GoedemiddagIk schrijf deze klacht in naam van mijn moeder, die klant is bij Luminus. Op voorstel van de energieleverancier werd een maandelijks voorschot van 200 euro (gas en elektriciteit) voorgesteld, voor 2 personen. Ondertussen kreeg mijn moeder de eindafrekening voor de periode tussen 31/08/2022 en 03/04/2023: 6445,34 euro. Dat leek ons abnormaal hoog. Mijn moeder werd ook gecontacteerd door de klantendienst/call center van Luminus met de vraag of ze een afbetalingsplan wilde. Ze vroeg wat meer uitleg waarom 1) de eindafrekening zo hoog ligt en 2) waarom er nooit een voorschotswijziging is geweest (of op zich een voorstel). De klantendienstmedewerker toverde toen met enkele cijfers, die mijn moeder niet begreep of niet kon plaatsen in de context. Sterker nog, de klantendienstmedewerker gaf mijn moeder het gevoel dat het eigenlijk gewoon haar schuld is dat de eindafrekening zo hoog is. Ik heb even het een en het ander opgezocht en denk dat het gaat over de prijs per kWh (de medewerker sprak over 80 in september vs 25 nu). Vermoedelijk zijn dat prijzen. Mijn moeder sloot in september een vast contract af, waar Luminus stilzwijgend haar mond over hield (misschien niet illegaal, maar behoorlijk immoreel en verre van ethisch). Bovendien werd er een 'nieuw' voorstel van voorschot gedaan: opnieuw 200 euro per maand. Waarom wordt dit gedaan? Aangezien mijn moeder nu een eindafrekening van 6.500 euro heeft? Dit is in mijn ogen totaal absurd en neigt naar oplichting en bedrof.Ik heb ook even de oefening gemaakt en het huidige verbruik op de afrekening ingegeven op de website van Luminus, zogezegd als nieuwe klant. Daarnaast heb ik (omdat het niet om een volledig jaar gaat), dit verbruik doorgetrokken over 12 maanden (wat niet volledig correct is, gezien het hier om wintermaanden gaat). Als nieuwe klant bij Luminus zou ik in deze laatste situatie dan op jaarbasis +- 4.600 euro betalen. Dat is bijna de helft van de eindafrekening (van iets meer dan een half jaar). Kan dit zomaar?Is deze factuur legaal?Moet Luminus haar klanten beter inlichten?