Terug

Gebrekkige ING klantendienst in verband met Fraude.

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. I.

Naar: ING - Bank and kantoren

13/01/2021

Beste, Op donderdag 7 Januari werd ik het slachtoffer van phishing waarbij me €670 afhandig werd gemaakt. Mijn eerste grote frustratie was dat ik binnen de 5 minuten doorhad ik te maken had met fraude en mijn kaart via cardstop heb laten blokkeren. Echter was er op dit moment 22:15 niemand bij ING belgië bereikbaar om mij verder te helpen. In Nederland is er wel een alarmlijn voor dergelijke zaken (24u), met hun had ik contact maar ze konden mij niet verder helpen omdat ik Belgisch rekening nummer heb. In België is de alarmlijn voor dergelijk zaken enkel open tussen 8u en 22u. Nu tijdens corona maar tot 20u. Alsof er na 20u geen fraude gebeurt.. Maar mijn allergrootste frustratie is dat het geld werd getransfereerd naar een ING nummer in Nederland!! De fraude vond dus plaats in het eigen ING netwerk. ING ging dit onderzoeken maar tot op heden heb ik nog steeds geen reactie ontvangen. Ook gaf ING al mee geen enkele verantwoordelijkheid te nemen in dit verhaal.

Berichten (1)

ING - Bank and kantoren

Naar: J. I.

02/02/2021

Geachte heer Impens,U contacteerde ons met betrekking tot volgende transactie:Overschrijving in euro (SEPA): ING app - 670,00 01 0Naar: Moham - NL86INGB0427303648Verrichting 8 van 08/01/2021 - valuta 08/01/2021Het betreft hier geen verrichting die het gevolg is van een technisch probleem of een incident bij de systemen van ING.Uit de informatie die u ons kon bezorgen blijkt dat u het slachtoffer was van Phishing, en dit in het kader van een zoekertje dat u op de site van Tweedehands.be had geplaatst.De bank voorziet geen terugbetaling i.k.v. een phishing fraude indien de client ernstig nalatig is en/of er voldoende elementen in het dossier zijn die ervoor zorgen dat we er redelijkerwijze van kunnen uitgaan dat de client de fraude had moeten herkennen als dusdanig. Wij zijn bij dit dossier van mening dat er inderdaad voldoende elementen aanwezig waren waaruit blijkt dat u onvoldoende voorzichtig was:-de instructies en raadgevingen op de site van tweedehands.be waarbij men uirukkelijk volgende vermeldt:Laat vragen en biedingen altijd via 2dehands Berichten verlopen. Zo heb je gemaakte afspraken altijd bij de hand. Op het moment dat degene waar je mee handelt je buiten het 2dehands platform lokt, loop je het risico op pogingen van online oplichting enphishing.Maak alleen gebruik van vertrouwde betaalmethoden zoals bankoverschrijving of PayPal. Vraag in je vertrouwde 2dehands berichtenstroom, bankrekeningnummer, adres en telefoongegevens van je tegenpartij.Ga nooit in op de vraag om deze info buiten het 2dehandsplatform, bijvoorbeeld via SMS of mail, te delen. Deel nooit een kopie van je bankkaart of je identiteitskaart-het feit dat u desondanks toch contact had met de kandidaat-koper via what's app, en dat u via dit onbeveiligde communicatiekanaal op een link heeft geklikt die u naar een onbeveiligde site bracht, waar u vervolgens een aantal vertrouwelijke gegevens deelde met onbekenden-u heeft minstens twee OTP's (one time password) gedeeld waarmee de fraudeurs een nieuw smart banking profiel konden aanmaken. In deze context (de verkoop van goederen) was er voor u als verkoper nochtans geen enkele reden om een OTP (nodig voor de validatie van een betaling) aan te maken-in de eerdere reacties die u ons doorstuurde (zie bijlage) geeft u overigens zelf aan dat u begrijpt dat u het geld van de hierboven betwiste transactie kwijt bent.Gezien de omstandigheden kunnen wij u dan ook geen vergoeding aanbieden.We hebben verder begrip voor uw standpunt, maar ING Belgie voorziet geen verder aanpassingen van haar telefonische permanentie. Op weekdagen kunt u terecht bij onze klantendienst van 8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 17u. In geval van fraude dient u sowieso in eerste instantie contact op te nemen met CardStop om verder misbruik te voorkomen. De bank kan achteraf bekijken of er nog gelden gerecupereerd kunnen worden.Om gelijkaardige incidenten in de toekomst te voorkomen raden wij u tot slot met aandrang aan om de tips op onze website grondig door te nemen:s:www.ing.be/nl/retail/my-news/online-security/stop-online-fraudMet vriendelijke groeten,ING Complaint ManagementT +32 2 547 61 01F +32 2 547 83 20Mailbox klachten@ing.beING Belgium,Sint Michielswarande 60, 1040 Etterbeek ------------------------------------------------------------------------------------------ATTENTION:This e-mail is private, confidential and intended only for the addressee(s). It shall not constitute any commitment for ING Belgium unless expressly agreed otherwise in a written agreement. If you are not the intended recipient, please inform the sender of this message and delete it immediately. Messages and attachments are scanned for all viruses known. If this message contains password-protected attachments, the files have NOT been scanned for viruses by the ING mail domain. Always scan attachments before opening them.ING Belgique SA - Banque-PreteurING Belgie NV - Bank/Kredietgever, Avenue Marnix/Marnixlaan 24, B-1000 Brussel/Bruxelles - TVA/BTW BE0403.200.393 - BIC BBRUBEBB - Rekening/Compte: BE45 3109 1560 2789.Courtier d'assurances inscrit a la FSMA sous le numero 12381 AVerzekeringsmakelaar ingeschreven bij de FSMA onder het nr. 12381A.General information regarding ING Belgium and its services is available on www.ing.beClick here for more information on investments.Click here for more information on our professional credits.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform