Terug

Geen toegang tot mobile services met een rooted device

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: KBC Verzekering

17/07/2019

Beste, KBC weigert sinds kort personen met een rooted toestel toegang te geven tot hun mobile services (sign en kbc mobile). Het nadeel hiervan is dat zodra je ooit gebruikt hebt gemaakt van deze services, je niet zomaar terug kan switchen.Ik dien nu dus een nieuw toestel te kopen of een oud toestel mee te sleuren enkel en alleen om gebruik te kunnen maken van deze apps.Dit beleid slaat verder ook op niets. Ik ben een zelfstandig programmeur en maak zelf ook mobiele apps. Wat KBC hier doet heeft niets te maken met 'veiligheid' (zoals ze zelf beweren) maar met indekken. Een goede app mag geen zogenoemde 'client secrets' (gegevens waarmee je toegang kan verkrijgen tot de accounts) mogen bewaren op het toestel van de gebruiker en ik betwijfel dus ook sterk dat KBC dit doet. Los daarvan pleiten ze dus voor het volgende:Ik heb een toestel met Android 5 dat geen updates meer ontvangt. Dit is per definitie super onveilig. Ik kies er zelf voor om een nieuw besturingssysteem te installeren op mijn toestel (mijn toestel, mijn eigendom en dus mijn keuze om te kiezen welk operating system ik gebruik) omdat ik terug veilig wil zijn. Ik kies dus een besturingssysteem met de laatste updates van Android. Nu is mijn toestel veiliger dan voordien. Toch ontzegt KBC mij de toegang tot hun diensten.Verder mag elke opa met een windows XP toestel vol virussen gebruik maken van hun banking diensten.Als we deze logica verder doortrekken vraag ik me af waarom computers wel toegang krijgen: elke computer is 'rooted' en elke gebruiker staat vrij om er een nieuw besturingssysteem op te installeren (ik heb bv een oude windows PC omgevormd tot een Linux PC) zonder toegang te verliezen.In mijn situatie heb ik een chinese GSM gekocht waarvan ik na netwerk inspectie merkte dat deze data doorstuurde naar onbekende bronnen (dus niet naar google of andere service providers). Aangezien ik niet kon uitdokteren over welke data het ging heb ik besloten dit toestel en de geinstalleerde software niet meer te vertrouwen en te kiezen voor een betrouwbaarder besturingssysteem. De mysterieuze datapaketten zijn na installatie verdwenen en dus lijkt het me een veiliger toestel van voordien. KBC is hier echter niet mee akkoord en verkiest de eerdere versie van mijn toestel (waarop duidelijk meegekeken/geluisterd werd).Verder wil ik nog meegeven dat dit voordien voor KBC geen probleem was.Kunnen jullie me verder helpen?

Berichten (1)

KBC Verzekering

Naar: A. C.

18/07/2019

ConfidentialGeachte, Via uw dienst ontvingen we op 17/7 de klacht van Sander Fourie.KBC klachtenmanagement zal het dossier onderzoeken en Sander Fourie een antwoord bezorgen.We vertrouwen er op u hiermee van dienst te zijn.Met vriendelijke groeten, KBC-Klachtenmanagement Disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform