Geachte mevrouw/heer,
Op 26/3/2024, gaan wij akkoord met het plaatsen van 6 zonnepanelen op ons plat dak. Deze werden geplaatst op 21/8/2024. Hier begint het probleem al met het feit dat de installateurs geen Nederlands of Engels konden, enkel Spaans. En zij kwamen ons vertellen dat de zonnepanelen niet op ons dak zouden passen zoals getekend door de planner.
Op 23/8 komt er een eerste keurder van ACA bij ons langs. Deze keurt de installatie af wegens een foutief technisch schema en de aarding die een foutieve meting geeft. Hierop wordt de technieker van Energy Protect opnieuw langs gestuurd.
Hij geeft aan dat het technisch schema in orde is en past hier niets aan aan. Om iets aan onze aarding te doen, daartoe maakt hij geen aanstalten. Ik vertel hem waar volgens mij het probleem is en waar de aarding loopt in de tuin. Hij kijkt naar de tuin maar doet niets. Hierop besluit ik om zelf dan maar initiatief te nemen en iemand aan te stellen om ons te helpen. Hij gaat hier meteen mee akkoord en zegt dat dat misschien wel beter is. Hiervoor moet ik zelfs een papier ondertekenen. Aangezien we dit zelf moeten doen en de kabels niet voorhanden waren, neemt dit veel tijd in beslag.
In februari is de aarding in orde, op 27/3 komt de keuring opnieuw bij ons langs. De installatie wordt opnieuw afgekeurd omwille van het foute technische schema. Hieruit blijkt dat de zonnepanelen foutief zijn afgesloten op het elektrisch bord. Ze geven dit door aan Energy Protect en er wordt een nieuwe afspraak met de technieker gepland op 7/4 om 9u.
Op 7/4 om 8u19 krijgen wij een bericht met de melding dat de technieker niet komt en dat hij het probleem vanop afstand heeft aangepast en laten goedkeuren. Dit is niet mogelijk aangezien er bedrading verplaatst en opnieuw geïnstalleerd moet worden. Ik bel naar het hoofdkantoor maar wordt doorverbonden en uiteindelijk wordt het gesprek verbroken. Hierop bel ik naar de technische dienst. De contactpersoon geeft aan dat hij de technieker afgelopen week zag en dat hij met ons contact moest opnemen maar dit is niet gebeurd. Ik word doorverbonden met de technieker die ging langskomen.
Ik geef aan dat hij moet langskomen en dat het niet mogelijk is dat dit vanop afstand kan worden aangepast. De technieker verheft zijn stem en zegt dat hij hierover met de keurder in gesprek is om te bekijken of het wel kan. Hierop geef ik aan dat ik het verslag heb gezien en dat ik weet wat het probleem is. De technieker gaat hier niet op in en zegt dat het in orde is. Ik leg uit wat het probleem is en wat het verslag zegt waarop ik als reactie krijg dat de keurder dan een fout op het verslag heeft genoteerd. De technieker plaatste de zonnepanelen achter de rem van het elektrisch bord waardoor er teveel ampère naar het bord kan en dit gevaarlijk kan zijn. De zonnepanelen dienen ervoor te komen. De keurder had zelfs in het verslag genoteerd welke kleuren de draden hadden die verplaatst moeten worden.
Uiteindelijk geeft hij aan om 15u langs te komen, hierdoor moeten wij onze planning omgooien en maar zorgen dat we thuis zijn. Hij bleek het foutieve verslag te hebben gelezen van de eerste keuring en niet van de laatste keuring. Wij krijgen van deze persoon geen excuses of deftige uitleg terwijl hij overduidelijk in fout is.
Ik raad niemand dit bedrijf aan. Een serieus gebrek aan communicatie aan hun kant en incompetente medewerkers die duidelijk niet weten hoe ze zonnepanelen moeten aansluiten. Het feit dat zij dan nog in discussie gaan terwijl de klant gelijk heeft en weet waarover het gaat is nog het ergste.
Ik heb ook al met andere instanties contact opgenomen aangezien wij mogelijks een boete kunnen verwachten doordat de installatie al aanstond en we dus energie hebben gewonnen zonder dat de zonnepanelen zijn aangegeven aan de netbeheerder.
Met vriendelijke groeten,
Lissa Van Ham
Bijlage:
- Kopie factuur
- SMS technieker 7/4