelijkheidsverzekering, met inachtname van de contractueel bepaalde voorwaarden. De klant in kwestie heeft het schadebedrag inmiddels volledig ontvangen. Wat de gevraagde terugbetaling van de vrijstelling betreft, willen wij duidelijk stellen dat ons contract voorziet dat deze niet ten laste is van onze onderneming, tenzij in het uitzonderlijke geval van een grove fout, waarvoor hier geen sprake is. De handeling betrof een menselijke vergissing, zonder kwade wil of ernstige nalatigheid. Gezien het dossier reeds correct is afgehandeld, en er geen juridische of contractuele basis is om de vrijstelling alsnog te vergoeden, zullen wij het dossier niet heropenen, noch verdere stappen ondernemen in deze zaak. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u hierover verdere vragen hebben, dan staan wij uiteraard open voor overleg. Met propere groeten, Charis De Meyer Commercial Expert 033691022 charis.demeyer@easylifedc.be www.easylifedc.be Proud to be: Best Workplace

Bemiddeling door Testaankoop 05 juni 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform