Terug

Groenestroomcertificaten Zonnepanelen installatie PVZ 005377

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. P.

Naar: FLUVIUS

05/02/2025

Beste Bij deze wil ik nogmaals klacht ik indienen tegen Fluvius omwille van de onvolledige communicatie. Omdat er 2 zonnepanelen een glasbreuk vertoonden (door hagelinslag?) wilde ik deze laten vervangen. Op dat moment was er nog geen verlies van opbrengst. De plaats van de inslagen waren lichtjes verkleurd (door waterinsijpeling?). Om erger te voorkomen wilde ik deze 2 panelen laten vervangen. Gezien de leeftijd, afmetingen en vermogen was het onmogelijk om deze panelen 1 op 1 te vervangen. Er is geen aangifte gedaan bij de verzekering voor glasbreuk. Voorstel door installateur om volledig nieuwe panelen te plaatsen met +/- hetzelfde vermogen. Bij navraag bij Fluvius was dit geen enkel probleem en ook de groenestroomceritificaten zouden behouden blijven. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en is dit dossier nog niet in orde. Telkens er op een vraag van Fluvius is geantwoord kwam er weer een andere vraag voor bijkomende info. Onze installateur heeft verschillende malen telefonisch contact gehad met Fluvius met de vraag of alles nu in orde was en heeft telkens een positief antwoord gehad met de melding dat het nu wel in orde komt. Zie hieronder het verloop van het verhaal: Vaststelling van glasbreuk bij 2 zonnepanelen na hagelbui (ergens begin 2023) Bij navraag installateur de melding gekregen dat door de glasbreuk er water kan insijpelen en de panelen stuk zullen gaan. De panelen liggen al +/- 15 jaar. Panelen 1 op 1 vervangen is onmogelijk gezien het vermogen, afmetingen, omvormer… Offerte voor het vervangen van de panelen met gelijkwaardig vermogen (om nog te kunnen genieten van de groenestroomcertificaten) opgevraagd. Plaatsing nieuwe panelen en omvormer op 27 april 2023. Nieuwe meterstand op nieuwe teller goedgekeurd door Fluvius op 27 april 2023 (zie lijst in bijlage) Certificaat aangevraagd op 16 mei 2023. Toegekend door Fluvius. Op 12 mei 2023 documenten ingeladen door installateur SOLARLINE Na telefonisch onderhoud met Fluvius op 13 juni 2023 bijkomende documenten ingeladen door installateur SOLARLINE Mail van Fluvius op 18 augustus 2023 met vraag naar bewijs van defect. Documenten bezorgd via installateur SOLARLINE Certificaat aangevraagd op 24 augustus 2023. Toegekend door Fluvius. Op 7 september 2023 kan ik weer meterstand invoegen. Certificaat aangevraagd op 11 oktober 2023. Toegekend door Fluvius. 1 december 2023 mail Fluvius: met vraag naar bewijsmateriaal. Nu vraagt men ook attest van recyclage oude panelen (PV Cycle) wat voorheen door de installateur zelfs niet gekend was. 7 december opnieuw alle documenten bezorgd via installateur SOLARLINE 26 januari 2024 nog eens alle documenten ingeladen via installateur SOLARLINE 1 februari 2024 oude panelen (22 stuks) binnengebracht bij grondwerken Triki in Hamont voor recyclage. 5 februari 2024 attest ontvangen van PC Cycle. Dit attest ingeladen in “mijn dossier” op website Fluvius 8 februari 2024 mail aan Fluvius: uw vraag naar een verslag van schade van de verzekering. Aangezien er geen verzekering betrokken is geweest in dit ganse dossier en er ook nergens specifiek vraag is geweest naar een schadeverslag van een verzekering kan ik dit ook niet voorleggen. Er is in de briefwisseling van Fluvius wel sprake van een schadeverslag OF een verslag van de installateur met foto’s. Deze zijn meerder malen bezorgd. 