Beste heer, beste mevrouwOp 27 december 2022 kreeg ik telefoon van een medewerker van Besparenkan.be met een voorstel voor een voordeliger contract voor gas en elektriciteit. Hij stelde een overstap naar Engie voor u zou immers betere tarieven aanbieden op dat moment en ik zou slechts 107,24 € per maand moeten betalen. Dat bedrag was gebaseerd op uw tarieven en het maandelijkse gebruik van ons gezin.Ook al gaf ik aan dat het voor mij geen goed moment was om de informatie nauwkeurig te bekijken en dat ik nergens op wilde intekenen, werd ik erin geluisd en werd het contract mij toch aangesmeerd. Weliswaar was het de meneer van Besparenkan.be gewoon om zijn commissie die hij van u zou krijgen te doen. Verder bleek ook dat het contract ‘Easy’ dubbel zo duur was dan hetgeen ik had bij Elegant van een ‘voordeligere prijs’ was dus helemaal geen sprake.Om die reden besloot ik om het contract, dat ik dus in eerste instantie al niet gewild had, te herroepen. Ik volgde de instructies in de bevestigingsmail van Besparenkan.be met 6 pdf's van Engie op: ik schreef dus een brief naar u binnen de termijn van 14 kalenderdagen, naar het adres zoals vermeld in de ‘offerte 3150571’ (zie bijlages). Ik deed dat net zoals het in de voorwaarden staat, maar besliste om die brief aangetekend te sturen, uit extra voorzorg. Nadien ontving ik geen e-mails meer, noch van Besparenan.be, noch van u, Engie. Ik ging ervanuit dat alles in orde was, dat ik het contract had herroepen en mijn contract bij Elegant dus gewoon verder liep. Ik besteedde er verder geen aandacht aan, maar zag in februari een mail van 25/01 met een welkomstwoord van u. De overstap was dus wel degelijk uitgevoerd. Hoe is dat mogelijk? Eerst werd mij een veel te duur contract aangesmeerd en nadien volgde ik de instructies exact zoals aangegeven, werd mijn brief ter herroeping van het contract genegeerd en werd ik verplicht gas en elektriciteit te blijven afnemen bij Engie? Dat zijn ronduit illegale praktijken.In deze heel vervelende situatie heb ik al héél veel tijd en energie gestoken, met slapeloze nachten en veel hoofdpijn tot gevolg.Zowel met Besparenkan.be als met uw medewerkers heb ik al vaak contact opgenomen. Een medewerker van Besparenkan.be biechtte me op dat ik inderdaad niet correct was behandeld en dat het 'voorstel' om naar uw maatschappij over te stappen onheus was, omdat uw prijzen op dat moment ongeveer dubbel zo hoog waren als die van Elegant…Ik kan de uren dat ik hierover al aan de lijn heb gehangen niet meer bijhouden. Enkele weken en dagen geleden belde ik weer met enkele van uw medewerkers die zeiden me dat mijn dossier in behandeling was en dat ik zou teruggebeld worden. Dat is tot op de dag van vandaag nog steeds niet gebeurd. Daarop belde ik vandaag weer met een van uw medewerkers. Deze man nam me gelukkig wel serieus hij kon me meedelen dat hij zag dat mijn dossier ondertussen als ‘completed’ stond aangegeven en dat er een kleine nota was gemaakt met onvolledige informatie door een vorige medewerker met wie ik telefonisch sprak. Completed? Dat begrijp ik niet. Waar is de klantenservice van Engie? De man die me vandaag te woord stond, maakte gelukkig wel een volledige nota aan en drukte me op het hart dat mijn dossier opnieuw bekeken zou worden en dat ik nog gecontacteerd zou worden door u, Engie.Ondertussen ben ik opnieuw overgestapt naar Elegant, maar heb ik iets meer dan drie maanden een contract bij u gehad dat ik nooit wilde en dat ik op correcte wijze en op tijd afzegde. Zogezegd zou dat een voordelig contract zijn geweest, maar mijn eindafrekening laat duidelijk blijken van niet: voor iets meer dan drie maanden zou ik nu meer dan 530 euro moeten bijbetalen. Ik betaalde de voorschotbedragen al, die zogezegd ons energieverbruik zouden dekken, ook al hebt u mij als (ongewilde) klant helemaal laten zitten en hebt u geen gehoor gegeven aan mijn herroeping en was ik in principe al in mijn recht om die voorschotbedragen niet te betalen. U verplichtte mij toch bij Engie te blijven en dan nog aan veel duurdere tarieven dan bij de leverancier waar ik werd weggekaapt. Ik deel u in dit schrijven dan ook mee dat ik weiger die 530 euro van de eindafrekening te betalen. Ik zou graag een schriftelijke bevestiging van uw akkoord hieromtrent ontvangen.De praktijk die u als grote energieleverancier hanteert, is schandalig en ronduit illegaal.Met vriendelijke groeten,Marlies Thomaere