Beste,Tijdens het facturatiejaar 2022 kon ik bij Luminus iedere maand mijn meterstand overmaken. Dit werd en wordt overigens gestimuleerd door het bedrijf. In het kader van rationele energieopvolging vond ik dit een zeer interessante tool op mijn digitale dashboard. Tijdens de wintermaanden kon ik maand na maand perfect opvolgen wat mijn verbruik was en persoonlijke verbruiks aanpassingen uitvoeren. Gevolg was dat ik tijdens de wintermaanden meer diende te betalen maar tijdens de zomermaanden quasi niets. Sedert 2023 bestaat deze mogelijkheid niet meer. Ik heb meerdere malen telefonisch contact gehad, uiteindelijk ook 2 x schriftelijk de vraag gesteld. Iedere x antwoord gekregen maar ontwijkend.Ofwel wist de callcenter medewerker - niet wat te antwoorden- verwees hij naar een gewijzigd beleid- kon ik een lager voorschot aanvragen maar niet naargelang mijn verbruik- was het omdat ik geen digitale elektriciteitsmeter had maar die had ik in 2022 ook niet- .....Mij lijken dit allemaal uitvluchten omdat Luminus ook tijdens de zomermaanden hoge voorschotten wil binnenhalen. Dus in hun belang maar niet in het belang van de consument.Het eigenaardige is dat ik bij ingave van hoge maandelijkse meterstand gas wel degelijk mijn voorschot kan optrekken tot véél meer. Maar bij laag verbruik, bv tijdens juli een verbruik van 8 m3 ik toch 136€/mnd moet betalen terwijl dit in 2022 maar 40€ was... Lagere voorschotten voorziet hun systeem dus niet meer. Het maandelijks ingeven van de meterstanden is dus enkel interessant voor hen maar niet voor de consument. Wat niet kan.Ter info: ik geniet van een vast contract tot 2024.Graag wens ik opnieuw mijn voorschotten aangepast aan mijn maandelijks verbruik ook met mijn analoge elektriciteitsmeter (wegens bezit zonnepanelen).met vriendelijke groeten,