Beste,
Ik kocht voor mijn ouders (bejaarde mensen) in 2021 een laptop (
HP 14s-dq2022nb Azerty) voor 496 euro. Mijn ouders gebruiken die enkel voor internetbankieren, mails versturen, nieuws lezen, online puzzels maken,… Kortom eenvoudig simpel gebruik.
Net voor dat ze deze laptop 2 jaar in gebruik hadden, viel die volledig uit. Hij werd teruggestuurd en hersteld want het gebeurde net binnen de garantieperiode. Het moederbord ging stuk en moest vervangen worden. Nu, nog geen jaar later, valt deze laptop opnieuw compleet uit. Nu blijkt het moederbord alweer opnieuw stuk en dient vervangen te worden. Aangezien het moederbord als het ware de essentie is van een computer, gaat dus een nieuwe computer binnen de twee jaar stuk en na herstelling (nieuw moederbord) al opnieuw stuk binnen het jaar. Dat lijkt mij echt niet te kloppen want nu zouden mijn ouders de herstelling zelf moeten betalen want de garantieperiode is voorbij. En de herstellingskost ligt hoger dan de aankoopprijs. Dit is absurd, vind ik. Het is duidelijk een probleem bij de productie van HP. En geen probleem van foutief of zwaar gebruik van de laptop. Dus het kan niet correct zijn dat mijn ouders als consument hiervan de dupe zijn, toch? Ik durf ook in vraag stellen hoe grondig die eerste herstelling eigenlijk was als het moederbord het binnen het jaar al opnieuw begeeft. Is er wel echt een nieuw moederbord gestoken of is de laptop slechts opgelapt goed wetende dat dit zou gebeuren en mijn ouders alsnog voor grote kosten zouden komen staan?
Coolblue verwees mij zelf door naar een instantie rond consumentenrechten op mijn vraag of ik hierover bij Coolblue dan een klacht kan indienen.
Kan test-aankoop hierin iets betekenen?