20 maart 2024 mail Fluvius: dat de aanvraag voor aanpassing van de installatie is verwerkt 20 maart 2024 mail Fluvius: ”Door het aantal bewijsstukken in uw melding van de wijziging hebben wij besloten uw wijziging van installatie (PVZ005377) goed te keuren. Onze excuses voor de verwerkingstermijn en het ongemak.” 7 augustus 2024: vraag van mij naar de uitbetaling van de groenestroomcertificaten 22 augustus 2024: vraag van mij naar reactie op mail van 7 augustus 2024 26 augustus 2024 mail Fluvius: “De reden dat uw certificaten nog steeds niet vrijgegeven zijn is omdat wij nog wachten op een officieel bewijs van u dat bevestigt dat het over stormschade gaat (in uw geval hagelinslag) Op dit moment hebben wij enkel een verslag van de installateur van de vervanging en ingezoomde foto(s) van een verbrijzelt paneel.Wij hebben betere bewijzen nodig voor de vervanging van uw panelen dat aantoont dat dit komt door stormschade.” 28 augustus 2024 mail naar Fluvius: met kopie van eerste klacht met de vraag wat ik nu nog moet doen. 28 augustus 2024 mails van Fluvius: dat dossier op andere diensten onderzocht wordt en ik geduld moet hebben. 9 september 2024: nogmaals mail Fluvius met melding dat het dossier bij Energie-Inspectie zit. 4 november 2024: vraag naar stand van zaken. 5 november 2024 mail Fluvius: “Ik ga er achteraan. Ik hoorde dat er geen verzekeringsdocument aanwezig is en dit maakt het lastiger.” 16 november 2024: ik stuur een boze mail naar Fluvius met de vraag wat nu weer het probleem is. 21 november 2024 mail Fluvius: “Uw wijziging werd al goedgekeurd. De certificaten daarentegen werden nog niet vrijgegeven omdat u ons nog niet heeft kunnen aantonen dat het hier gaat over een schadegeval. De foto’s van de beschadigde panelen zijn ingezoomd en dus ook niet duidelijk of deze wel effectief van u zijn. Aangezien het hier gaat over een volledige vervanging van een beschadigde installatie, dus een nieuwe installatie hebben wij een document nodig van de verzekering dat de door u geleden schade kan aantonen/ bewijzen. Van zodra wij dit van u mogen ontvangen worden de certificaten na controle direct vrijgegeven Onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip.” 2 december 2024 mail naar Fluvius: Zoals reeds meerdere malen gemeld is er in dit dossier door mij geen verzekering gecontacteerd en kan ik dus geen verslag hieromtrent voorleggen.Indien er in het begin van dit verhaal de vraag was gesteld om een verslag van de verzekering had dit misschien wel mogelijk geweest maar nu bijna 1,5 jaar na datum kan ik toch geen valsheid in geschrifte laten plegen door de verzekering! Ik heb al mijn oude panelen tot 1 februari 2024 hier netjes bewaard. Tot jullie vroegen om een attest van recyclage. Tot 1 februari 2024 waren de panelen ter beschikking voor controle. Hadden jullie toen uitdrukkelijk gevraagd om een verslag van de verzekering was dat nog mogelijk geweest. Nu zijn de panelen weg (gerecycleerd?) en is alle bewijsmateriaal weg! 18 december 2024 mail naar Fluvius: melding dat de panelen niet waren opgenomen in de verzekering. 14 januari 2025 mail naar Fluvius: vraag naar reactie. 14 januari 2025 mail van Fluvius: “In onderstaande link kan je in de toelichting van de VREG alle info vinden over welke bewijsstukken wij moeten hebben om een wijziging op een certificaatgerechtigde installatie goed te keuren.” Toelichting over de exploitatie van PV-installaties| Fluvius Dit tot op heden. Hoe krijgen we aan dit verhaal een einde?

Bemiddeling door Testaankoop 04 maart 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform