Terug

Geen/beperkte wisselstukken/reparateurs

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. M.

Naar: SodaStream International BV

09/04/2024

Beste, Iets meer dan 3 jaar terug kocht ik een Sodastream machine. De rubber voor de drinkfles aan te koppelen aan de machine is intussen versleten. Dit stukje rubber lijkt me een typisch onderdeel van de machine onderhevig aan normale gebruiksslijtage. Op internet zag ik dat andere mensen ook reeds naar een vervangstuk zochten voor dit onderdeel en er vanuit Sodastream of andere firma geen wisselstuk of reparateur hiervoor beschikbaar is. Het lijkt bijna deel van hun businessmodel om machines van korte levensduur te verkopen en dan geen wisselstukken te voorzien zodat een nieuwe machine onvermijdelijk is. Sodastream blijkt voor hun machine quasi slechts 1 onderdeel als wisselstuk aan te bieden waarbij andere delen van de machine ook aan normale gebruikslijtage onderhevig zijn totaal niet beschikbaar zijn. Zelf vind ik dit niet kunnen. Een enkel goedkoop stukje, makkelijk zelf te vervangen van circa 1 a 2 EUR bieden ze niet aan als wisselstuk en vereist zodoende een totaal nieuwe aankoop van een machine van rond de 100 EUR. Voornamelijk ifv product duurzaamheid en de werkelijke kost per liter kom je met een machine waar geen vervangstukken voor mogelijk te verkrijgen zijn dan ook een stuk duurder uit. Ik dacht dat voor elektronische toestellen er een 7 of 10-jarige periode was vastgelegd waarbij de mogelijkheid voor reparatie steeds vanuit de fabrikant aangeboden werd. Zelfs als deze machine nog niet onder die 7 a 10j periode zou vallen zou ik denken dat SODASTREAM met hun visie op milieu, als bedrijf zeker mee op die kar zouden springen. Hun slogan/belofte 'samen een verschil' met de belofte om miljarden plastic flessen te besparen lijkt me dan ook een complete farce want de duurzaamheid van de onderdelen van hun machines kunnen gewoon niet mee... er komt in de plaats een berg machines op de afvalberg, wss gezien de korte levenscylce een pak meer vervuilend dan de flessen. Als ze echt een verschil willen maken dan zouden ze een aanbod moeten voorzien van reparateurs waar de consument terecht kan of onderdelen bvb 10 j beschikbaar stellen aan de consument zelf. Ik heb hun Customer Support afdeling dit ook laten weten en ze boden 10 EUR korting op een nieuwe machine. Korting is idem als by default beschikbaar op Sodastream.be Ze missen duidelijk het punt rond duurzaamheid en een structurele oplossing aan te bieden!


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform