Terug

Incompetentie Importkosten berekening

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. B.

Naar: bpost

20/01/2023

Beste, ik bestelde een item op de bekende online shop Etsy. Volgens de (import) regels zijn er geen importkosten als het product besteld is op een online shop (zoals Etsy) en als het IOSS nummer is doorgegeven. De afzender heeft het IOSS nummer op het pakket gezet op de zijkant. 1. Op 10/01/2023 deed ik een aanvraag voor een herziening.2. Na 18/01/2023 nog steeds GEEN antwoord van jullie dus stuur ik proactief nog een email dat het IOSS nummer op de zijkant van het pakket staat.3. Eindelijk antwoord van bpost: IOSS nummer staat niet op de enige foto die ze hebben (de voorkant) dus blijven ze me generieke informatie sturen.4. Ik vraag of ze me foto's van de ZIJKANT van het pakket kunnen sturen want daar staat het IOSS nummer op.5. Bpost blijft zeggen dat er geen IOSS nummer is en ze tonen me geen foto's van de zijkant van het pakket en dat ik dus importkosten moet betalen.Het IOSS nummer staat er degelijk op maar bpost is extreem incompetent en wilt geen foto's van mijn pakket tonen. Gelieve een bewijs te leveren van de zijkanten van mijn pakket (met IOSS nummer) en mijn pakket door te laten.Bedankt.

Berichten (3)

bpost

Naar: T. B.

20/01/2023

REf 1-46634339201Geachte klant,Als antwoord op uw klacht kan ik u het vogende meedelen:Een IOSS webshop is verplicht om zijn IOSS-nummer digitaal door te sturen. Via dit nummer zal de douane de nodige informatie over je zending automatisch uitlezen. Indien dit nummer niet is doorgegeven of niet geldig is, dan is de inklaringsdienst van bpost verplicht om btw en douaneformaliteiten aan te rekenen aan de ontvanger. (Het volstaat niet om het IOSS-nummer te noteren op de verpakking of om het achteraf te communiceren.)Zie ook s:www.bpost.be/nl/faq/ik-heb-al-btw-de-webshop-betaald-nu-moet-ik-dit-nog-eens-betalen-hoe-kan-dat[THREAD ID:1-LF8YNEM]Ik begrijp uw ontgoocheling daarover maar bpost is om de hierboven vermelde reden verplicht de zending met kosten in te klaren.Dit is dus in geen enkel geval te wijten aan een eventuele incompetentie van bpost.Met vriendelijke groeten,Philippe

T. B.

Naar: bpost

20/01/2023

Philippe,Weer met die generieke informatie? Heeft u niet gelezen dat ik weet dat een online shop zijn IOSS nummer moet doorgeven. Had ik niet gezegd dat de afzender het IOSS nummer op het pakket heeft meegegeven? En u bent niet correct. In de bijlage heb ik bewijs van de manager op jullie departement Kris Verreth dat er twee mogelijkheden zijn om het IOSS nummer door te geven:1. digitaal2. op het pakketJullie zijn extreem incompetent. En zelfs bij deze klacht luisteren jullie niet naar mij of hebben jullie geen enkele interesse om de klant te helpen.En moest het nog niet duidelijk zijn dat jullie continu onnozele informatie aan mij doorgeven: zie bijlage dat jullie eindelijk mijn pakket hebben bekeken en het IOSS nummer hebben gezien. En voor u, Philippe, ook bewijs dat ik geen importkosten moet betalen. Misschien kan u hiervan leren en correct advies geven wanneer u de volgende keer een klacht afhandeld.

T. B.

Naar: bpost

26/01/2023

Geen antwoord Philippe? Zelfs geen excuses voor hoe jullie zich gedragen tegenover klanten? Dit spreekt alleen maar in jullie nadeel. Blij dat mijn pakketje uiteindelijk is aangekomen na een lang gevecht met bpost. En geen importkosten moeten betalen zoals het hoort!


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform