Terug

Inductiekookplaat

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

H. D.

Naar: VANDEN BORRE

20/02/2023

IngebrekestellingBeste,Wij zijn sinds 17 jaar gebruiker van een inductiekookplaat van Küppersbush en 8 jaar op het tweede verblijf van een AEG kookplaat. Met grote tevredenheid.Begin december 2022 hadden we een kortsluiting in de kookplaat van Küppersbush waardoor vervanging noodzakelijk was.Gezien de dringendheid hebben we niet internet afgezocht maar hebben we ons direct in de winkel van Vanden Borre Zemst laten adviseren. De verkoper raadde ons een type van AEG aan daar we tevreden waren op het tweede verblijf en hijzelf een identieke kookplaat had.Al snel werden we geconfronteerd met het probleem dat de rechterzijde van de kookplaat te weinig vermogen gaf en we hier niet op konden koken of braden. Ook werkten de twee rechtse kookplaten intermitterend zonder dat dit te zien was op de bediening. (Hierop wachten wij nog steeds op een antwoord) Wij hadden het vermoeden dat de plaat elektrisch niet goed aangesloten was.We hebben dan ook na een paar dagen contact opgenomen met Vanden Borre die een technieker langsstuurde. Die heeft dan één klem twee toeren moeten aandraaien. Voor hem probleem opgelost.Daar dit niet het geval was is er dan een technieker van AEG langsgeweest. Die heeft uitgelegd hoe de plaat werkt maar niets kunnen vaststellen. We moesten ons aanpassen aan de nieuwe situatie en meer geduld hebben. Maar met meer geduld kan men niet bakken of braden.Dan zijn we er zelf opgekomen dat onze gebruikelijke potten een bodemdiameter hebben van max. 190-200 mm en niet gedetecteerd worden door de tweede zone van de rechter kookplaat die pas begint vanaf 210mm. Hierdoor is maar een vermogen beschikbaar van normaal 1600W. Wat te weinig is om te koken en aan te braden.De tweede resp. derde zone gaat dan van 210-320 mm. Dat zijn dan erg grote potten die we niet hebben. Zelfs onze grote soeppot werkt maar op de kleinste zone.Hierdoor kan er maar echt gekookt worden op de linker zijde. Maar dan beperkt de vermogensregeling het vermogen tussen de twee kookplaten wat ook niet handig is.Ik heb de problemen die we hebben in verschillende mails uitvoerig uitgelegd en gedocumenteerd met een filmpje zowel aan Vanden Borre als AEG.Ik vind dat Vanden Borre in gebreke is gebleven met het verstrekken van de noodzakelijke informatie en met de engagementen in de Akte van vertrouwen.Op jullie de website staat letterlijk: Onze medewerkers begrijpen wat jij nodig hebt.Onze medewerkers hebben een passie voor elektro en een hart voor mensen. Ze luisteren naar wat je nodig hebt. En ze halen dat ene toestel dat jij nodig hebt zonder moeite uit ons assortiment.Men had ons hierop moeten wijzen. Hiervoor zijn we ook naar de fysieke winkel gegaan en niet besteld op internet waar men volgens de verkoper geen degelijke service moet verwachten.Maar het is duidelijk dat zowel de verkoper van Vanden Borre als de technieker van AEG hun producten niet terdege kennen om de koper correct te kunnen adviseren.Vanden Borre heeft ons ook aan het lijntje gehouden waardoor veel tijd verloren is gegaan. Men zegt het intern voor te leggen en ons terug te contacteren. We moeten gewoon wachten tot ze mij terugbellen. Maar dat antwoord komt er pas na aandringen en verschillende telefoontjes.Het toestel voldoet niet aan onze verwachtingen en we kunnen hierop niet koken en braden zoals het hoort. Op de hele rechterkant van het toestel kunnen we maar gebruik maken van twee kleine vermogens.Anders blijft ons niets anders over dan de huidige kookplaat tweedehands te verkopen en een nieuwe te kopen.Ik herhaal dan ook mijn voorstel dat Vanden Borre het toestel terugneemt en dat wij een nieuw toestel kopen mits eventuele opleg.Ik hoop hiermee nogmaals mijn zienswijze te hebben geformuleerd en hoop dat Vanden Borre op mijn constructief voorstel kan ingaan.Ik verwacht dan ook een definitief antwoord tegen eind februari 2023.

Berichten (1)

H. D.

Naar: VANDEN BORRE

07/03/2023

Bestelbon 027392185 van 26.11.22Factuur 284/10579-06.12.22Inductiekookplaat AEG, EKE 84445 FBIk wacht nog steeds op een antwoord en/ of reactie op mijn mail van 20/02/2023.Wij hebben sinds de plaatsing op 6 december 2022 problemen met het gebruik van de kookplaat. We hebben dat ook zéér snel gemeld. Zowel Vandenborre als AEG zijn langsgeweest maar hebben de problemen niet kunnen oplossen of een afdoend antwoord kunnen geven.De klacht is tweedelig: Wat betreft AEGDe inductiekookplaat werkt niet zoals aangegeven in de handleiding. De rechterzijde heeft 3 zones. Kookpotten men een voldoende grote bodemdiameter van 215 mm worden niet gedetecteerd. Volgens AEG kan dit te maken hebben met de metalen plaat die in de bodem zit mogelijk kleiner is. Ik heb dit getest met een beetje bloem op de bodem zoals AEG mij heeft aangegeven. De volledige bodem kleurt. Dus is de bodem conform.We hebben allemaal kwalitatieve kookpotten. Wat kan men meer doen?Wat betreft VandenborreOp internet heb ik volgend advies gevonden:Kijk eerst naar de diameter van je kookpotten en pannen en kies dan een inductiekookplaat waarbij de diameter van de inductoren best overeenstemd met je meest gebruikte kookgerei.Waarom heeft de verkoper ons hierop niet attent gemaakt? Wij hebben ons, gezien de dringendheid, volledig laten leiden door het advies van de verkoper.Ik vind dat de verkoper en dus Vandenborre in gebreke is gebleken en wij hierdoor een miskoop hebben gedaan.De rechterzijde van de kookplaat is voorzien voor potten met een grote bodemdiameter en/of grote potdiameter.Vermis dit voor ons rechts niet werkt moeten we die op de linkerzijde gebruiken. Omwille van de grote bovenranddiameter of vermogen (wok met kleine bodemdiameter vraagt hoog vermogen dat er rechts niet is) is er geen plaats voor een tweede pot aan de linkerzijde)In bijlage foto’s van al onze potten welke problemen ondervinden.We hebben de aankoop gedaan bij Vandenborre en het is aan hun om dit probleem op te lossen.Ik herhaal dan ook mijn constructief voorstel dat Vanden Borre het toestel terugneemt en dat wij een nieuw toestel kopen mits eventuele opleg.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform