Terug

Het mislopen van de Vlaamse premie voor thuisbatterij door onbrekende en tegenstrijdige informatie.

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

B. C.

Naar: FLUVIUS

28/12/2021

Hieronder kan u alle feiten en mijn vragen terugvinden.30/09/2021Plaatsing zonnepanelen/ thuisbatterij, door IZEN27/10/2021Keuring installatie zonnepanelen, door BTV.+Ontvangst keuringsverslag, door BTV29/10/2021Ontvangst stappenplan aanvraag premie thuisbatterij.? Geen vermelding dat aanvraag digitale meter voor 15/11 moest ingediend zijn.Ontvangst ‘Verklaring op eer van de installateur in het kader van de aanvraag van een premie voor de installatie van een thuisbatterij vanaf 1 april 2021’ door IZEN.01/11/2021Bevestiging dat mijn opslagsysteem is aangemeld, door Fluvius.? Geen vermelding dat aanvraag digitale meter voor 15/11 moest ingediend zijn.19/11/2021Bevestiging dat mijn zonnepanelen zijn aangemeld, door Fluvius.? Geen vermelding dat aanvraag digitale meter voor 15/11 moest ingediend zijn.Integendeel! Er staat in de mail “Indien je nog geen digitale meter hebt, komen wij deze gratis bij je plaatsen. Wij zullen je contacteren om een afspraak te maken voor de plaatsingervan.”Ook stap 5, op de website van Fluvius (https://www.fluvius.be/nl/thema/premies/premies-voor-huishoudelijke-klanten/premie-zonnepanelen) staat de Fluvius contact met ons opneemt voor het plaatsen van een digitale meter.Sinds tweede helft november kon ik geen aanvragen indienen (via mijnpostcode.fluvius.behttps://mijnpostcode.fluvius.be/?lang=nl&ampapplicatie=Aansluiting-aanvragen) en geraakte ik niet meer in mijn dossier op de website van Fluvius.Er werd, door Fluvius, aangegeven dat ze aan het omschakelen waren naar een nieuw systeem.27/12/2021Via website energiesparen.be las ik ‘Fluvius garandeert dat aanvragen vóór 15 november 2021 nog in 2021 een digitale meter zullen ontvangen. Het risico bestaat immers dat Fluvius volgens haar planning uw digitale meter niet meer tijdig kan plaatsen, waardoor u pas in 2022 de premie voor de thuisbatterij kunt aanvragen. In 2022 bedraagt de premie maximaal 1725 euro incl. BTW, terwijl dat in 2021 maximaal 2550 euro is.Aanvraag ingediend, bij Fluvius via ‘mijn dossier’, voor een digitale meter.+Ontvangst bevestiging aanvraag ingediend en offerte voor digitale meter, door Fluvius.Hierna nam ik contact op met Fluvius omdat ik vond dat ik onvoldoende en foutief werd geïnformeerd waardoor ik nu een financiële tegemoetkoming misloop.Medewerker van Fluvius bevestigde i) dat de Vlaamse overheid enkel een premie uitreikt indien de aanvraag volledig is en dat dit enkel kan indien er een digitale meter in gebruik isii) dat de informatie op de website van Fluvius, energiesparen.be en de ontvangen mails tegenstrijdig zijn.Medewerker van Fluvius raadde me ook aan om al een afspraak te maken voor het plaatsen van de digitale meter.Maar ook hier verloopt dit niet van een leien dakje. Hiervan heb ik een filmpje van gemaakt maar hieronder leg ik e.e.a. uit.Via een kalender kreeg ik vrije dagen te zien. Bij het selecteren van een, niet doorstreepte, vrije dag en na ‘kijken of deze datum beschikbaar is’, kreeg ik steeds hetzelfde antwoord, nl ‘Voor de gekozen datum zijn onze medewerkers helaas niet beschikbaar. Kies een andere datum’.Ik heb geprobeerd tot begin maart maar vond geen vrij moment.Tijdens het doorlopen van de procedure bij IZEN werd ons nooit expliciet meegedeeld dat wij DIT jaar een digitale meter moesten aanvragen om recht te hebben op de Vlaamse premie voor een thuisbatterij. Integendeel, er werd ons altijd meegedeeld dat we 6 maanden de tijd hadden om alleprocedures betreffende de premies aan te doorlopen. Wij hebben onze 6 maanden niet gekregen waardoor er een ongelijkheid is t.o.v. andere burgers die een thuisbatterij hebben laten plaatsen.Eind oktober ontvingen wij een conform keuringsverslag. Enkel na dit verslag konden wij van start gaan met alle aanvragen.Zoals jullie kunnen lezen hebben wij er geen gras over laten groeien en zijn we direct gestart met hetaanmelden van ons thuisbatterij en nadien van de zonnepanelen.Door miscommunicatie en de (gedeeltelijke) update van ‘een’ systeem bij Fluvius lopen wij eenaanzienlijk deel van de premie kwijt.Krijgen alle burgers zo weinig tijd?Wanneer werd er beslist dat alle aanvragen voor een digitale meter vóór 15 november moesten ingediend zijn bij Fluvius en geplaatst moesten zijn voor eind 2021?Wij hebben hier nooit communicatie over ontvangen, zelfs ondanks dat VEKA (Vlaamse Energie en Klimaatagentschap), en m.i. dus ook de Vlaamse overheid, wist dat wij beschikken over een thuisbatterij (zie 29/10/2021).Integendeel. Wij ontvingen, op twee weken tijd, tegenstrijdige informatie (zie 01/11 en 19/11). Ookop de website van energiesparen.be werd, eind oktober, nergens aangegeven dat we een aanvraag voor een digitale meter voor 15 november moesten indienen.

Berichten (2)

FLUVIUS

Naar: B. C.

03/01/2022

Beste,Deze klacht is reeds in behandeling door de achterliggende diensten met ref 1000183047.Zolang deze procedure lopend is kunnen wij geen ander dossier opstarten.Indien klant niet akkoord gaat met antwoord op lopende klacht kan hij nog altijd terug contact opnemen met de klachtencommissie.Dit kan rechtstreeks viafluvius-klachtencommissie@fluvius.be of terug via test-aankoop.Met vriendelijke groeten,Luc BoensDirectie KlantendienstKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Mellefluvius-Klachtencommissie @fluvius.bewww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer

B. C.

Naar: FLUVIUS

31/01/2022

GeachteTot op heden hebben wij nog geen antwoord ontvangen.Kan u me stand van zaken geven betreffende mijn dossier?Alvast bedankt.Met vriendelijke groetenBianca


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform