Beste ik kreeg eind juni n jaarlijkse afrekening (niet van volledig jaar) waarbij er een opleg van 1060,04 € moest gebeuren, dit terwijl ik reeds maandelijks 120 € voorschot betaalde (in totaal 6 mnd). Ik ben alleenstaande, afhankelijk van invaliditeitsuitkering, en woon in een huurwoning, waarvan er 2 kamers (+/- 50 m2) verwarmd worden met electrische convectoren op nachttarief. Ik woon hier reeds 8 jaar, de toestellen zijn 2 jaar geleden volledig vernieuwd, ik heb geen andere extra toestellen in gebruik, maar toch zou mijn energieverbruik explosief zijn gestegen het laatste jaar, waardoor deze opleg. Ik betwistte dit eerst telefonisch er werd mij gemeld dat het verbruik ook voor hen onwaarschijnlijk hoog leek en dat ik via een electricien moest laten nagaan of er stroomverlies was op mijn toestellen, dan wel mogelijks een illegale aftapping. Ik deed dit, maar bovenstaande was niet aan de orde electricien meldde echter wel dat de meter stuk was (dit draaide door terwijl de electriciteit volledig was uitgeschakeld!). De meterkast was bovendien dermate oud, dat men nog met moeite de meters kon zien. Ik heb toen Fluvius gebeld, die zijn uiteindelijk op 20/7 langsgekomen (1 technicus en 1 persoon in opleiding). De man zei meteen dat mijn meter van het alleroudste type is en zowieso binnenkort aan vervanging toe was. Hij stelde eveneens vast dat de meter doorliep na uitschakeling stroom, en toonde zijn jonge collega dat als hij met n speciale pen tegen de magneet duwde, de meter zelfs even terugliep. De meter was dus stuk, en dit mogelijks reeds langere tijd...Hij heeft vervolgens de meterkast weggehaald en vervangen door 2 digitale meterkasten (dag en nacht). Hij zei ook dat vanzelfsprekend er een herberekening zou gebeuren.Ik kreeg inderdaad een herberekening op 10 augustus, echter voor n totaal van 71,07€ (verwaarloosbaar klein tgo de opleg van 1060,04€.Ik heb daarom op 24.08 per aangetekend schrijven de factuur van Luminus betwist, verwezen naar de grootte van mijn woonst, met copij van de constante aanrekeningen van vorige jaren (wat mijn gemiddeld verbruik op jaarbasis bewijst). Ik vroeg dan ook om een herberekening conform het gemiddeld voorgaand verbruik. Gisteren (16.9) kreeg ik n ingebrekestelling (daterend van 9 september briefdatum, zonder postafstempeldatum, waarbij verwezen wordt naar herinneringen dd 19.8 en 02.09 (waarvan ik de laatste beslist NIET ontvangen heb). Men doet ook alsof mijn aangetekend schrijven niet door hen ontvangen werd. Nu rekenen ze bovendien ingebrekestelling aan, en dreigen met een deurwaarder, ingangzetting incassoprocedure en opzegging van contract.Het is absoluut onaanvaardbaar dat ik zou moeten opdraaien voor extreem hoge electriciteitsaanrekening, veroorzaakt door een defecte meter (die doorliep zelfs als de stroom was uitgeschakeld), én zonder dat er bijkomend verbruik bij mij was. Tov vorige jaren, was de laatste winter zelfs erg mild (en dus lager verbruik) EN zijn de tarieven omlaag gegaan. Ik had dus MINDER verbruik en dus LAGERE factuur moeten hebben, ipv dergelijk onwaarschijnlijke opleg. Het is niet normaal dat ik voor n winter met verwarming in 2 ruimtes van totaal 50 m2, op 20°C, als alleenstaande, in 5 maanden tijd 9443 kWh nachtverbruik en 394+441 kWh dagverbruik zou hebben ! Kan u dit dossier aub dringend met hen opnemen ? Ik wil geen miserie met een deurwaarder. Ik ben ter goeder trouw. Luminus moet toegeven dat de defecte meter deze wantoestand creëerde. Ik kan onmogelijk dergelijk verbruik hebben gehad en ik kan mij dergelijke opleg ( te betalen VOOR 24.09) niet permitteren ! Graag bevestiging ontvangst door Test-Aankoop.