Terug

Inductie kookplaat met werkbladdampkap na 1 jaar reeds vol krassen!

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. C.

Naar: Novy

27/01/2021

Beste,Via onze keuken leverancier lieten wij in september 2019 een Inductie kookplaat plaatsen met werkblad dampkap. (Type Novy 1811)Wij gebruiken deze kookplaat op een zeer normale en voorzichtige manier. Wij hadden reeds een Smeg inductie kookplaat waar we nooit problemen mee hebben gehad. (bovendien een pak goedkoper)Vanwege de naambekendheid dachten wij bij Novy aan het juiste adres te zijn voor onze nieuwe inductie kookplaat met geintegreerde dampkap.Helaas kwamen er al snel de eerste krassen op de kookplaat. Wij dachten spijtig maar enkele krasjes daar is niets aan te doen. Helaas bleef het niet bij enkele krasjes en staat de de kookplaat ondertussen reeds vol met lichte krassen en slaat zelfs al wit uit.Ook de touch bediening werkt bovendien zeer slecht en reageert pas na meerdere keren duwen .Voor een kookplaat van maar liefst 3298euro hadden wij toch verwacht dat deze wat langer mooi zou blijven en beter functioneren.Daarom gingen wij uit van een productie fout in het glas.Het kon toch niet zijn dat een kookplaat van deze prijsklasse zo een slechte kwaliteit glas zou hebben. De enige uitleg die we van Novy ontvingen is dat wij de kookplaat foutief hebben gebruikt en onze potten te veel verschuiven.Dit louter op basis van de door ons bezorgde foto'sZonder ook maar even de moeite te doen om onze kookplaat verder te bekijken.Er is ons een grill plaat aangeboden ter compensatie als we zelf een nieuw glas bekostigen of een korting van 30% op de aankoop van een nieuw glas. Uiteraard is dit voor ons niet voldoende rekening houdend met de aankoopprijs die wij betaalden.

Berichten (4)

Novy

Naar: J. C.

12/02/2021

Geacht heer Casier,Beste Jonah,Bedankt alvast uw gedetailleerde omschrijving en bijhorende foto's waardoor we de situatie beter kunnen inschatten.Wat de krassen in de kookplaat betreft klopt de stelling van mijn ervaren collega's van dienst na verkoop volledig.Het glas van onze inductiekookplaten bestaat uit gehard vitrokeramisch glas. Dit heeft een hard oppervlak, maar bij gebruik (vooral schuiven) met andere 'harde' materialen (bijvoorbeeld zand onder de bodem van de pot) zullen er onvermijdelijk krassen ontstaan op het oppervlak.Dit is niet eigen aan Novy, dit is van toepassing bij de verschillende types van vitrokeramisch glas die vandaag op de markt beschikbaar zijn.Om dit te beperken adviseren wij volgende handelingen:Controleer de pannen en kookvormen op ruwe bodems (kan zelfs veroorzaakt worden door potten in elkaar te stapelen in de keukenkasten) deze kunnen ook zorgen voor krassen in het glas van de kookplaat.Gebruik de kookplaat niet als plaats om iets neer te zetten of als werkvlak en wees voorzichtig met het morsen van zout, suiker of bijvoorbeeld zand van gewassen groenten. In dergelijke gevallen, moeten ze verwijderd worden met een zachte doek om krassen te vermijden.Wij raden altijd aan om tijdens het koken niet met de potten of pannen te glijden maar deze op te heffen om bijvoorbeeld te verplaatsen.Eénmaal krassen ontstaan in het gehard glas, dan kunnen deze helaas niet verwijderd worden.Wat betreft het 2e punt over de 'witte' laag, dat is te evalueren, maar daar kan waarschijnlijk wel iets aan gedaan worden.Deze doffe laag is waarschijnlijk het resultaat van het afgeven van de bodem van de potten die gebruikt worden tijdens het koken.We hebben dit reeds ervaren bij gebruik van potten met een aluminium bodem. Na verloop van tijd kan het gebeuren dat een laagje aluminium op het glas achterblijft.Daarnaast is het ook mogelijk dat deze doffe laag het gevolg is van het overkoken van voedsel of water die door de warmte van de bodem van de pot voor een stuk inbrandt op het bovenste oppervlak van het glas.Zoals gezegd lijkt het mogelijk om deze afzetlaag terug tot een minimum te gaan reduceren, door gebruik te maken van een glasschraper voor vitrokeramisch glas.Deze tool was zelfs onontbeerlijk bij de traditionele vitrokeramische kookplaten waar door de hoge temperatuur onder het glas ook etensresten konden inbranden op het glas.Zoals ik kan zien bent u ook van de omgeving van Kortrijk waar ook ons bedrijf is gevestigd.Indien u hiervoor openstaat willen wij graag met een monteur eens langskomen om te evalueren of deze doffe laag op de kookplaat verwijderd kan worden.Met vriendelijke groeten,Ignace Soete Product managerIgnaceSoeteProductManagerHobsDowndraftsNovyNV'‘Noordlaan6,B'‘8520KuurneM:+32(0)490422460-T:+32(0)56365143-+32(0)56365100'‘ignace.soete@novy.benovy.be

J. C.

Naar: Novy

10/03/2021

Beste,Aangezien er blijkbaar geen schot in de zaak komt en jullie blijven volhouden dat de fout volledig bij ons ligt heb ik geen zin om hier nog meer tijd in te steken.Het voorstel van een korting op een nieuw glas zou ik met tegenzin willen aanvaarden. Op voorwaarde dat we kunnen overeen komen dat we de plaatsing van het glas nog een jaar of 4 kunnen uitstellen en de korting dus ook tot dan telt. Dan is het glas toch al een jaar of 6 oud en is de investering voor ons ook al meer aanvaardbaar.Momenteel willen we eerst nog in enkele andere dingen investeren en niet meteen al opnieuw in onze splinter nieuwe keuken. Hopelijk bekijken jullie toch ook eens goed de kwaliteit van jullie materiaal zo dat in de toekomst jullie kookplaten toch wat langer mooi blijven.Ik wil nog even mee geven dat wij al met verschillende mensen in contact zijn gekomen die een novy kookplaat hebben en bij velen doet er juist het zelfde probleem voor. Jammer van het geld dat we er aan hebben gegeven.Mvg Casier Jonah

J. C.

Naar: Novy

27/03/2021

Beste,Graag een antwoord op mijn vorige mail.Het is ondertussen bovendien wel ook al gebleken dat onze kookplaat helaas geen te beste koop is..Zoals jullie waarschijnlijk wel weten heeft de inductie plaat het vorig weekend plots begeven.Voor een inductieplaat van een goed jaar oud vind ik dit toch zeer zorgwekkend.We hebben 6 dagen moeten koken op 2 kookzones voor er iemand langs kwam voor de herstelling wat echt niet praktisch is. We vragen ons dan ook af wat het volgende zal zijn.Garantie is 5 jaar gelukkig want ik heb het gevoel dat we deze nog vaak zullen nodig hebben. We zouden dan ook nog steeds liefst vanal het toestel retour geven en ons geld terug krijgen.Gelieve dit toch nog eens serieus in overweging te nemen.Dit lijkt mij toch nog steeds de beste oplossing voor iedereen dan kunnen we deze zaak afsluiten en moeten we in de toekomst ook geen verdere stappen meer onder nemen.

Novy

Naar: J. C.

14/04/2021

DATA NOT AVAILABLE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform