Ik had een vlucht bij Ryanair op 25/06/25 van Charleroi naar Lissabon met vluchtnummer FR3610. Deze werd geannuleerd door de staking en er gingen geen vluchten vertrekken vanuit Charleroi op die dag. Ik heb gewacht op een verwittiging van Ryanair maar die kwam niet.
Twee uur later heb ik de vlucht omgeboekt van zodra ik het nieuws vernam op de radio, televisie en krant om te vertrekken op 24/06/25, een dag eerder. Dit bracht teweeg dat ik 160,57 euro moest bijbetalen om mijn vlucht te kunnen wijzigen. Ik had al mijn reserveringen moeten aanpassen zoals mijn parking in Charleroi, mijn auto in Lissabon plus een bijkomend extra verblijf. Echter heb ik geen melding van Ryanair gehad dat de vlucht niet doorging. Enkel Charleroi- airport stuurde 16/06/25 een e-mail ivm de staking.
Volgens de wet heb ik recht op een schadevergoeding. Ik krijg zowel geen terugbetaling van Ryanair voor de omboeking alsook geen schadevergoeding wegens een vlucht die geannuleerd is door hun.
Zij komen met de uitspraak dat ik geen e-mail heb gehad van hun dus ook geen recht heb voor een gratis omboeking/ teruggave van het omboekingsgeld. Al de andere mensen die niet wetende waren van de staking of het laattijdig hadden opgevolgd, hebben een e-mail gekregen voor een GRATIS omboeking aka 160,57 euro niet te betalen.
Ryanair weigert enige vergoeding te doen omwille van een e-mail, die ik niet heb gehad, terwijl ik evengoed in mijn recht ben als al de andere mensen die getroffen waren op 25/06/25 omdat ik gewoon sneller was dan hun systeem en niet wetende was of zij al dan niet een e-mail gingen versturen en of ik al dan niet nog plaats had bij een volgende vlucht (dag vroeger of later).
Ik heb al meerdere claims gestuurd naar Ryanair en kreeg na ronde zoveel op 13/07/25 het volgende antwoord:
Dear Nele,
We refer to your latest correspondence dated 22/06/2025.
We regret to inform you that we are unable to proceed with your claim for a refund.
As per the Terms and Conditions agreed upon at the time of booking, all Ryanair tickets and services, including flight change fees, are non-refundable.
We understand that you made the change in order to make use of the flights; however, changes would only have been free of charge if made following an official email notification of cancellation.
We regret that we cannot be of further assistance in this matter.
If no response is received within 10 days, your case will be assumed resolved and closed.
Yours sincerely,
Julia C.
In bijlage zijn de bewijzen met datum en uur erbij.
Met vriendelijke groeten,
Nele C