Terug

Ikea keuken 7 maanden na geplande installatiedatum nog altijd niet af

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

R. D.

Naar: IKEA BELGIUM

25/05/2025

(Zie pdf in bijlage voor deftige opmaak) Samenvatting van de klacht betreffende de IKEA-keukeninstallatie De klager uit onvrede over een IKEA-keukeninstallatie die, zeven maanden na de geplande startdatum van 4 november 2024, op 25 mei 2025 nog steeds niet is voltooid. De gehele ervaring wordt als een "ramp" omschreven. Chronologie van de problemen: Eerste levering (4 november 2024): Ondanks herhaalde bevestigingen dat alles compleet zou zijn, ontbrak een pakket (o.a. koelkast). Een ongeplande tweede levering later die dag kwam zonder de noodzakelijke lift, waardoor de goederen weer werden meegenomen. Na urenlang telefonisch contact werd een dag voor de installatie alsnog een tweede levering van de koelkast geregeld. Eerste installatiepoging: De spatwand bleek beschadigd en werd niet geïnstalleerd. Er werd geen contact opgenomen zoals beloofd, wat leidde tot meer uren aan de telefoon voor de klager. Derde levering (14 januari 2025): Een nieuwe spatwand werd geleverd, maar wederom zonder lift. De transporteurs lieten de klager anderhalf uur wachten in de gang en waren onbeleefd, aandringend op aftekenen voordat de goederen in het appartement waren. De lift bleek op het laatste moment gebeld te zijn. Bij inspectie van spatwand door installateurs die voor 2e maal langs komen bleek ook deze spatwand beschadigd, waardoor de installatie opnieuw niet doorging. Communicatie en genegeerde verzoeken: De klager stuurde op 14 januari 2025 een boze e-mail naar IKEA Gent, waarin werd aangegeven geen verdere leveringen meer te willen en een alternatieve oplossing (zelf betegelen van de wand met vergoeding) werd voorgesteld, evenals een passende compensatie voor de extra verlofdagen. Deze e-mail werd volledig genegeerd. Ongevraagde vierde levering (21 maart 2025 gepland): Op 24 februari 2025 ontving de klager "plots" een mail van customer.support.be@ikea.com met een nieuwe leveringsdatum van 21 maart 2025, zonder overleg. Meerdere telefoongesprekken volgden, waarbij telkens bleek dat de order "in wacht" stond wegens een onterecht vermeend betalingsprobleem, ondanks dat de keuken al in november 2024 was betaald. Uiteindelijk werd de datum verplaatst naar 17 april. Er is gevraagd dat er 3dubbel gecontroleerd wordt of er wel degelijk een lift voorzien is, en dat de levering in orde is. Men bevestigd … alles in orde… levering 17 april. Vierde leveringspoging (17 april 2025): De klager nam opnieuw verlof, maar niemand verscheen. Na lange wachttijden aan de telefoon wordt de klager on hold gezet, maar er komt niemand terug. Na 15 minuten on hold heeft de klager neergelegd en opnieuw ingebeld. Tijdens uitleg wordt de verbinding gewoon verbroken…. 3e keer teruggebeld (telkens in wacht …). Helpdesk medewerker zegt “de order staat nog in wacht wegens een betalingskwestie”. Dit gebeurde allemaal nadat de klager uitdrukkelijk had gevraagd om geen nieuwe leveringen meer te doen omdat de ervaring leert dat er toch altijd iets fout gaat. Eisen en gewenste oplossing: De klager eist twee zaken: Afronding van de keuken: Ofwel installeert IKEA de reeds aanwezige spatwand, ondanks een kleine schram die volgens de klager achter de siliconen zal vallen (IKEA heeft hier foto's van). Ofwel laat de klager de wand zelf betegelen, waarbij IKEA (een deel van) de factuur betaalt. Sowieso moeten de installateurs nog de plinten plaatsen, de wasbak aansluiten en de vuilbakjes installeren. Er wordt geen nieuwe levering met lift en parking inname meer geaccepteerd, gezien de eerdere mislukkingen en het ongemak. Compensatie voor opgelopen schade: Een billijke vergoeding voor de extra verlofdagen (geen IKEA-bonnen van €50/dag). Compensatie voor de misgelopen huurinkomsten. De klager zal voorlopig in totaal 7 verlofdagen moeten opnemen in plaats van de verwachte 2. Als zelfstandige kost elke verlofdag aanzienlijk meer dan de €50 IKEA-bonnen die in het vooruitzicht werden gesteld (en niet geleverd). De klager schat het reële verlies per dag op €350, wat neerkomt op €1750 voor de 5 extra verlofdagen. Bovendien was het appartement vanaf december 2024 verhuurklaar, afgezien van de keuken. Met een geschatte huurprijs van €650 + €50 syndicosten, heeft de klager sinds 1 januari 2025 (dan laat ik december nog vallen €3500 (5 maanden) aan potentiële huurinkomsten misgelopen. De totale financiële schade bedraagt tot op heden €5250, bijna de volledige waarde van de keuken. Dit bedrag loopt nog op zolang de keuken niet af is. De klager benadrukt dat hij geen genoegen neemt met €250 aan IKEA-bonnen. De klager vindt de situatie onredelijk en verwacht een concreet voorstel van IKEA. Deze communciatie is ook verstuurd naar customer.support.be@ikea.com

Bemiddeling door Testaankoop 06 juni 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform