Terug

herhaalde vervanging van boiler omw. van zelfde storing van boiler - geen recht op garantie?

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. T.

Naar: Ariston

02/03/2022

Op 23 mei 2017, kochten wij een Ariston warmptepompboiler aan van het type Nuos Plus 250l. Na een jaar, in 2018, kregen we een foutmelding op het toestel waarbij het moederbord beschadigd was. Dit werd onder garantie vervangen.Een jaar later 18/07/2019, kreeg het toestel opnieuw een foutmelding. Code 21, d.w.z. dat er een lekkage is, en er koelmiddel ontbreekt. Het toestel diende vervangen te worden, nogmaals onder garantie, omdat deze foutmelding niet normaal was op zo’n jong toestel.Het nieuwe toestel werkte, naar ons believen, naar behoren. Tot 26 januari 2021 we weer dezelfde foutmelding kregen, dat er koelmiddel ontbrak. Bij nazicht echter door de technieker van jullie diensten, bleek dat er bovendien een fout was bij 2 aluminium buizen/geleidingen binnen in het toestel. Deze waren gekneusd/gekromd, maar hierdoor zou het toestel nooit optimaal gewerkt hebben. Het toestel was mogelijk gevallen tijdens de fabricage of het transport, daar het om een fabricagefout ging, werd het toestel wederom vervangen. Dit zorgde ervoor dat we een derde toestel in gebruik namen op 9 februari 2021, nu net een jaar en een maand geleden.We hoopten dat we nu toch meer geluk met onze warmtepompboiler hadden, maar niets is minder waar want op 24 februari ’s avonds kregen we opnieuw dezelfde foutmelding. Bijzonder frappant, want jullie stellen toch volgens jullie site, en we citeren hetgeen we op jullie website www.ariston.com kunnen vinden, dat jullie een toestel garanderen dat niet alleen de beste prestaties in zijn categorie kan bieden, niet alleen 100% getest en goedgekeurd werd voor het geleverd wordt aan een klant, maar eveneens 100% gemaakt is om lang mee te gaan. Sorry maar elk van deze drie garanties geven ons een bedenkelijke blik. Want hoe kan het anders dat we nu aan mijn 4de toestel toe zijn binnen net geen 5 jaar. Dat is een toestel om het jaar en een paar maanden. Dit lijkt ons geen kwalitatief, duurzaam toestel, waarop zelfs vaak fabricagefouten zitten. Gaat het hier om een gebrek aan kwaliteit of om een gebrek aan kwaliteitscontrole? Tot overmaat van teleurstelling alom, blijkt na een telefonisch contact met de vertegenwoordiger (Kurt Craen) dat er geen garantie meer mogelijk is. We krijgen eerder een, op het arrogante af, boodschap dat we al chance hebben dat de andere keren het toestel onder garantie vervangen werd. Geen begrip voor de situatie, geen luisterend oor, geen dialoog om tot oplossingen te komen. Nee, zelfs geen kans om ons verhaal te doen. Ah ja, we krijgen 25% korting op de aankoop van een nieuw toestel, hallo? En het grappige hieraan is, dat jullie eigen techniekers, zeggen dat dit ongehoord is, gezien de aard van de fouten in het verleden als ook nu. (namen bij ons bekend) Dan maar een telefoon naar Test Aankoop die me toch het één en ander konden verduidelijken. Zij stellen dat we toch wel wat rechten hebben: - er een wettelijke garantieregeling is (volgens de wet van consumentenbescherming) van 2 jaar op elk toestel. Deze garantie begint te tellen vanaf het moment dat het toestel aanwezig is en gebruiksklaar. In ons geval loopt dit dus vanaf 9 februari 2021. - dat het duidelijk is dat de werking van het toestel niet conform de belofte is die jullie doen aan jullie klanten-to be op het moment van de aankoop want anders zou het zoals enig andere boiler van eender welk merk zeker 10-15 jaar moeten werken. Denk maar aan kwaliteit, duurzaamheid, … Hierbij kan de fabrikant een verlengde waarborg geven.- er een vaststelling werd gedaan door de technieker van jullie diensten op dd 28/2/22 dat het niet gaat om een fout komende van de klant of van gewone slijtage, maar om een fout die gemaakt werd tijdens de fabricage/ controle van het toestel en de fout dus te wijten is aan de firma Ariston zelf. Men stelde zelfs de optie om een onafhankelijke technieker aan te stellen die kan aantonen dat indien de schade niet aan de klant ligt, en we kunnen aantonen dat de schade reeds gradueel aanwezig was, we eveneens recht hebben op verlengde garantie. (volgens de consumentenwet ter bescherming van de cliënt) Mogen we jullie er ook op wijzen dat alle voorgaande vervangingen niet dienden te gebeuren omwille van slijtage of fouten ontstaan door ons toedoen, maar dat het hierbij steeds ging om fabricagefouten? Ten slotte moeten we ook nog vaststellen, dat ondanks de herhaalde telefoontjes en beloftes, het onmogelijk blijkt de werkbon van de laatste interventie, dd28/2/2022, in ons bezit te krijgen en we aldus blijven wachten op deze werkbon, waarop duidelijk staat dat de nodige gas in het toestel ontbreekt die een optimale werking beoogt? Als bijlage sturen we jullie daarom de werkbonnen van beide omruilingen (2019 en 2021) van het toestel toe. De laatste interventie hebben we (zie boven) niet in ons bezit. Op die manier kan u zien dat we geen leugens verkondigen. We zouden dan ook graag van jullie zo spoedig mogelijk een kosteloze omruiling van ons toestel wensen, zo niet zal ik genoodzaakt zijn verdere stappen te ondernemen. Een kopie werd eveneens verstuurd naar de handelaar waar het toestel destijds werd aangekocht.Met vriendelijke groeten, ET

Berichten (2)

Ariston

Naar: E. T.

02/03/2022

Dit is een automatisch gegenereerd bericht waarop u niet hoeft te antwoorden.Beste Klant,Wij bevestigen goede ontvangst van uw mail waarvoor dank.Op dit moment helpen we meer klanten dan normaal, daarom kan het wat langer duren.Het team doet er alles aan om u zo snel mogelijk antwoord te geven.Alvast onze excuses mocht het langer duren dan u gewend bent bij Elco.Met vriendelijke groeten,Klantenservice Elco*********************************************************************************Ceci est un message généré automatiquement auquel vous ne devez pas répondre.Cher Client,Nous accusons réception de votre courrier et vous en remercions.Nous servons actuellement plus de clients que d'habitude, ce qui peut prendre un peu plus de temps.L'équipe fait tout son possible pour vous répondre dans les meilleurs délais.Nous nous en excusons si cela prend plus de temps dont vous êtes habitué avec Elco.Cordialement,Service clientèle Elco

Ariston

Naar: E. T.

17/03/2022

Beste,Hebben jullie toevallig een gsm nummer van de klant?Met vriendelijke groeten,Malory Verslype


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform